rocky1 skrev 2014-03-05 12:25:43 följande:
Jag vill främst ha svar från folk som pratar svenska och använder internet. Om någon svarar på enkäten betyder det att de både pratar svenska, iaf läser det, och använder internet. Jag har dock uppdaterat enkäten med urvalsfrågor.
Att du får svar från folk som pratar svenska och använder internet, betyder inte att de som svarar är representativa för den gruppen. Detta är ditt grundproblem om du vill uttala dig om denna grupp.
Nu tar du in mer data vilket ger en viss grund för att kompensera för en eventuell snedvridning. Det bygger dock på att du känner till fördelningen av kön, ålder och utbildning i gruppen
folk som pratar svenska och använder internet. Annars har du ingen referenspunkt att förhålla dig till.
Jag skulle emellertid säga att detta ändå inte hjälper eftersom det fortfarande finns mängder av aspekter som kan skilja de som svarar från de som inte svarar. Och eftersom du inte har någon som helst koll på bortfallet blir det oerhört svårt att kompensera för detta.
Det betyder inte att undersökningen är meningslös - du kan mycket väl fånga upp tendenser som är värda att titta vidare på. Men jag skulle avråda dig från att använda de siffror du får ut av enkäten direkt, eftersom det saknas stöd för att de säger någonting särskilt.