• Aila

Katten har blivit knäpp?

Hej! 

Vi har 2 hankatter som är hur mysiga som helst, men nu har ena katten börjat bete sig väldigt konstigt.

Han har börjat jama jättehögt och väldigt ofta, det låter nästan som när en honkatt löper. 
    Ibland kan han också ta en av min ulltofflor och bära runt på den, då jamar han nästan som värst.

Är det någonting vi bör vara oroliga för? Är det någon som hört om ett likn. beteende förrut?
    Ska vi göra någonting åt det och i sådana fall vad?

Tacksam för svar!
    Aila

• Svar på tråden Katten har blivit knäpp?
  • Fridayyy

De är kastrerade?

Vad är det för ras???

Jag har haft en Norsk skogkatt som i yngre år jämt bar saker och jamade för att visa oss. Det var allt från kapsyler till matsked och min sport-BH. Kapsylerna la han alltid i sin man. Och en krok till en galge, den älskade han. Sen skulle man kasta den och han hämtade den, precis som en hund.

• nemo1

En av mina jourkatter gör så i stort sätt varje kväll. Tar en strumpa eller ett gosedjur och går runt med i munnen och mjauar för att visa de andra katterna vad han varit duktig att fånga. Han blir så stolt när någon katt kommer fram och undrar varför han låter.
    Är det innekatter? Kastrerade?

• Aila

Båda katterna är innekatter och kastrerade. De kommer från ett katthem så vi är lite osäkra på raserna men han ser väldigt mycket ut som en norsk skogskatt, han är stor och har lång päls.

Jaha ja så han är inte ensam med att ha det här beteendet. Så man kanske inte bör oroa sig?

• nemo1
    Aila skrev 2014-03-03 14:58:32 följande:
    Båda katterna är innekatter och kastrerade. De kommer från ett katthem så vi är lite osäkra på raserna men han ser väldigt mycket ut som en norsk skogskatt, han är stor och har lång päls.

Jaha ja så han är inte ensam med att ha det här beteendet. Så man kanske inte bör oroa sig?
    Det är inga raser för att katten är långhårig, du har huskatter. Alla raskatter härstammar från huskatten och därför kan en huskatt även vara långhårig. Och det heter Norsk skogkatt.
    Beteendet är inte ovanligt men aktiverar du katterna också? 
  • Majsan70

Min hane låter så när han upptäcker att han är ensam. Han släpar gärna runt på saker oxå, helst mina lovikasockar eller saker i liknande material. Han tuggar gärna sönder de här sakerna oxå. 
    När vi hör att han skriker så ropar vi på honom o då kommer han o gosar. 

• Arbetsvegan

Min hankatt lät sådär varje vår, precis som vilken marskatt som helst, trots att han var kastrerad.
    Förutom att låta mycket och högt blev han påtagligt rastlös och orolig också. Det som hjälpte honom var att aktivera, aktivera och aktivera ännu mer. 

• Aila

Okej tack för tipsen! Ska prova med att aktivera honom mera och se om det blir någon skillnad!

Tack för alla svar dom har varit hjälpsamma!

• Zopiklon

Testa Feliway. Kan lugna ner.

• Fridayyy

Jag har alltid tyckt att det var kul när katter gör sådana saker och vill inte dämpa det. Katterna verkar ju ha roligt med.

• Arbetsvegan
    Fridayyy skrev 2014-03-05 17:41:21 följande:
    Jag har alltid tyckt att det var kul när katter gör sådana saker och vill inte dämpa det. Katterna verkar ju ha roligt med.
    Om du har katt är det läge att börja läsa lite så att du har en viss basal förståelse för djuret...
Svar på tråden Katten har blivit knäpp?