• Strgrn

Köpa in mig i bostadsrätt, separata lån.

Hej. Jag ska köpa in på flickvännens bostadsrätt så att ägandet blir 50/50% mellan oss. Varför vi vill det är att vi har lite olika syn på sparande. Det verkar dock vara svårt att träffa banker som vill ställa upp på att ge oss separata lån till samma bostad.
    Jag vet att det finns ett alternativ, att jag kliver in på hennes lån men skriver ett juridiskt dokument som håller isär ekonomin. Vi har valt att välja bort det då det verkar väldigt krångligt.

Har någon varit i liknande sits och hur gick ni tillväga då? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-03 12:45
    Kontantinsats är inget problem.
    Senaste diskussionen jag hade med Nordea så sade bankmannen att man "gör" inte så nuförtiden. Att Nordea vill hålla det så enkelt som möjligt, dvs. att de enbart hanterar ett lån så får vi lösa det med en revers vid sidan av som behandlar hur vi väljer att dela upp amortering och ägande. Lät väldigt krångligt och blir svårt att hantera då vi vill amortera olika mycket varje år.
  • Svar på tråden Köpa in mig i bostadsrätt, separata lån.
  • Aricept

Du tar ett bostadslån och köper halva hennes lägenhet. Då får ni två olika lån. Svårare än så är det inte. Ni behöver inte ha samma bank. Men det är inte säkert att du KAN ta ett bostadslån och köpa 50% av en lägenhet. Har du kontantinsats? Då brukar det gå lättare.

• MsM84

Gör som så att ni lånar gemensamt, men delar upp lånet i två delar och skriver ett eget papper att ni ansvarar för varsitt lån. För att förtydliga: banken delar gärna upp lånet i flera delar så man kan ha olika bindningstider på lån osv om man vill. Ni kommer dock juridiskt sett vara gemensamt ansvariga för båda.

• ardath bey
    Aricept skrev 2014-03-03 12:19:42 följande:
    Du tar ett bostadslån och köper halva hennes lägenhet. Då får ni två olika lån. Svårare än så är det inte. Ni behöver inte ha samma bank. Men det är inte säkert att du KAN ta ett bostadslån och köpa 50% av en lägenhet. Har du kontantinsats? Då brukar det gå lättare.
    Jag tror inte att man kan pantsätta en del av en bostadsrätt, utan det är hela bostadsrätten som är säkerhet för lånet. Banken får då en mer osäker fordran om halva bostadsrätten ägs av den som inte har lånet. 
    Tänk om lånet inte betalas, hur lätt är det att exekutivt sälja en halv bostadsrätt? Inte särskilt lätt tror jag och därmed en knepig säkerhet för banken.
  • Aricept

TS måste ju faktiskt inte tala om att det bara är halva lägenheten han planerar att köpa...

• ardath bey

Kommer inte det fram när banken får köpekontraktet där väl andelen av  bostadsrätten framgår?

Svar på tråden Köpa in mig i bostadsrätt, separata lån.