• aellinor

5 månaders "rullar runt" o kan inte sova. tips?

Någon som har tips på hur göra när man har en liten pojke som vänder sig från mage (hans enda möjliga sovposition i sängen) till rygg så fort man lägger honom i sängen för att sova. Detta sker på alla hans tre dagslurar. Han kan inte somna när han ligger på rygg, utan enbart mage. Har provat rulla lakan osv. Men han rullar över. Oavsett hur trött han är så rullar han och tycker det är kul. Det enda som funkar nu är att lägga honom i en dun overall o in i liggdelen på rygg o ut på balkongen. Då somnar han o ligger trångt så han kan inte ta vägen ngn stans. Haha..

• Svar på tråden 5 månaders "rullar runt" o kan inte sova. tips?
  • sofiaolivia

Varför kan han inte få sova på mage då? Så fort mina har lärt sig att rulla så har de sovit på mage.

• straw2008

Varför kan han inte sova på rygg? Du förstår att inte barn liger på mage hela livet va?

I kinamockaskogen.....
  • emmisss

Varför får han inte ligga på mage?
    När dom kan vända sig själva är det ju helt ok! :) ta bort kudden bara!

• Flickan och kråkan

Men han vänder ju själv till rygg.........och sedan kan han inte somna på rygg......det är ju det som är TS problem. 

TS, det brukar ge med sig rätt snabbt. De har ofta en period när de börjar rulla mycket på dagen då de även börjar rulla på natten och så har de svårt att somna. För mellanbarnet var det tvärtom. Han rulllade till mage och kunde inte somna . Höll på ett par veckor. Yngsta rullar en hel del på natten också, men är inte lika besvärad av sovställningen. Har du testat att ha honom på sidan?

• Bling1975

När bebisar lär sig något nytt så gör de ofta det precis hela tiden oavsett konsekvens. Så var det för vår tjej när hon lärde sig att sätta sig upp och när hon lärde sig att resa sig upp. Ett par stökiga veckor sedan gick det över av sig självt.

Allt man kan göra är att vara med och hjälpa till. Vi samsov så jag la mig nära nära och strök henne över panna och mage (sov på rygg) samtidigt som jag sjön hennes lilla godnattsång. Ibland fick jag kila in en arm mellan benen på henne så hon inte kunde snurra och sätta sig upp, annars gick det på reflex hur trött hon än var. Fick man henne att ligga kvar några få minuter i den position hon lättast somnade på så somnade hon oftast. Men ibland fick man börja om ganska många gånger. I början kunde hon inte lägga sig själv från sittande, när hon lärde sig det blev det lite bättre. För hon satte sig upp så fort hon bara vaknade till lite på natten och blev ledsen för hon var trött.

• aellinor

Tack för svar:) sidan har jag provat men då trycker han sig bakåt så han hamnar på rygg. Kanske ska bädda upp bättre

Flickan och kråkan skrev 2014-03-03 10:25:11 följande:
    Men han vänder ju själv till rygg.........och sedan kan han inte somna på rygg......det är ju det som är TS problem. 

TS, det brukar ge med sig rätt snabbt. De har ofta en period när de börjar rulla mycket på dagen då de även börjar rulla på natten och så har de svårt att somna. För mellanbarnet var det tvärtom. Han rulllade till mage och kunde inte somna . Höll på ett par veckor. Yngsta rullar en hel del på natten också, men är inte lika besvärad av sovställningen. Har du testat att ha honom på sidan?

Flickan och kråkan skrev 2014-03-03 10:25:11 följande:

Svar på tråden 5 månaders "rullar runt" o kan inte sova. tips?