• Anonym (Isa)

Varför dessa minskade fosterrörelser?

Hej!

Jag är gravid i vecka 34 (första barnet). För fyra dagar sedan kände jag att bebisen i magen inte rörde sig lika mycket som vanligt. Detta har hänt tidigare och även fast jag blev orolig så tänkte jag att det säkert inte var någon fara - det hade ju hänt tidigare (senast för ca 2 veckor sedan). Dagen efter kände jag inga rörelser alls på hela dagen, trots att jag försökte med alla tänkbara knep som annars brukar fungera för mig (isvatten, "knuffa" på magen, äta godis, duscha varmt) så fick jag ingen reaktion alls. Ringde in till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in på koll.

Väl inne på förlossningen gjordes ultraljud och CTG. Inga avvikelser någonstans. Barnmorskan kunde se på CTG-kurvan att bebisen sov och att det var väldigt lugnt i magen - men inga direkta konstigheter. Jag var dit omkring kl 21 på kvällen, de bad mig komma tillbaka följande morgon för ny kontroll - samma resultat även då. Inga avvikelser. Att tillägga så kan jag säga att mitt blodtryck har varit bra under hela graviditeten, systoliskt tryck har varit mellan 110-120, diastoliskt kring 70-80. Blodsockret har alltid varit bra och glukosbelastningen för 3-4 veckor sedan visade bara bra värden (6,3 efter 2 timmar). De senaste dagarna har jag inte gjort något ovanligt, dagarna ser ut som de har sett ut den senaste tiden. Ingen stress eller övrig påfrestning på kroppen.

Vad jag tänkte komma fram till att fosterrörelserna FORTFARANDE är färre än vad de vanligtvis är. I fyra dagar! Visst, jag kan förstå att enstaka dagar kan vara lugnare än andra, men nu har det gått fyra dagar. Och det är ju så, rörelsemönstret ändras ju längre man går i graviditeten, om jag jämför vecka 24 med denna vecka (10 veckor senare) så skiljer det ju sig stort. Frekvensen ska ju inte minska, men det har varit mycket mindre rörelser nu i fyra dagar...

Men som sagt, alla kontroller var ju normala och min fysiska (och psykiska) hälsa är tipptopp. Varför är det såhär? Även fast allt var okej på kontrollen så finns oron kvar i kroppen...

• Svar på tråden Varför dessa minskade fosterrörelser?
Svar på tråden Varför dessa minskade fosterrörelser?