• Anonym (Håvardsmamma)

gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?

Hej, min sister har ensamvårdnad om hennes son och hon och barnets pappa vill gifta sig, de  ska inte bo tillsammans för det  vill vi inte, det handlar om att hon vill att vår  familj utomlands ska vara nöjd, då är det fint om de ser typ bilder på facebook där hon gifter sig, vet någon nån sätt ex nån kyrka vilken religion från vilken land som helst , en präst?, eller nåt vad som helst som gifter par i sverige men inte att man får ett intyg och det blir laglig och riktig? utan 100% religiÖs utan register? ... Det är såhä att om hon gifter sig genom svenska kyrkan så får de en intyg och han får automatisk delad vårdnad laglig, på papper...Snälla skriv inte taskiga saker, hon har verkligen bra anledningar att inte gifta sig på papper, honvill inte att han ska få vårdnad av hennes son pgav han är superagressiv, fysiks våld, hon vill bara göra min morfar glad och att han ska va stolt och mindre orolig.- hon menar att hon  vill bara göra rätt och att hennes son som är nu runt  15 månader ska i framtiden få se fina familjebilder.- Familjerätten har bestämt att han får träffa honom med henne  en gång varannan vecka en timme... Så... Det är alla nöjda med.- Vad jag tycker och tänker har spelar inte nåt roll utan... hon vill bara ha nåt svar som... ex... be en präst från  asien från blah blah kyrka göra det och då förlorar hon inte ensamvårdnad... vet någon finns det nåt sätt?

• Svar på tråden gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?
  • Anonym (done that)

Smartare är att gifta sig först  -  och sedan skilja sig innan barnet är fött.   Då finns fina bilder från vigseln,  och ev. bröllopsfest -  och mamman kan ha ensam vårdnad.

• Tow2Mater

Vilken motivation har pappan till att vilja låtsatsgifta sig??

Hyr en lokal, låt en kompis spela präst, ha ett kalas, och fota hejvilt.

• Anonym (Håvardsmamma)

det vi tror är att han tror att genom att gifta sig han slipper betala underhållstöd så de är förlovad redan, och han är kär också på sitt sjuka sätt , han går genom hans 40åldernskris, och känner att han inte gjort tillräcklig med hans liv, han har redan sagt till sin mamma och gammelmormor, och vänner, nu kan han inte ångra sig, samt går med på allt.-  Tror att de trivs med att vara särbo, och vill också att hans mamma ska vara stolt.-

• Anonym (Håvardsmamma)
    Anonym (done that) skrev 2014-03-01 19:27:22 följande:
    Smartare är att gifta sig först  -  och sedan skilja sig innan barnet är fött.   Då finns fina bilder från vigseln,  och ev. bröllopsfest -  och mamman kan ha ensam vårdnad.
    tack, det var smart, kanske jag själv ska göra det om det händer mig, verkligen, haha, kul, (=
  • tantamantan

Han slipper inte betala underhåll även om de är gifta och de inte bor ihop. Däremot blir han försörjningsskyldig för både henne och barnet.

Han får inte gemensam vårdnad om ett barn som redan är fött om din syster skriver under ett sådant papper.

Han får däremot gemensam vårdnad om barn som föds efter att de gift sig.

Vill din syster att även den här mannen ska tro att vigseln är på riktigt? Eller är det enbart foton till släkten utomlands?

• skpklm
    Tow2Mater skrev 2014-03-01 20:05:19 följande:
    Vilken motivation har pappan till att vilja låtsatsgifta sig??

Hyr en lokal, låt en kompis spela präst, ha ett kalas, och fota hejvilt.

Undrade också hur  mamman ska få mannen att ställa upp...
  • Anonym (done that)
    Anonym (Håvardsmamma) skrev 2014-03-01 20:21:24 följande:
    tack, det var smart, kanske jag själv ska göra det om det händer mig, verkligen, haha, kul, (=
    Inte alls kul -  skilde mig efter att ha blivit misshandlad som gravid.
  • skpklm
    tantamantan skrev 2014-03-01 20:27:09 följande:
    Han slipper inte betala underhåll även om de är gifta och de inte bor ihop. Däremot blir han försörjningsskyldig för både henne och barnet.

Han får inte gemensam vårdnad om ett barn som redan är fött om din syster skriver under ett sådant papper.

Han får däremot gemensam vårdnad om barn som föds efter att de gift sig.

Vill din syster att även den här mannen ska tro att vigseln är på riktigt? Eller är det enbart foton till släkten utomlands?

Så kan det vara -  barnet är fortfarande fött av ogift moder.
  • Anonym (Håvardsmamma)

Ursäkta förstog jag rätt??, mamma har ensamvårdnad och gifter sig med sonens biologiska pappa, är ni 100% säkert att han inte får vårdnad?, vilket papper ska man skriva under då?, det enda de skrivit hitlis, var när han skulle erkänna faderskap och de frågade henne vill du ha ensamvårdnad eller vill du delad?? förlåt att jag frågar mycket det är lite svårt att förstå.-

Ja, han vill verkligen gifta sig, Det ska vara en riktig bröllop, men helst inte på papper, gärna bara nåt religös, som sagt manen är...ingen sagoprins, inte hennes livskärlek, han vill gifta sig, men  tror att han bara bryr sig inte om hur det ska hända, jag och min sister ska Planera hella bröllop.... han är kär, och jap ingen supersmart kille.- .- Hon tänker att om hon gifter sig med barnets pappa det är mer... social accepterad, rätt.... .-  Ideal.- tycker hon..- I vår kultur är det ideal om man är gift med barnets pappa.- även om man sen skiljer sig, för det är normal, massor som skiljer sig..-

• Anonym (Håvardsmamma)
    Anonym (done that) skrev 2014-03-01 20:36:50 följande:
    Inte alls kul -  skilde mig efter att ha blivit misshandlad som gravid.
    Förlåt, kram till dig, sorlig, hoppas han får straff.- Jag menade inte i ditt fall, utan kanske i sisters fall hade det varit super, och i mitt fall också då jag har extrem kontrollbehov... speciellt över barn, makt, kunna bestämma över mannen .- (=
Svar på tråden gita sig men behålla ensam vårdnad.- ex ? nån vet nåt sätt?