• Thotis90

Skall det vara så här?

Jag har försökt bli gravid i över 2 år och igår slog det mig att det kanske kan vara någonting hormonellt då mina bröst ömmar dagligen (har gjort i kanske 3-4 år. Det spelar ingen roll om jag använder p-piller eller ej). Kan det stämma? Vi har genomgått en fertilitetsutredning, men de kollade bara TSH när blodprovet togs. 

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Svar på tråden Skall det vara så här?
  • Limalie

Kollade de inte FSH?

Ingen aning vad som skulle vara fel i hormonerna isåfall? Har en kompis som dock har ömma bröst nästan jämt och det är inget fel på henne så vitt jag vet.

• Pimpinellan

Om du bara kollat tsh har du inte gjort en utredning. FSH,LH,proaktin och progesteron ska självklart kollas,de är ju själva grunden i en utredning.

• Thotis90
    Limalie skrev 2014-03-01 14:58:06 följande:
    Kollade de inte FSH?

Ingen aning vad som skulle vara fel i hormonerna isåfall? Har en kompis som dock har ömma bröst nästan jämt och det är inget fel på henne så vitt jag vet.
    Nej. De kollade bara TSH då de ansåg att det var onödigt att kolla något mer p.g.a. att jag har regelbunden mens... 
  • Thotis90
    Pimpinellan skrev 2014-03-01 15:25:28 följande:
    Om du bara kollat tsh har du inte gjort en utredning. FSH,LH,proaktin och progesteron ska självklart kollas,de är ju själva grunden i en utredning.
    Vi har genomgått en utredning. Det har kollats TSH, VUL har gjorts, HSS-spolning har gjorts och sambon fick lämna spermaprov. 
  • Pimpinellan

Om du inte tatt de här proverna vilket låter oerhört märkligt om du inte gjort! så är utredningen inte fullständig. De andra proverna säger ju nästan allt om fertiliteten,tsh i princip ingenting. VUL säger inte mycket heller annat än att utesluta PCO och annat synligt. Regelbunden mens kan många infertila ha,det säger inget heller. Jag skulle gått till en annan läkare du vet ju inget alls om dina hormonvärden egentligen,alltså vet du inget om din fertilitet heller.

• Thotis90
    Pimpinellan skrev 2014-03-01 15:45:30 följande:
    Om du inte tatt de här proverna vilket låter oerhört märkligt om du inte gjort! så är utredningen inte fullständig. De andra proverna säger ju nästan allt om fertiliteten,tsh i princip ingenting. VUL säger inte mycket heller annat än att utesluta PCO och annat synligt. Regelbunden mens kan många infertila ha,det säger inget heller. Jag skulle gått till en annan läkare du vet ju inget alls om dina hormonvärden egentligen,alltså vet du inget om din fertilitet heller.
    Jag känner att någonting ÄR fel (har varit gravid förut och då tog det sig snabbt), men att de är för lata för att kolla. Jag har länge tänkt att jag skall kontakta kvinnokliniken igen och kräva att de tar fler prover. Det har bara inte blivit av. 
  • Limalie
    Thotis90 skrev 2014-03-01 15:50:21 följande:
    Jag känner att någonting ÄR fel (har varit gravid förut och då tog det sig snabbt), men att de är för lata för att kolla. Jag har länge tänkt att jag skall kontakta kvinnokliniken igen och kräva att de tar fler prover. Det har bara inte blivit av. 
    Man får stå på sig, men som Pimpinellan skriver har ingen fullständig utredning gjort då.

Dock kan jag säga att jag var i samma sits som dig lite, att jag blev oplanerat gravid bara sådär och gjorde abort, så vi trodde vi skulle ha lätt för att vi gravida igen men det hade vi inte förrän vi gjorde IVF igen. Och då hittades inga synliga fel i utredningen.

• Thotis90

Jag läste precis i min journalkopia som jag beställde från kvinnokliniken, om utredningen, att det står:"verkar ha ägglossning". Kollar man inte upp det?! Jag har använt ägglossningstester några gånger och fått positivt majoriteten av gångerna, men det innebär väl inte automatiskt att jag har ägglossning och att äggen är bra?!

• Limalie

De ska ju kolla i utredningen om du haft ägglossning. Ring på måndag och begär en full utredning istället för att spekulera.

Man kan försöka hitta felen till man blir galen....jag var likadan. Ändå visade allt "rätt". Men nått fel tror jag ju fortfarande det är, annars skulle vi blivit gravida igen iallafall inom normalgränsen.

• Thotis90
    Limalie skrev 2014-03-01 16:43:45 följande:
    De ska ju kolla i utredningen om du haft ägglossning. Ring på måndag och begär en full utredning istället för att spekulera.

Man kan försöka hitta felen till man blir galen....jag var likadan. Ändå visade allt "rätt". Men nått fel tror jag ju fortfarande det är, annars skulle vi blivit gravida igen iallafall inom normalgränsen.
    De kollade aldrig att jag haft ägglossning. Det om något borde vara standard, precis som att kolla alla hormoner i blodprovet, kan jag tycka... Jag får ringa på måndag. 

Jag tror som du. Om allt är som det skall bli man gravid. Då går man inte barnlös så länge.
  • Limalie
    Thotis90 skrev 2014-03-01 16:48:26 följande:
    De kollade aldrig att jag haft ägglossning. Det om något borde vara standard, precis som att kolla alla hormoner i blodprovet, kan jag tycka... Jag får ringa på måndag. 

Jag tror som du. Om allt är som det skall bli man gravid. Då går man inte barnlös så länge.
    Ja, dock så tror jag att de allra flesta lyckas förr eller senare om det inte finns något uppenbart fel (typ igenmurade äggledare , inga spermier) men frågan är om man orkar hålla på att försöka år ut och år in innan det eventuellt äntligen tar sig.

Få är ju helt sterila.
  • Thotis90
    Limalie skrev 2014-03-01 16:50:53 följande:
    Ja, dock så tror jag att de allra flesta lyckas förr eller senare om det inte finns något uppenbart fel (typ igenmurade äggledare , inga spermier) men frågan är om man orkar hålla på att försöka år ut och år in innan det eventuellt äntligen tar sig.

Få är ju helt sterila.
    Jag känner just nu att jag orkar året ut, sen får det fan vara. Jag anser mig alldeles för ung för IVF och jag tror inte att jag skulle orka med det varken fysisk eller mentalt.
  • Limalie
    Thotis90 skrev 2014-03-01 16:53:12 följande:
    Jag känner just nu att jag orkar året ut, sen får det fan vara. Jag anser mig alldeles för ung för IVF och jag tror inte att jag skulle orka med det varken fysisk eller mentalt.
    Ok, nej jag respekterar att du känner så.

Dock är du ju inte för ung, jag tycker inte ålder har något med saken att göra vid ivf, har man svårt har man. Sedan känner ju alla olika vid ivf-behandlingen. Jag trodde man skulle få skitdåligt (och jag är ändå väldigt känslig person) men mådde rätt bra genom hela medicineringen+ingreppen. Det värsta med ivf:en var faktiskt väntan efter ET.

Men alla gör ju sina val, och det får man respektera.
  • Pimpinellan

Vi var väldigt tveksamma inför IVF,men det enda riktigt jobbiga är ruvartiden-de få gånger vi kom så långt! Medicinerna var lugna,ÄP oftast bra. Korta metoden är bara någar veckor dessutom så man hinner knappt reagera. Men det belsutet måste växa fram,jag ville bara få sagt att tveksamhet känner nog alla inför IVF,man vill ju bara vara normal och bli spontant gravid,men det går ju tyvärr inte för alla.

Svar på tråden Skall det vara så här?