Fick syn på den här när jag satt och sökte här...
Jag har en numera vuxen dotter med TS. Hon har en svår utvecklingsstörning, kan inte tala och har epilepsi. Epilepsin har blivit bättre med åren, hon hade väldigt mycket fler anfall upp till tolv år ungefär. Då hade hon flera anfall varje dag, nu kanske några i månaden. Bättre mediciner är nog största anledningen till att man lyckats få ner anfallen. Vår dotter bodde hemma hos oss med stöd av korttidshem fram tills hon slutade skolan vid 21 och sen flyttade hon till egen lägenhet med assistenter dygnet runt. Hennes pappa och jag jobbar också i gruppen och när vi jobbar är hon oftast hemma hos oss.
Ja, vad ska man säga? Ibland har det varit ett helvete, ibland ganska okej. Jag tycker att det har blivit lättare ju äldre hon blivit, efter hand har man förstått vad hon behöver och hur man ska utforma hennes liv, ramarna har blivit tydligare med åren. Det är också lättare att få assistenter som stannar kvar när de slipper jobba i ett hem med fler familjemedlemmar. Dessutom lär man sig sina rättigheter och reglerna runt insatserna efter hand och det underlättar ju en del. Nu när hon börjar närma sig 30 är situationen tämligen okej.