• Zarina

Kan man värma ersättningen lite för mycket och lägga i termospåse för att slippa gå upp på natten?

Eller tar ersättningen skada av att bli för varm (tex 40-45 grader) och hållas varm 3-5 timmar?

• Svar på tråden Kan man värma ersättningen lite för mycket och lägga i termospåse för att slippa gå upp på natten?
  • Mia118

Jag hade en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten brevid sängen. Blandade när dottern vaknade. :)

• LillGris

Bättre att ha vatten i rätt temperatur i termos, en vällingdoserare med rätt antal mått i och en flaska på nattduksbordet. Bara hälla i o blanda, man behöver knappt vakna :)

• Zarina

Ja ni har ersättning i pulverform? Har ni det endast till natten eller även dagtid? Hur länge hålls vattnet varmt? Har ni rätt mängd vatten eller mycket vatten så det ska hållas varmt längre? :)

• hallonsplitt

Vi hade färdigblandad välling, värmde den längre än vi brukade, och lade i en grytvante och hade i sovrummet. Funkade perfekt och kunde i princip ge vällingen i sömnen

• Zarina
    hallonsplitt skrev 2014-03-01 08:38:52 följande:
    Vi hade färdigblandad välling, värmde den längre än vi brukade, och lade i en grytvante och hade i sovrummet. Funkade perfekt och kunde i princip ge vällingen i sömnen
    Låter skönt, skulle kännas enklast så nog, fast med ersättning då.. Eller ja, vad är bättre till en 5 månaders?
  • MeNoLike

Ersättningen ska väl ges i 40-45 graders? Har för mig det står det på nan iaf

Färdigblandad ersättning ska väl inte stå så länge?

Bättre ha en termos med vatten å en burk med pulver vid sängen å blanda när det är dags

• phillipha

Uppvärmd ersättning (oavsett pulver eller tetra) ska ätas inom en timme pga bakterietillväxten. Jag blandar kall ersättning och ställer i kylen. Bara att värma 40sek.

• hallonsplitt
    Zarina skrev 2014-03-01 08:43:09 följande:
    Låter skönt, skulle kännas enklast så nog, fast med ersättning då.. Eller ja, vad är bättre till en 5 månaders?
    Vet inte hur det funkar med ersättning, vi har aldrig använt det, men vi började med välling när han var runt 6 månader, och det funkade bra för honom.
  • Zarina
    MeNoLike skrev 2014-03-01 08:43:53 följande:
    Ersättningen ska väl ges i 40-45 graders? Har för mig det står det på nan iaf

Färdigblandad ersättning ska väl inte stå så länge?
    Bättre ha en termos med vatten å en burk med pulver vid sängen å blanda när det är dags
    Låter varmt? Ska inte all mjölk ges vid 37 grader cirka? Har mätt min egen bröstmjölk och den är bara 33 grader...

Kanske jag måste satsa på antingen vatten i termos och blanda till i sängen eller sen helt enkelt stiga upp och gå till köket och värma i mikro!
  • Momalicious

Jag förberedde flaskor med ersättning och ställde i kylen, då var det bara att gå upp och värma. Himla smidigt tyckte jag.

• hallonsplitt

Eller så köper du ersättning/välling på tetrapak och låter den vara rumstempererad i sovrummet. Då är det bara att hälla över den direkt i flaskan så behöver du inte gå upp. Kostar lite mer, men kan lätt vara värt det.

• viseversa

Termos med liite varmare än drickbart. Exakt den mängden vatten som krävs för ett mål. Färdig mängd pulver i flaskan. Bara att hälla i vattnet skaka och servera.

Svar på tråden Kan man värma ersättningen lite för mycket och lägga i termospåse för att slippa gå upp på natten?