• En blå giraff

Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?

Mina barn har minimalt med extra aktiviteter utöver förskolan. Mest på grund av de inte vill och aldrig har uttryckt önskan om att gå på något speciellt. Så jag hinner hem efter hämtningen, laga mat, diska och sen tar vi det mest lugnt. Men jag vet att många familjer har mycket aktiviteter där man skjutsar barnen direkt efter förskolan/fritids och kommer hem sent. Hur gör ni med mat åt barnen (och er själva) de dagarna? En uppriktigt nyfiken fråga från mig bara.

Jobbar ni deltid så ni kan hämta tidigt, hinna hem och äta och sen skjutsa? Eller äter ni ofta mackor/Mc Donalds istället för lagad middag hemma? Jag fattar bara inte hur man får ihop ekvationen annars.

• Svar på tråden Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?
  • Majsan70

Vi äter  middag när vi kommer hem på kvällen.  Nu jobbar jag deltid pga min dotters sjukdom, men det gör ju inte att vi äter middag tidigare.  
    Dottern har massor av sjukhusbesök o olika aktiviteter för att hålla sin sjukdom i schack samt att hon har egen häst. ( oxå för att bromsa sjukdomen lite). Jag är med på allt hela tiden o det blir ganska många timmar i veckan. 

• En blå giraff
    Majsan70 skrev 2014-02-28 21:43:26 följande:
    Vi äter  middag när vi kommer hem på kvällen.  Nu jobbar jag deltid pga min dotters sjukdom, men det gör ju inte att vi äter middag tidigare.  
    Dottern har massor av sjukhusbesök o olika aktiviteter för att hålla sin sjukdom i schack samt att hon har egen häst. ( oxå för att bromsa sjukdomen lite). Jag är med på allt hela tiden o det blir ganska många timmar i veckan. 
    Men t.ex. som mina barn. De får mellis på dagis/fritis kl 14.15. De är vrålhungriga när klockan är 17.30. och skulle ju inte kunna vänta säg till kl 19 med att få mat i magen. Det är såna situationer jag funderar på.
  • Majsan70
    En blå giraff skrev 2014-02-28 22:00:58 följande:
    Men t.ex. som mina barn. De får mellis på dagis/fritis kl 14.15. De är vrålhungriga när klockan är 17.30. och skulle ju inte kunna vänta säg till kl 19 med att få mat i magen. Det är såna situationer jag funderar på.
    Dottern kommer hem ca 14.30 och tar då en macka eller lite flingor. Sen äter vi mellan 19-20 ungefär. Hon har äpplen med sig och när vi är i stallet hos hennes ponny så äter hon morötter när hon blir lite småsugen. Min man är ju inte hemma förens vid 18 tiden ändå.
  • En blå giraff
    Majsan70 skrev 2014-02-28 22:08:10 följande:
    Dottern kommer hem ca 14.30 och tar då en macka eller lite flingor. Sen äter vi mellan 19-20 ungefär. Hon har äpplen med sig och när vi är i stallet hos hennes ponny så äter hon morötter när hon blir lite småsugen. Min man är ju inte hemma förens vid 18 tiden ändå.
    OK. För oss skulle middag kl 20 bli för sent. Det är den tiden barnen lägger sig i vanliga fall. Men mina barn är ju bara 2 och 6 år också, kanske skillnad med större barn. 
  • straw2008

Detta undrar jag oxå. Vi är inte villiga att kompensera eller låta barnen gå så länge som till 20 utan mat.

I kinamockaskogen.....
  • Näckrosen

Vi har den turen att ha mormor och morfar nära. De dagar vi har mycket brukar de hämta barnen och ha maten klar när jag slutar kl 16. Jag åker dit, äter, åker med det barnet som ska på aktivitet och de är barnvakt åt det andra barnet. Vi äter middag minst 3 dagar i veckan hos dem.

• En blå giraff
    straw2008 skrev 2014-02-28 22:21:58 följande:
    Detta undrar jag oxå. Vi är inte villiga att kompensera eller låta barnen gå så länge som till 20 utan mat.
    Nej alltså mina barn blir monster om de är hungriga också. Skulle aldrig fungera att dra iväg dem på simskola eller dylik aktivitet vid kl 17 på eftermiddagen om de inte hade fått riktig mat i magen först. De skulle strejka ur totalt. Jag tycker att det verkar hemskt jobbigt att dra iväg barnen direkt efter förskolan/fritids på aktiviteter. Delvis på grund av detta med maten men också andra faktorer. Så jag är inte direkt ledsen att 6-åringen inte vill gå på någon aktivitet ännu. 
  • Majsan70
    En blå giraff skrev 2014-02-28 22:18:24 följande:
    OK. För oss skulle middag kl 20 bli för sent. Det är den tiden barnen lägger sig i vanliga fall. Men mina barn är ju bara 2 och 6 år också, kanske skillnad med större barn. 
    Vår dotter har hunnit bli 10 år nu men vi har haft det så här i några år. Min man slutar ju vid 17 och kommer ju inte hem innan 18 så middag blir det inte innan dess oavsett aktiviteter eller ej. Men dotterns saker tar tid och det är inget vi ens kan ändra på om vi så ville. 
    Hon tränar i varmvatten bassäng två gånger i veckan periodvis. Sen har hon sin ponny att rida 5 gånger i veckan och så all övrig träning som måste göras varje dag. 

Men som sagt hon äter flera små mellanmål eftersom hennes blodsocker sjunker snabbt.
  • Hallonbåt02

Vi har aktiviteter till barnen på helgerna och då stannar jag oftast hemma och lagar maten och så är den klar när alla kommer hem.
    Vi har med flit valt att inte välja aktiviteter på vardagarna då vi har hästar och hundar hemma och dem tar del i det med.
    Vardagarna är även till för att hinna med skolan i lugn och ro så att dem inte behöver stressa med läxor och komma till sängs  sent så att dem är trötta dagen därpå men även då har vi tid att sitta och dricka te med dem äldre på kvällarna och prata genom dagen ordentligt utan att bli avbrutna av  småttingarna då dem också behöver sin tid, i våran familj har det fungerat bra.
    Eftersom vi har aktiviteterna på hemmaplan så behöver vi inte köra runt dem heller och då finns det tid till middagen runt kl 18.00 ca

Svar på tråden Ni som har barn med mycket aktiviteter - hur gör ni med middagen?