• Mellanmjölkens land

God och mättande fyllning i pannkakor/crepes

Vår Pippitokiga dotter är helt förälskad i tanken på pannkakor. Jag tror egentligen inte att det är smaken utan snarare att få göra som Pippi. Nu skulle jag behöva lite tips på hur man ska göra för att få pannkakorna lite nyttigare och framförallt mer mättande.

Idag bytte jag ut 2/3 av mjölet mot grovt rågmjöl och istället för bara sylt blandade jag grekisk yoghurt med sylten (ca 2 rågade teskedar till 1dl yoghurt). Nästa gång tänkte jag kanske mixa banan och bär och blanda i yoghurten.

Om vi siktar på nått lite mer åt crepes-hållet med några olika röror, vad kan ni då tipsa om?

Jag funderar på nått med bönor som bas? Eller kanske skinka? Kan man göra nått gott med broccoli?

• Svar på tråden God och mättande fyllning i pannkakor/crepes
  • Gizmo

Jag gör alltid skink- och svampstuvning eller kycklingstuvning! Solig

• Scratt

Idag åt vi bacon-pannkakor. Mina ungar älskar det... Helt vanliga pannkakor med stekt bacon i som serveras med lingonsylt

• Mellanmjölkens land
    Anni Me skrev 2014-02-28 21:09:44 följande:
    Svampstuvning i är jätte gott!!
    Tyvärr håller dottern inte med Hon äter det mesta med god aptit men just svamp är inte hennes grej.
  • frökenelisabeth

Här är tre fyllningar som jag gillar:

Räkstuvning med dill och citron
    Tonfiskröra (blanda tonfisk med en klick majonnäs, en klick yoghurt el. crème fraîche och lite ärtor eller majs i)
    Vanlig köttfärsröra

Brukar rulla ihop pannkakorna med fyllning och hälla på lite riven ost och så gratinera en vända i ugnen. Mumselimums.

• Näckrosen

Jag har ibland rårivna morötter i smeten. Banan funkar också. Då är det perfekt utflyktsmat. Behövs i gen sylt eller annat kladd.

Svar på tråden God och mättande fyllning i pannkakor/crepes