• Gaytjej

"Dubbla" bygglov (takkupa eller takfönster)

Vi har funderingar på att antingen bygga en takkupa eller på att sätta in ett takfönster. Vi har inte bestämt oss ännu, men när vi väl gör det så är vi angelägna om att det går fort!

Som jag har förstått det så kommer vi behöva bygglov, även om vi bor utanför detaljplanerat område.

Går det att skicka in två bygglovsansökningar samtidigt, dvs både för takkupa och takfönster?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden "Dubbla" bygglov (takkupa eller takfönster)
  • Fredrik1973

Boverket säger att man får göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnad och komplementbyggnader utan bygglov på landsbygd. Men kommunen kan ändå ha sina egna lokala regler så det är bäst att maila och fråga.

Det finns ingenting som hindrar att skicka in två bygglov och sen bara använda ett och låta det andra förfalla men varje bygglov kostar ca 10-20,000.

Jag tror du får svar om du mailar kommunen så kan du kanske spara in kostnaden för bygglov

• Anonym (Y)
    Fredrik1973 skrev 2024-11-11 15:04:38 följande:

Boverket säger att man får göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnad och komplementbyggnader utan bygglov på landsbygd. Men kommunen kan ändå ha sina egna lokala regler så det är bäst att maila och fråga.

Det finns ingenting som hindrar att skicka in två bygglov och sen bara använda ett och låta det andra förfalla men varje bygglov kostar ca 10-20,000.

Jag tror du får svar om du mailar kommunen så kan du kanske spara in kostnaden för bygglov

TS var angelägen om att det skulle gå fort för 10 år sedan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Y) skrev 2024-11-11 15:09:30 följande:
    TS var angelägen om att det skulle gå fort för 10 år sedan.
    😄
Svar på tråden "Dubbla" bygglov (takkupa eller takfönster)