• Brummagumman

Oflexibel son med problem med förändringar Långt inlägg

Hjälp!
    Jag har en 12-årig son(född-02) som alltid varit väldigt oflexibel och "svår" i sitt sätt. Jag ska bskriva lite om olika saker så kanske jag kan få lite stöd och tips:
    - att bryta mitt i tex ett tv-program eller tv-spel funkar inte. Jag måste fortfarande vara före honom och säga "när detta programmet är slut -"eller "när denna banan är klar- så ska du stänga av och vi ska gå/äta/sova etc.
    -att byta soffa, bil, eller vad som helst när han var liten (bättre nu men ändå problem) är en process som måste vara ett tag. Går inte att göra på impuls.
    -att ändra något planerat är ett stort problem. Jag har slutat att "lova" saker till nästa dag sedan några år tillbaka. Han accepterar inte några förändringar.
    -att tex ta med en kompis(från hans hockeylag-umgås inte annars) i bilen till träning är tillräckligt för att han hellre avstår från träning (och det blir mitt fel enl honom.)
    -att få honom att förstå min eller nån annans synvinkel är svårt som ***

Han har stor medkänsla och empati för våra katter och om någon kompis blir slagen eller retad så är han den förste att komma till undsättning (på alla vis som finns även fysisktt).
    Han får hemska utbrott om han tex missat ett mål, på tvspelet, förlorat på ex bandy, inte blir förstådd, blir besviken på sig själv etc etc. Han själv mår inte så bra och hans lärare har "jobbat" med detta. Han har en plats att gå till om det blir "rött" läge.
    I hockeyn fungerar det hur bra som helst med laget och tränarna.
    I idrotten i skolan strider han en hel del med läraren och framför allt rättvisa. ALLT måste vara 100% rättvist (om inte fördelen är hans)
    JAg kan fortsätta i evighet men....
    Han är en fin charmig go kille, men jag är orolig.

• Svar på tråden Oflexibel son med problem med förändringar Långt inlägg
  • Philippa

Låter som aspberger... har han blivit utredd?

• Brummagumman

Nä.
    Jag har inte tänkt så mycket på det nä han var liten.
    Läste en bok om oflexibla barn och det var ju mycket som stämde där så jag använde den för att kunna förstå och få andra att förstå.
    Mer nu när han är 12 som jag blir lite orolig när jag inte ens kan tex ta med ett barn i bilen..
    Han har inga problem i skolan mer än att skriva (tycker det är jobbigt).
    Beskriv aspergers för mig är du snäll.

• Philippa
    Brummagumman skrev 2014-02-28 13:50:14 följande:
    Nä.
    Jag har inte tänkt så mycket på det nä han var liten.
    Läste en bok om oflexibla barn och det var ju mycket som stämde där så jag använde den för att kunna förstå och få andra att förstå.
    Mer nu när han är 12 som jag blir lite orolig när jag inte ens kan tex ta med ett barn i bilen..
    Han har inga problem i skolan mer än att skriva (tycker det är jobbigt).
    Beskriv aspergers för mig är du snäll.

Åh, det är så mycket... googla så finner du en massa bra info
  • En blå giraff

Ja han låter lite stor för att ha såna bekymmer med att ställa om. Min son har varit så under förskoleåldern och kan fortfarande vara så ibland (6år). Men att som 12-åring ha så svårt att ställa om låter mer oroväckande ja.

• Brummagumman

Jag har googlat lite och vissa saker stämmer ju men inte andra. Han löste kompisen i bilen när jag bad honom göra det för mig, fast det krävdes en lång tankevurpa. Han har otrolig motorik, cyklade som 3,5 åring på vanlig cykel utan stöd, spelar hockey och simmar etc. Hans enda problem är skriva bokstäver, men det är han utredd för (ej dyslexi bara hans akilleshäl). Han är inte entonig eller så heller, har ett rikt språk och mycket kamrater. Däremot blir han ju fixerad vid vissa saker ex star Wars en period, lego en, hockey nu. Så det har han ju. Och dessa utbrott när han misslyckas med nått.

• jagälskarallaminabarn

Jag har 2 barn med autism och 1 barn som utreds för det. Tycker definitivt du ska ta upp din oro med skolhälsovården eller vc, förstår att du är orolig. Skillnaderna på aspergers och autism är små, något med att språkutvecklingen ska ha varit bättre åtminstone i början samt att det förstnämnda innebär mer speciella intressen, kanske något mer, googla på det. Psykologen som träffat vår son var lite inne på aspergers då sonen bl a alltid älskat allt vad fordon heter samt att han är så fixerad vid blått, allt skulle ha den färgen typ om han fick bestämma. Varmt lycka till!

Svar på tråden Oflexibel son med problem med förändringar Långt inlägg