Oflexibel son med problem med förändringar Långt inlägg
Hjälp!
Jag har en 12-årig son(född-02) som alltid varit väldigt oflexibel och "svår" i sitt sätt. Jag ska bskriva lite om olika saker så kanske jag kan få lite stöd och tips:
- att bryta mitt i tex ett tv-program eller tv-spel funkar inte. Jag måste fortfarande vara före honom och säga "när detta programmet är slut -"eller "när denna banan är klar- så ska du stänga av och vi ska gå/äta/sova etc.
-att byta soffa, bil, eller vad som helst när han var liten (bättre nu men ändå problem) är en process som måste vara ett tag. Går inte att göra på impuls.
-att ändra något planerat är ett stort problem. Jag har slutat att "lova" saker till nästa dag sedan några år tillbaka. Han accepterar inte några förändringar.
-att tex ta med en kompis(från hans hockeylag-umgås inte annars) i bilen till träning är tillräckligt för att han hellre avstår från träning (och det blir mitt fel enl honom.)
-att få honom att förstå min eller nån annans synvinkel är svårt som ***
Han har stor medkänsla och empati för våra katter och om någon kompis blir slagen eller retad så är han den förste att komma till undsättning (på alla vis som finns även fysisktt).
Han får hemska utbrott om han tex missat ett mål, på tvspelet, förlorat på ex bandy, inte blir förstådd, blir besviken på sig själv etc etc. Han själv mår inte så bra och hans lärare har "jobbat" med detta. Han har en plats att gå till om det blir "rött" läge.
I hockeyn fungerar det hur bra som helst med laget och tränarna.
I idrotten i skolan strider han en hel del med läraren och framför allt rättvisa. ALLT måste vara 100% rättvist (om inte fördelen är hans)
JAg kan fortsätta i evighet men....
Han är en fin charmig go kille, men jag är orolig.