Spädbarn fejkgråter
Jag har under några dagar deltagit i en tråd som handlar om en mamma som säger sig ha använt 5-minuersmetoden under sex veckors tid. Barnet ska nu vara 4 månader. I denna diskussion ville en person göra gällande att bebisar är manipulativa och fejar sin gråt och hänvisade till en ganska ny studie av en japansk forskare vid namn Hiroko Nakayama som observerade två! barn under en period av 6 månader. Barnen var 7 och 9 månader gamla när hon började observera dem vilket är viktigt att tillägga och jag uppfattar det inte som att hon tycker att man med detta bör lämna bebisar ensamma att gråta sig till sömns utan tvärtom, det ska hjälpa anknytning och relation då föräldrar faktiskt gärna svarar på gråt.
Jag har inte läst studien i sin helhet. Ställer mig dock väldigt skeptisk till att man kan dra några slutsatser då det endast gäller två barn.
Här är ett utdrag ur en artikel som tar upp detta:
"Babies are known to cry to alert their parents to their distress to help ensure their survival.
Yet, confirming what many parents already suspect, scientists have found that infants also fake cry simply to get extra attention - particularly if they have brothers and sisters.
Japanese researchers studied two babies crying over a period of six months and believe the infants are capable of the clever deception."
www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2540677/Babies-DO-fake-cry-Infants-pretend-distressed-attention.html
Studien:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23732624
Vad tror du? Fejkar bebisar så små sin gråt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-27 20:57
Vilken stor text det blev på sina platser! Inte min mening.