• Anonym (Livrädd)

Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös

Jag är en tjugoårig tjej som kommer att hamna på behandlingshem. Det är första behandlingshemmet för mig och jag är väldigt nervös. Det är frivillig behandling men jag har fått veta att jag riskerar tvångsåtgärder om jag inte går med på det frivilligt.
    Just för stunden är jag inlagd på psyk och om jag förstod det rätt kommer jag att vara här fram tills de hittat ett behandlingshem till mig. Det är tydligen viktigt att det är ett behandlingshem som är inriktat både på drogberoende och psykisk ohälsa.
    Hur lång tid kan det ta innan de hittar ett sådant? Riskerar jag att hamna i en stad långt bort? Hur går det till när jag väl hamnat där? Hur ser dagarna på ett behandlingshem ut? Hur lång tid brukar man vara på behandling? Får man ha mobiltelefon? Hur funkar det med inkomst? Jag har aktivitetsersättning från Försäkringskassan fram tills oktober.
    Jag skulle vilja veta i princip allt som går att veta om behandling. Jag är suicidal och har självskadebeteende, drogberoende och ätstörningar. Är även hemlös för stunden.
    Jag känner mig livrädd när jag tänker på vad som ska hända med mig. Skulle därför uppskatta om någon kan berätta ungefär vad jag har att vänta.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös
  • Anonym (anna)

Aktivitetsstöd är för de som står till arbetsmarknadens förfogande, och det kommer du inte att göra när du är under behandling. Man kan vara sjukskriven och få sjukpenning eller så kan man söka försörjningsstöd.

Var du hamnar är omöjligt att säga, även hur lång tid du kommer att få vänta. Däremot så tror jag att du kommer trivas bra. Jag känner många som varit på behandlingshem som faktiskt gillat det och inte velat åka hem igen. De kommer att hjälpa dig att ordna upp ditt liv. Ibland har de även utslussningslägenheter som man kan få ett förstahandskontrakt på efter en viss tid o.s.v. Du kommer såklart få göra allt jobb själv, men du kommer att ha ett stabilt säkerhetsnät som fångar upp dig när du faller, du kommer ha stöd och någon som hela tiden vägleder dig i att pussla samman ditt liv igen. Det kommer gå jättebra TS!

• frappa

Är du inte rädd för alla dina problem att inte dessa ska lösas, än ett behandlingshem?

Vilka droger handlar det om?

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (anna) skrev 2014-02-27 18:41:26 följande:

Aktivitetsstöd är för de som står till arbetsmarknadens förfogande, och det kommer du inte att göra när du är under behandling. Man kan vara sjukskriven och få sjukpenning eller så kan man söka försörjningsstöd.

Var du hamnar är omöjligt att säga, även hur lång tid du kommer att få vänta. Däremot så tror jag att du kommer trivas bra. Jag känner många som varit på behandlingshem som faktiskt gillat det och inte velat åka hem igen. De kommer att hjälpa dig att ordna upp ditt liv. Ibland har de även utslussningslägenheter som man kan få ett förstahandskontrakt på efter en viss tid o.s.v. Du kommer såklart få göra allt jobb själv, men du kommer att ha ett stabilt säkerhetsnät som fångar upp dig när du faller, du kommer ha stöd och någon som hela tiden vägleder dig i att pussla samman ditt liv igen. Det kommer gå jättebra TS!

Aktivitetsersättning och aktivitetsstöd är inte samma sak, men många tror det. Aktivitetsersättning kan man få av Försäkringskassan fram tills det att man fyller 30. Man kan ha det max tre år tror jag det är och man får det om man ses som för sjuk för att kunna jobba. Man får det ett år i taget och får typ 5900kr per månad.

Kan de skicka mig till vilken stad som helst? Kuratorn här på psyk skickade ett fax till socialtjänsten i min kommun och sa att jag måste till ett behandlingshem så snart som möjligt.
  • Anonym (Livrädd)
    frappa skrev 2014-02-27 18:46:02 följande:

Är du inte rädd för alla dina problem att inte dessa ska lösas, än ett behandlingshem?

Vilka droger handlar det om?

Jo självklart är jag rädd att mina problem inte ska lösas också, men jag är även rädd för hemmet. Jag är en sådan som nästan alltid varit utanför i skolan och så, är rädd att stå helt utan vänner hur länge som helst då jag är väldigt blyg och dålig på att skaffa vänner och jag är rädd att många på hem är väldigt tuffa och hårda vilket inte jag är.

Jag har varit en sådan som tagit allt jag fått tag på, men huvuddrog har varit cannabis och spice.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-02-27 18:47:26 följande:
    Aktivitetsersättning och aktivitetsstöd är inte samma sak, men många tror det. Aktivitetsersättning kan man få av Försäkringskassan fram tills det att man fyller 30. Man kan ha det max tre år tror jag det är och man får det om man ses som för sjuk för att kunna jobba. Man får det ett år i taget och får typ 5900kr per månad.

Kan de skicka mig till vilken stad som helst? Kuratorn här på psyk skickade ett fax till socialtjänsten i min kommun och sa att jag måste till ett behandlingshem så snart som möjligt.
    Sorry, jag läste för snabbt. Aktivitetsersättningen får du behålla under behandlingen.

De kommer prioritera de behandlingshem som finns i närheten, men finns det inte plats så får man ju ta vart det finns. Sen har kommunen säkert vissa specifika som de har bra erfarenheter av och som de därför brukar föredra. Bor du i en storstad så finns det säkert behandlingshem i närheten...

Jag kan förstå att du är nervös om du är en blyg person, men det här är människor som du kommer ha något gemensamt med redan från dag 1. Ni är alla där pga liknande problematik, och ni kommer förmodligen alla vilja bli bra. Det gör att du säkert kommer finna tillhörighet ganska snabbt.

Folk är inte tuffare på hemmen än utanför. Tvärtom så är nog många av de tuffa egentligen mjukisar på insidan. Så är iallafall de jag känner.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-02-27 18:47:26 följande:
    Aktivitetsersättning och aktivitetsstöd är inte samma sak, men många tror det. Aktivitetsersättning kan man få av Försäkringskassan fram tills det att man fyller 30. Man kan ha det max tre år tror jag det är och man får det om man ses som för sjuk för att kunna jobba. Man får det ett år i taget och får typ 5900kr per månad.Kan de skicka mig till vilken stad som helst? Kuratorn här på psyk skickade ett fax till socialtjänsten i min kommun och sa att jag måste till ett behandlingshem så snart som möjligt.

Du har delvis rätt, man kan få aktivitetsersättning i hur många år som helst, men max till man är 30 som du skriver och aktivitetsersättning kan man få ett eller två år i taget. Hur mycket man får beror på hur gammal man är och om man har någon SGI innan. Man kan också få bostadstillägg som är på 93 % av hyran (om man har hel aktivitetsersättning) Det troliga är att du får din aktivitetsersättning förlängd. Lycka till med behandlingen!
  • frappa
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-02-27 18:49:31 följande:
    Jo självklart är jag rädd att mina problem inte ska lösas också, men jag är även rädd för hemmet. Jag är en sådan som nästan alltid varit utanför i skolan och så, är rädd att stå helt utan vänner hur länge som helst då jag är väldigt blyg och dålig på att skaffa vänner och jag är rädd att många på hem är väldigt tuffa och hårda vilket inte jag är.

Jag har varit en sådan som tagit allt jag fått tag på, men huvuddrog har varit cannabis och spice.

Problemet med behandlingshem, är att dom är drogskolor.

Men att dom skickar dig till behandlingshem för cannabis, är inte så vanligt.

Antar du har ett väldigt destruktivt psykiskt beteende, som de tror kan härledas till cannabis.

Synd dom har så fel.

Vad lider du av, antar du har en diagnos, eller?

Sen på hemmet är det en del som komemr vara tuffa, men oftast ett spel för galleriet.

En del är säkert lika blyga som du, men agerar utåt för att dölja detta.

Genom vara tuffa, såna här människor är väldigt svåra att nå fram till.

Att vara på behandlingshem kan vara så olika, är det bra personal.

Så kan du säkert få dom att lyssna på dig och förklara att du vill ha en tillbakadragen lugn vistelse.

Synd bara att frivilligt inte är frivilligt.

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (anna) skrev 2014-02-27 19:01:37 följande:
    Sorry, jag läste för snabbt. Aktivitetsersättningen får du behålla under behandlingen.

De kommer prioritera de behandlingshem som finns i närheten, men finns det inte plats så får man ju ta vart det finns. Sen har kommunen säkert vissa specifika som de har bra erfarenheter av och som de därför brukar föredra. Bor du i en storstad så finns det säkert behandlingshem i närheten...

Jag kan förstå att du är nervös om du är en blyg person, men det här är människor som du kommer ha något gemensamt med redan från dag 1. Ni är alla där pga liknande problematik, och ni kommer förmodligen alla vilja bli bra. Det gör att du säkert kommer finna tillhörighet ganska snabbt.

Folk är inte tuffare på hemmen än utanför. Tvärtom så är nog många av de tuffa egentligen mjukisar på insidan. Så är iallafall de jag känner. smile1.gif
    Mitt ex, som jag är vän med idag, bor på ett behandlingshem som är inriktat både på psykisk ohälsa och på missbruk och jag hoppas att jag kan hamna på samma ställe. Jag hör till Gävle kommun och det hemmet ligger i Älvkarleby. Jag vet inte om jag kan framföra en önskan om att hamna där eller om de inte kommer tillåta det då han är ett ex till mig.
  • Kreativt kaos

Kommer gå jättebra ska du se!
    Du kommer vara kvar tills du och din kontaktperson känner att ni är nöjda med behandlingen och du anses "klar". Du kommer inte heller bli utskriven förs du har något nytt hem att komma till vilket du nog kommer få hjälp med att hitta medan du bor på behandlingshemmet :)
    Vanligtvis har man ett dagligt schema man följer med aktiviteter för att hålla dig sysselsatt. Ditt schema gör man själv tillsammans med en personal så du kommer inte tvingas göra saker du absolut inte vill. Sen är de laga mat och dagliga sysslor. Och som någon redan skrivit så blir man snabbt vänner på hemmet då man är i samma situation. Och även om många är tuffa ute i samhället så brukar de vara betydligt lugnare attityd på behandlingshem :)

Lycka till med din behandling!

/en som jobbar på behandlingshem

Svar på tråden Kommer hamna på behandlingshem och är jättenervös