• Erfdgt

Hur var erat barndop? (Eller hur planerar ni dopet?)

Vad hade ni för psalmer, sånger, dikter osv? Hade ni några andra inslag under dopet som inte vanligtvis är med? Hade ni någon solist som sjöng? Har man "ingångslåt" och går in i kyrkan, liknande som vid bröllop?

Var hade ni fikat efteråt, dekorerade ni lokalen något? Hur isåfall? Dukning, hur såg den ut? Har ni bilder, så visa mer än gärna! Hade ni något färgtema eller annat tema? Beställde ni inbjudningar eller gjorde ni egna?

Vad hade ni för fika? Tårta och kakor? Smörgåstårta? Buffé?

Gjorde ni något efter dopet/under fikat, tex tipspromenad eller liknande?

• Svar på tråden Hur var erat barndop? (Eller hur planerar ni dopet?)
  • honeydew

Ska ha nästa helg, så håller på att planera och förbereda för fullt!
    Hade möte med prästen igår och vi ska ha psalmerna Tryggare kan ingen vara och Det gungar så fint. Vi lyssnade på dopguiden.se innan vi bestämde oss, bra ifall man inte kan alla psalmer eller vill få lite tips.
    Vi ska även ha ett solo men vet inte vad det blir än, ska bli en överraskning för oss. Kantorn som ska spela känner vi personligen, så hon får bestämma en låt/psalm som hon tycker passar vår familj
    Ingång och utgångsmusik ska vi ha Somewhere over the Rainbow, för det är en sån vacker låt tycker vi. Tror inte det finns någon typisk doplåt att ha, som vid bröllop? Man får nog bestämma en själv.

Bjuder på kaffe, kaka och tårta efteråt i församlinghemmet. Ska duka och pynta kvällen innanö. Har tema "vår och pasteller", så har gjort sådana här blommor av silkespapper att pynta med på borden m.m.
    http://diyordie.elledecoration.se/blommor-av-silkespapper/
    (ej min hemsida/blogg). Köpte silkespapper på Åhlens i pastellfärger, rosa, grönt, vitt, blått, turkos. Har gjort kanske 30-40 st nu.. Lite ljus i glaskoppar med dekorationssand. Hittade även det i pastellfärger på ica maxi. Vita dukar. Vitt porslin med småblommor, som finns att låna på församlingshemmet. Silverbrickor till allt fika. Vita prinsesstårtor med dekoration som rosa körsbärsblommor (billiga på city gross). Blir nog fint!

Beställde inbjudningar på Fuji.se, billigt och snabbt att få hem.

Inga lekar eller tipspromenad. Är mest vuxna som kommer på dopet. Blir ca 45 pers och endast 5 barn (varav 2 är våra ;)). Korv med bröd som mellis till barnen, annars bara fika.

Fler frågor?

• Nukkumatti

Vi hade alla dop hemma. Mormors present var att fixa maten, så det var enkel buffee med paj, smörgåsar, sallad och sen tårta, bullar och kaffe. Vi hade solosång en gång, men det behövs inte om det inte är naturligt att be nån vän eller släkting. Psalmer valde vi lite efter årstid men hade Jag lyfter ögat mot himmelen på alla.

• fluu

Skrev ju lite i din andra tråd också, men vi döpte samtidigt som ett annat par och valde en psalm var. Vi valde "Sov nu lilla" och de andra valde "Du vet väl om att du är "värdefull". Dotterns gudmor sjöng Dilevas "Välkommen till jorden" i egen tappning.  Hade ingångslåt, men minns inte vilken.

Fest i församlingshemmet efteråt som alltid står dekorerad efter årstid så där behövde vi inte fixa något. Beställde tryckta servetter med dotterns namn och dopdatum på. Skrev bara inbjudningar på något fint vykort och vissa smsades. Hade inga aktiviteter eller så.

Maten skrev jag om i andra tråden :)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • PappaHenkeF

1:a inlägget här då.

Har 4 barn och vi döpte alla på en gång!

Vilka psalmer vi hade kom jag inte ihåg och vi samlades efter på församlingshemmet och bjöd på smörgårds tårtor med kaffe och kaka till efterrätt.

Prästen va salig för att döpa 4 barn samtligt.

Vh H

• Erfdgt

Tack för bra svar :)

Vi har bokat kyrkan, samma som vi gifte oss i, och ska döpa båda våra barn. Den äldsta kommer vara ca 7,5år och den yngsta ca 6 månader. Eftersom vi ska döpa båda barnen samtidigt, så försökte jag hitta en sång som passar när det är två barn och hittade den här dopguiden.se/musik/tva_sma_underverk.html som jag tyckte var fin. Jag har tänkt be min pappa spela och sjunga den.

Psalmen "Du vet väl om att du är värdefull" (dopguiden.se/musik/du_vet_val_om.html) har jag sagt sedan jag hörde den första gången när jag var kring 14år att jag vill ha på ett framtida dop, så den blir det. Nu ska vi bara välja en psalm till, men jag tycker det är lite svårt faktiskt.

Vi skulle också vilja ha en sång till, som går att sjunga som allsång i kyrkan. Där vet jag dock inte riktigt vad vi ska välja. Dopet är inte förrän i augusti, så vi har gott om tid på oss :) Vi skulle eventuellt vilja ha en fin dikt också, men vi får se. Vi vill helst ha en som riktar sig till båda barnen då.

Men man har alltså en ingångs- och utgångslåt också?

Vi ska låna församlingshemmet också. Jag ska dit och kika på det någon dag under våren här, så får jag väl se vad som finns och hur man kan duka osv :) Såna silkesblommor är jättefina tycker jag, vanliga på bröllop ;) Men det skulle ju kanske vara ett bra pyssel att fixa lite med under våren/sommaren här. Eftersom det blir så sent i augusti, så lär det inte finnas just några vilda blommor att plocka ute, så bra med ett annat alternativ :) Jag hoppas att man får tillgång i förväg att duka och göra klart. Åtminstone att man får komma in under morgonen.

Bra tips om Fuji också, visste inte att man kunde göra inbjudningar där :)

• SR87

Vi hade ett ganska kort dop för sonen, inte så mycket prat. Jag och två kompisar sjöng "Gud som haver" med melodi som en gammal körledare skrivit, och "himlen måste sakna en ängel". Mamma läste en dikt och alla sjöng tillsammans "Du vet väl om att du är värdefull". Vi hade "Mio min Mio" som typ utgångsmusik, eller vad man ska kalla det. Sonen döptes för övrigt till Mio ;) dukning med hösttema, torkade färgglada löv och små bordsdekorationer med mossa, rönnbär, kastanjer och glitter. Bjöd på smörgåstårta och tårta. Snart är det dags att planera dop igen. Kul men svårt!

• PappaHenkeF

Ingångs- och utgångslåt på ett dop?
    Kolla med prästen vad han tycker, jag vet inte om nån som har haft det.

• Erfdgt
    SR87 skrev 2014-02-27 17:28:29 följande:
    Snart är det dags att planera dop igen. Kul men svårt!
    Vad roligt :) Som du säger, kul med svårt. Betydligt svårare än jag hade trott :P
  • Erfdgt
    PappaHenkeF skrev 2014-02-27 17:29:24 följande:
    Ingångs- och utgångslåt på ett dop?
    Kolla med prästen vad han tycker, jag vet inte om nån som har haft det.
    Efter att ha läst runt lite, så verkar det som att många haft det. Det betyder ju dock inte att det alltid är så och givetvis kommer vi fråga prästen om det :)

• Erfdgt

Och på tal om prästen, hur långt före brukar man träffa prästen? :)

• SR87

Ja det är ju massor man ska tänka på :p och det blev faktiskt väldigt bra sist så jag är rädd att nästa inte blir lika bra ;) jag kommer iaf inte sjunga på nästa för jag bara grät!! Vill ha en sommarpsalm med denna gången, även om dopet kommer bli i augusti ungefär. och ev "Tryggare kan ingen vara". Vi hade ingen ingångsmusik utan gick in till klockringningen. Låten på slutet hade vi mest för att jag tycker att den är så fin och de som ville kunde komma fram och fotografera under tiden. Är beräknad i maj nu så kanske blir det också "när lillan kom till jorden" även fast det inte blir en Maja ;) minns inte hur långt innan vi pratade med prästen. Men det finns ju den text prästen läser på nätet så jag läste igenom den innan vi träffades och sa vad vi ville ha med och inte, utav det som var "valbart". Sammanlagt tog dopetceremonin ca 25 min inkl alla sånger och dikten. Lagom :) Lycka till!

• Erfdgt
    SR87 skrev 2014-02-27 19:13:32 följande:
    Ja det är ju massor man ska tänka på :p och det blev faktiskt väldigt bra sist så jag är rädd att nästa inte blir lika bra ;) jag kommer iaf inte sjunga på nästa för jag bara grät!! Vill ha en sommarpsalm med denna gången, även om dopet kommer bli i augusti ungefär. och ev "Tryggare kan ingen vara". Vi hade ingen ingångsmusik utan gick in till klockringningen. Låten på slutet hade vi mest för att jag tycker att den är så fin och de som ville kunde komma fram och fotografera under tiden. Är beräknad i maj nu så kanske blir det också "när lillan kom till jorden" även fast det inte blir en Maja ;) minns inte hur långt innan vi pratade med prästen. Men det finns ju den text prästen läser på nätet så jag läste igenom den innan vi träffades och sa vad vi ville ha med och inte, utav det som var "valbart". Sammanlagt tog dopetceremonin ca 25 min inkl alla sånger och dikten. Lagom :) Lycka till!
     Oj, ja, det förstår jag.. att du grät! Nu kan jag inte sjunga, alls, men även om jag kunnat det så hade jag aldrig vågat mig på att sjunga på mina egna barns dop. Är alldeles för blödig för det :) Jag tänkte dock be min pappa, som kan både sjunga och spela, att framför en sång. Så får vi väl se om han också är blödig :P

Vi hade en sommarpsalm till vårat bröllop, som var i augusti, och jag tycker det funkar bra. Det är ju faktiskt sommar även i augusti :)

Ja, jag hittade dopordningen som dom använder i vår församling, så ska gå igenom den lite mer noggrant och se var dom tycker att det passar med musik osv. 25min låter väldigt lämpligt, känns som att när det är barn inblandat, så är det bra om det inte blir för långrandigt hehe

Tack, och detsamma! :)
  • Erfdgt
    snartsnart skrev 2014-02-28 10:57:45 följande:
    Jag har samlat lite inspiration till min sons dop här: www.pinterest.com/caslon540/igor/
    Tänkte göra kakor med hans bokstäver och pynta med glasyr, får se hur det går.
    Vad smart att samla inspiration sådär :) Väldigt mkt fint och många bra idéer :)
  • Sthlmtjej24
    Erfdgt skrev 2014-02-27 14:44:21 följande:
    Vad hade ni för psalmer, sånger, dikter osv? Hade ni några andra inslag under dopet som inte vanligtvis är med? Hade ni någon solist som sjöng? Har man "ingångslåt" och går in i kyrkan, liknande som vid bröllop?

Var hade ni fikat efteråt, dekorerade ni lokalen något? Hur isåfall? Dukning, hur såg den ut? Har ni bilder, så visa mer än gärna! Hade ni något färgtema eller annat tema? Beställde ni inbjudningar eller gjorde ni egna?

Vad hade ni för fika? Tårta och kakor? Smörgåstårta? Buffé?

Gjorde ni något efter dopet/under fikat, tex tipspromenad eller liknande?
    Psalmer: 248, 289 och 21. 

Dikt: En som gudmor valde

Musik: en vän till mig som är professionell musiker spelade två kortare stycken av Bach

Preludium: Ett orgelverk av Bach som jag inte minns, för det ändrades i sista stund pga att kantorn inte hann öva det vi önskade.

Postludium: Jesu, bleibet meine Freude av Bach

Inbjudningar, program i kyrkan och tackkort tillverkade jag själv i samma färg och samma typsnitt

Dekoration: köpte matchande dukar i rosa

Mottagning: Jag hade bakat sju sorters kakor, bl a cup cakes, bullar, schackrutor, nötbeskvier etc

Vi hade inte några lekar eller så. Inga barn närvarande utan ett.
  • Chanellesmamma

Vi ska döpa vår dotter den 29 och kommer att träffa prästen på tisdag. Har inte bestämt psalmer än men det ger sig nog då. Efter dopet kommer vi bjuda på fika i en bygdegård en bit bort, får i plats i församlingshemmet då vi blir 62 personer. Vi kommer inte att öppna presenterna under dopfikat utan gör det sen hemma i lugn och ro. Efter dopfikat äter min och min sambos familjer middag tillsammans innan alla åker hem.

• Erfdgt

Vi sitter just nu och klurar på gästlistan. Ska beställa inbjudningarna under april och skicka ut dom i början av maj. Även om dopet är i slutet av augusti, så vill vi få ut inbjudningarna i god tid och före alla sommarsemestrar osv när folk har så mkt annat att tänka på.

I kyrkan vi ska vara får 500 personer plats och i församlingshemmet 150 personer, så gott om plats finns det. Bjuder vi in våra familjer, släkt (mostrar/farbröder/kusiner) samt våra vänner, så får vi en gästlista på närmare 90 personer...

Svar på tråden Hur var erat barndop? (Eller hur planerar ni dopet?)