• Nr 14

Ni som har svarta golv se hit!!!

Hej!
    Funderar på att lägga in ett helsvart golv i köket. En "plastmatta" eller vinyl kanske det heter som rullas ut och limmas.
    Övrigt i köket kommer bli vitt, dvs stommar, luckor, tak. Beslagen ska vara svarta och bänkskivorna har vi inte bestämt heller än men funderar på att ha en svart granitskiva på köksön och svarta, vita eller ljus ek på bänkarna längs väggarna.

Ni som har svarta golv, syns vartenda dammkorn och annan smuts mer än vad det gör på vita/ljusa golv?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Ni som har svarta golv se hit!!!
  • Almina

Japp, allt syns! Har iofs inte erfarenhet av svart golv i kök, men i badrum. Varenda litet blont hårstrå syntes väldigt väl... Men jag kan tänka mig att det kan bero lite på hur blankt golvet är och om det är lite melerat eller inte.

Fördelen är ju att man ser till att hålla rent...

• Nr 14

Tack Almina!

Min mamma försöker övertyga mig om att det är så som du säger!!! men jag gissar att mörk "skit" syns lika väl på vita/ljusa golv eller tänker jag fel?
    De flesta jag varit hemma hos har ljusa golv eller träfärgade golv och det kanske är att föredra men jag tycker svarta golv ser varma ut....

Fler åsikter?

• Neysie

Vi har svart/grå-melerat golv i köket. Skitsnyggt men ja, skräp syns mycket tydligare!! Dock gör det mig inget då jag blivit bättre på att sopa/dammsuga oftare pga det.

• Karpalo

Vi har svart stengolv i köket, allt man "klottar" (guud, minnet sviker och jag kommer inte alls på vad det heter på svenska..) syns ju nog men är superenkelt att torka upp. Damm och smulor virvlar mest iväg under skåpen så det störs man inte så mycket av ;)

• Karpalo

Vi har f.ö. svart golv i wc:n också, vilket inte alls är nån hit. All kalkavlagring och tvålrester syns jättebra..

• Nr 14

Fick veta av en bekant att det är värdelöst (enligt henne) att ha svarta bänkskivor pga all smuts. Men vi har haft väldigt ljusa bänkskivor tidigare och allt syns ju på dem med!!

En smaksak men mamma kanske har en poäng som varnar oss från att ta helsvart golv... Jag ska fundera lite till!

Tack för alla kommentarer och kom gärna med fler!

• Sommarfin

Yes, vi har svart golv i sovrummet och minsta dammkorn syns i dagsljus. Det visste vi innan, men vi ville ändå ha svart golv där. Man får se till att dammsuga lite oftare, dock är det ganska dunkelt där mesta tiden man vistas i sovrummet :) Men i kök eller badrum skulle jag inte köra svart. Inte heller helsvarta bänkskivor. Bäst är melerade bänkskivor, man kan ha mörkare melerade om man vill.

Svar på tråden Ni som har svarta golv se hit!!!