• flodda

Behöver jag vara orolig??

Jag  har en dotter på 1 år. Jag har sedan hon var 3 månader haft lite funderingar om allt är som det ska.
    mellan 3 och 6 månader var hon väldigt lätt. kunde sitta och pilla med något i evigheter dock kunde hon bli fly förbannad om stora syster eller vi tog nåt ifrån henne. det eskalerade efter 6 månader hon hon har ett väldans humör. hon skriker så hon blir alldeles röd i ansiktet av ilska, som sedan går över på nån minut. hon har lite konstiga ritualer med saker, att lägga dom på ett visst ställe och sedan öppna och stänga 2 gånger på ett visst sätt. detta gör hon dagligen. hon har inte ljudat så mycket och först nu vid 1 år o 2 månader börjar hon ljuda ammama lite grann.
    på dagarna har hon väldigt svårt att komma till ro. hon kan vara hur trött som helst men vägrar sova. men lägger sig på golvet och dunkar huvudet i ilska.

är detta normalt eller är min oro befogad??

• Svar på tråden Behöver jag vara orolig??
  • UnikFamilj

Hur kommunicerar hon..? Pekar hon på sånt hon vill ha..? Hittar hon igen föremål ni benämner - typ var e lampan/nallen/pappa? Kryper/går? Ögonkontakt..?

• flodda
    UnikFamilj skrev 2014-02-26 19:21:41 följande:
    Hur kommunicerar hon..? Pekar hon på sånt hon vill ha..? Hittar hon igen föremål ni benämner - typ var e lampan/nallen/pappa? Kryper/går? Ögonkontakt..?
    hon låter ööh öhh och bara tittar på mig. oftast förstår jag henne tex om jag dricker vatten ser jag hur entusiastisk hon blir när hon går mot mig och säger öhh öhh. hon kan även peka på lampan och titta på mig och ler när jag då säger "ja lampa" jag har faktiskt bara prövat var är lampan vid den hon brukar titta på och då tittar hon dit ibland. hon kan dock var är mamma och var är pappa bäst.  hon har precis lärt sig gå och väntade in i det sista med att släppa bordet. hon lägger stor vikt vid balansen och stannar ofta upp och hittar balansen igen. ögonkontakt är hon bra på älskar tittut. hon är väldigt folkskygg och gråter såfort vi får gäster osv.
  • UnikFamilj
    flodda skrev 2014-02-26 19:45:46 följande:
    hon låter ööh öhh och bara tittar på mig. oftast förstår jag henne tex om jag dricker vatten ser jag hur entusiastisk hon blir när hon går mot mig och säger öhh öhh. hon kan även peka på lampan och titta på mig och ler när jag då säger "ja lampa" jag har faktiskt bara prövat var är lampan vid den hon brukar titta på och då tittar hon dit ibland. hon kan dock var är mamma och var är pappa bäst.  hon har precis lärt sig gå och väntade in i det sista med att släppa bordet. hon lägger stor vikt vid balansen och stannar ofta upp och hittar balansen igen. ögonkontakt är hon bra på älskar tittut. hon är väldigt folkskygg och gråter såfort vi får gäster osv.
    Pekar hon på något annat än lampan..? Inget som hon vill ha..? Testa lite hur hon förstår namnet på vanliga föremål. Tittar hon intensivt i ögonen? Tittar hon dig rakt i ögonen om du har henne i famnen..? Härmar hon dig när du gör saker..? Miner?

Om du med din beskrivning menar att hon aldrig har jollrat mamama, bababa, dadada etc, då är hon språkligt lite sen. Vid ett år brukar de första orden börja komma, men det kan också dröja. Gränsen sen är ju 8-10 ord vid 18 månaders ålder, samt att de ska kunna peka ut ett antal kroppsdelar. Att inte peka för att kommunicera vad man vill ha vid 14 månaders ålder är också lite sent, men behöver inte betyda något för den delen. 

Jag är kanske lite "skadad" efter att ha fått tre barn med autism, men det gör också att jag har blivit väldigt medveten om barns utveckling. Vi krävde utredning för vår minsta ganska tidigt, och hon var betydligt tidigare än din lilla. Vi visste då vad vi skulle titta efter liksom. Jag tycker inte att det är något akut du behöver göra nu, men jag tycker att du absolut ska vara uppmärksam under de här månaderna som följer. Om hon inte har "dragit iväg" utvecklingsmässigt och hunnit ikapp vid 18 månaders ålder, så skulle jag tipsa dig om att få en utvecklingsbedömning. Det finns många bra tips att få, som kan stötta barns utveckling. Jag skrev ihop det här inlägget för att kunna visa alla de föräldrar jag fick kontakt med som undrade över sina små barns utveckling.

www.unikfamilj.se/autism/ibt/ibt-och-sensomotorisk-anpassning-del-5-spraklig-uttrycksformaga-c-2/

Där finns bra grundläggande tips för hur man kan jobba med språk och kommunikativ utveckling, med joint attention. Grundläggande info som passar alla barn.
Svar på tråden Behöver jag vara orolig??