• Göttmos

2,5-åring som knuffas och roffar åt sig

Har en kompis vars 2,5-åring dotter och min son oftast inte leker så bra ihop. Tex så tar den lich tar grejen. lltjejen saker ur händerna på min son, säger "min" och "mitt" om det mesta,knuffar honom och delar inte med sig. Mitt synsätt är att jag vill visa sonen hur han ska göra i situationen, dvs säga "sluta", "jag leker med den", "nej" osv. Och visa henne hur man gör rätt. Jag rycker inte in direkt, utan kollar först hur de löser det själva. Men det blir så att tjejen drar i saken,min son håller i el släpper samtidigt som han säger det jag lärt honom. Tjejen struntar i det och tar grejen. Min kompis tycker min son ska "tuffa" till sig, jag tycker han gör rätt och att hennes dotter ska visas ännu mer hur man gör rätt. Min son går inte på förskola,är hemma m hans lillasyster så då får han också vara hemma. Vi går på öppna fsk några dagar i veckan. Kompisens dotter går på fsk sedan över ett år. Hon knuffas och slår även sött lillasyskon . Den enkla vägen är ju att inte träffas men intressant att höra åsikter och tips!

• Svar på tråden 2,5-åring som knuffas och roffar åt sig
  • Fjärilslarv

Vad har vem som går på förskola med det här att göra? Självklart ska den som hade saken först ha den klart, och nej man roffar inte åt sig, puttas, knuffas osv. jag hade rytit ifrån direkt.

• cosinus

I den åldern får man ofta övervaka leken. Jag tycker du gör rätt som ger din som chansen att lösa situationen själv och när han blir av med något är det väl bara att ta av tjejen och säga att din son hade den.

När det kommer till puttande och ännu mindre barn får man även där vakta och helst förebygga att hon börjar putta genom att medla eller plocka bort henne om man märker att hon börjar sura ihop. Där brukar ju föräldrarna ha bäst koll och läsa barnet bäst. Min 3-a var helt vild ett tag och jag blev helt sjukt bra på att se när han tänkte kasta saker innan han ens visste det själv :) då hinner man också förebygga.

Viktigt att komma ihåg är att inte skuldbelägga de ruffigare barnet, hon är ff liten men självklart måste man jobba med och visa vad som är ok och inte. En del barn är enkla och gör rätt av sig själva och andra kräver betydligt mer jobb utan att det vare sig är fel på barnet eller föräldraskapet.

• Whitetrash86

Också varit med om en sådan med dotter, det var tydligen hade min dotter 2 val enligt den mamma. Tuffa till sig eller ta slag mot huvudet.

Jag står inte bara och tittar på, jag går även in och säger till. Man knuffas inte, slås inte, man tar inte bara saker ur händer, nog för att det är småbarn och dom kommer inte lära sig efter 1 gång och många gånger kommer dom inte bry sig.. men det betyder inte att man ska tillåta ett beteende som inte kommer accepteras senare i livet.

Hur vida barnet går på förskola tycker jag inte har betydelse i detta sammanhang.

Svar på tråden 2,5-åring som knuffas och roffar åt sig