• Tångräkan

Ta hål i öronen 5-åring, erfarenheter?

Dottern som är 5 år (fyller 6 år i slutet på året) tjatar om att få ta hål i öronen. Har inte riktigt funderat på vart jag står i den frågan. Fick själv hål i öronen som 7-åring och minns inget obehag alls av det.

Har förklarat att det gör lite ont men hon vill ändå. Hon är väldigt tidig i utvecklingen och är medveten om hur det går till och att det kan göra ont.

Jag tänker väl som så att själva grejen med hål i öronen har jag inga problem med. Hon skulle givetvis få ha mindre örhängen med "ploppar" när hon är så liten så hon inte riskerar nåt värre än att tappa örhänget. Det som jag funderar på är väl mest hur stor risken är att det blir några komplikationer i och med håltagningen? Någon som kan berätta hur det funkat för era små?

Och gör riktiga piercare hål på så små barn eller är han hänvisad till en frisersalong med pistol? Hur gjorde era små sina hål? Själv gjorde jag med pistol.

Tips, erfarenheter? Vi har inte godkänt detta än så vill gärna höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden Ta hål i öronen 5-åring, erfarenheter?
  • Jacqueline

Min tös fick förra sommaren på studio med kanyl och läkesmycke i kirurgstål.

Läkte på mindre än en vecka och hon har dem i fortfarande och har bara bytt "ploppen"...hon fick sånt smycke som har en platta på baksidan istället för lås-plutt.

Hon ville ha i båda öron och så blev det oxå

• Tångräkan
    Jacqueline skrev 2014-02-26 15:36:09 följande:
    Min tös fick förra sommaren på studio med kanyl och läkesmycke i kirurgstål.

Läkte på mindre än en vecka och hon har dem i fortfarande och har bara bytt "ploppen"...hon fick sånt smycke som har en platta på baksidan istället för lås-plutt.

Hon ville ha i båda öron och så blev det oxå

Hur gammal är din dotter? Och hur klarade hon smärtan (det går ju lite fortare med pistol även om det är sämre)?
  • Jacqueline
    Tångräkan skrev 2014-02-26 18:41:04 följande:

Hur gammal är din dotter? Och hur klarade hon smärtan (det går ju lite fortare med pistol även om det är sämre)?
    Både 5åringen och 7åringen gjorde samma dag och ingen sa ett pip ,inga konstigheter och båda töser ville göra i andra örat efter att ha gjort i första.

Jag trodde jag kunde "skrämma" dem haha men tuffa som dem är så gick det som en dans på rosor

Har dålig erfarenhet av pistol och ville inte riskera att tjejerna skulle få infektioner och andra problem med läkningen ,ev broskknutor/bölder osv så det blev studio med kanyl.
  • Mother4life

Tog hål i öronen tidigt på mina tjejer, första vid 1 1/2 år och den andra var under året, nu 14 och 8 år, gick otroligt smärtfritt och har aldrig nånsin ångrat eller haft problem, och tjejerna har alltid varit stolta över att ha haft hål.

Kanske har jag haft tur?? Själv tog jag hål när jag var 7 år och det var en otroligt hemsk och traumatisk upplevelse.

Så för mig var detta rätt val.

Svar på tråden Ta hål i öronen 5-åring, erfarenheter?