• Anonym (Undran)

Kontakt med släkt ?

Vi har ett barn som bor heltid hos oss(en av oss är bioförälder) sedan denne blivit utsatt för misshandel hos sin andra biologiska förälder. Det ligger på oss att barnet har regelbunden kontakt (via telefon) med föräldern minst en gång i veckan, frågan är om vi är skyldiga till att även främja kontakt mellan far/morföräldrar, mostrar/fastrar osv ? Dom själva ringde då och då förut men sedan har det blivit tyst, barnet själv har ingen önskan om att prata med varken förälder eller släkt.

• Svar på tråden Kontakt med släkt ?
  • Kjell2
    Anonym (Undran) skrev 2014-02-26 10:25:18 följande:
    Vi har ett barn som bor heltid hos oss(en av oss är bioförälder) sedan denne blivit utsatt för misshandel hos sin andra biologiska förälder. Det ligger på oss att barnet har regelbunden kontakt (via telefon) med föräldern minst en gång i veckan, frågan är om vi är skyldiga till att även främja kontakt mellan far/morföräldrar, mostrar/fastrar osv ? Dom själva ringde då och då förut men sedan har det blivit tyst, barnet själv har ingen önskan om att prata med varken förälder eller släkt.
    Nej
  • Anonym (jur.)

Ansvaret för barnets rätt till att ha kontakt med sina släktingar ligger naturligtvis på boendeföräldern! Hur kan ni tycka att det är sunt för barnet att inte ha någon relation med dem?

• Anonym (jur.)
    Kjell2 skrev 2014-02-26 10:28:51 följande:
    Nej
    I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses.
  • kenneth56svedala

Ni ska göra allt i er makt att det stackars barnet åter ska få träffa sin pappa. Ifall denna relationen du har med din nuvarande spricker så kommer barnet knappt ha någon kvar. Tkr du ska tänka på barnet i första hand

• Kjell2
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:30:38 följande:
    I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses.

och vad innebär det i praktiken? Vad händer om vårdnadhavaren inte säger åt barnen att kontakta/ringa/besöka mor och farföräldrar?
  • Anonym (jur.)
    Kjell2 skrev 2014-02-26 10:32:11 följande:

och vad innebär det i praktiken? Vad händer om vårdnadhavaren inte säger åt barnen att kontakta/ringa/besöka mor och farföräldrar?
    Visst kan man bryta mot lagar. Fine.
  • Anonym (C)
    kenneth56svedala skrev 2014-02-26 10:31:21 följande:
    Tkr du ska tänka på barnet i första hand
    Det är det ts gjort eftersom barnet bor med ts och inte med sin misshandlande förälder...
  • Anonym (jur.)
    Anonym (C) skrev 2014-02-26 10:35:50 följande:
    Det är det ts gjort eftersom barnet bor med ts och inte med sin misshandlande förälder...
    VAD har det att göra med barnets övriga släktingar som föräldern inte bryr sig om att se till att främja barnets relation med? VARFÖR straffa barnet? Två fel gör inte ett rätt!
  • Anonym (Undran)

Klart vi försöker få barnet att hålla kontakt med dom, barnet säger dock uttryckligen nej till att ringa när man frågar. Föräldern säger barnet också nej till att ringa men där har vi bestämt att det skall ringas samma dag och tid varje vecka.

Jag har inte sagt att jag tycker att det är sunt att inte ha någon kontakt, jag ville bara veta vad som ligger på oss som boendeföräldrar. Vi har aldrig hindrat någon kontakt och vi kommer aldrig att göra det heller, dock är det väldigt jobbigt att tvinga till något som barnet själv inte vill. Något regelrätt umgänge är det långt ifrån tal om i dagsläget, ett övervakat umgänge finns i planerna för framtiden dock.

Finns inget som säger att det är just pappan som utsatt barnet för brott.

• Anonym (C)
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:37:23 följande:
    VAD har det att göra med barnets övriga släktingar som föräldern inte bryr sig om att se till att främja barnets relation med? VARFÖR straffa barnet? Två fel gör inte ett rätt!
    Jag har inte skrivit nåt om kontakten med barnets släktingar...
  • Kjell2
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:33:25 följande:
    Visst kan man bryta mot lagar. Fine.

och vilka blir de rättsliga konskevenserna?
  • Anonym (jur.)
    Anonym (C) skrev 2014-02-26 10:43:41 följande:
    Jag har inte skrivit nåt om kontakten med barnets släktingar...
    Varför diskuterar du off topic? Tråden handlar om barnets kontakt med släktingar...
  • Anonym (jur.)
    Kjell2 skrev 2014-02-26 10:46:17 följande:

och vilka blir de rättsliga konskevenserna?
    Föräldrabalken är tandlös, och det vet du med. Så då kan man strunta i att följa den helt? Kanske ska man strunta i barnens rättigheter öht?
  • Anonym (C)
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:46:39 följande:
    Varför diskuterar du off topic? Tråden handlar om barnets kontakt med släktingar...
    Jag svarade på ett annat inlägg. Det får man väl?
  • Anonym (jur.)
    Anonym (C) skrev 2014-02-26 10:50:13 följande:
    Jag svarade på ett annat inlägg. Det får man väl?
    Du skrev att Ts har tänkt på barnet eftersom barnet bor där. Upphör resten av alla skyldigheter som man har bara för att barnet bor hos en?
  • Kjell2
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:47:49 följande:
    Föräldrabalken är tandlös, och det vet du med. Så då kan man strunta i att följa den helt? Kanske ska man strunta i barnens rättigheter öht?

Vårdnadshavren förhindrar ej kontakt. Det står både barn och släkt fritt att ta kontakt.
  • Anonym (C)
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-26 10:52:28 följande:
    Du skrev att Ts har tänkt på barnet eftersom barnet bor där. Upphör resten av alla skyldigheter som man har bara för att barnet bor hos en?
    Nej.
  • Anonym (Undran)

Jag blev inte så mycket klokare egentligen. Det som står i föräldrabalken var ju lite tvetydigt, "vårdnadshavarens ansvar" ? Det är ju två vårdnadshavare även om barnet bara bor hos den ensa just nu, då lär det väl även ligga på den andra att få sin släkt att ta kontakt om dom vill ? Vi kan ju inte tvinga dom till kontakt och vi vill ju inte heller tvinga barnet till kontakt mot dess vilja. Vi har dock aldrig hindrat och kommer aldrig hindra någon kontakt, gör vi fel iaf ?

Svar på tråden Kontakt med släkt ?