• PlumeriAn

Snart 1 år, äter ingen fast föda

Vi är en familj med just nu ett par problem varav maten är ett.
    Vår son har leukemi och har sedan i somras då han dessutom blev magopererad gett honom mat via en sond. Nu sedan i januari äter han en del själv, flytande föda, och resten har vi sondat. Vi ger lite puréer men allt är frukt och det kan han inte leva på resten av livet. Nu har vi dragit bort sonden på test och det flytande går relativt bra, förutom att han är mätt alldeles för tidigt, men puréer, utom frukt, och gröt blir det tvärnej på..

Är det någon annan som har haft problem med fast föda långt upp i åldern och hur tusan löste ni problemet? Vissa dagar vill jag bara lämna lägenheten med honom kvar för att han aldrig vill lära sig äta riktig mat. Idag är en sådan dag..

Vill inte ha några påhoppningar, bara tips och hur ni andra gjort/gör, för sjukdomen i sig är jobbig..

Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se fuckcancer
  • Svar på tråden Snart 1 år, äter ingen fast föda
  • Flickan och kråkan

Om han äter mosad frukt/fruktpuré så kanske ni kan börja med lite gröt. En liten sked med både gröt och frukt t.ex. Ger ni egenmosat eller burk? Barn är lite olika. Vissa vill bara ha "vanlig" mosad. andra gillar burkmat. Om de är ovana eller har svårt med bitar så brukar 6-månadersburkarna fungera, särskilt dem från Hipp som är helt släta. 

• Sous

Får/Klarar han äta bitar eller måste ni ge just pureér? Många slutar ju med barnmat i den åldern och låter dem plocka i sig själva, och många barn äter aldrig pureér alls så om det är möjligt skulle jag nog strunta i pureér och låta honom plocka med bitar. Jag antar att ni ger ngn slags näringsdryck eller dylikt så att hans näringsintag inte hänger på att han får i sig fast föda?

Ni måste ju tänka på att han har tappat massa tid när han skulle lärt sig äta mat och så sent är det inte. Finns fullt friska barn i hans ålder som mest ammas, jag känner två stycken till exempel. Det är sjukt stressande när de inte äter, men om han ändå får i sig näring så skulle jag ta ett djupt andetag och skynda långsamt.

• viseversa

Min dotter kunde inte äta fast mat ens när hon började på förskolan när hon var 17mån. Inte pga leukemi men hon klarade INTE bitar. Hon kräktes rakt ut. Inte ens ris klarade hon. Personalen fick mixa ALLT om hon ens skulle kunna äta. Men det fixade sig av sig själv och efter ett tag kunde hon äta "normalt"

• Lowika

Han kanske inte tycker om puréer och gröt. Kanske går direkt på bitar?

Annars såg jag en intressant dokumentär om en flicka som pga sjukdom också sondmatats, och inte hade "lärt sig" äta. Kanske kunde var intressant att se hur de jobbade?
    ">

• PlumeriAn

Jag hade ju som dröm att jag skulle laga all mat till sonen, men med alla sjukhusbesök förra året så blev det liksom aldrig av. Men nu är vi hemma mer så jag ska prova.  Verkar som att han inte gillar burkmat alls, men jag har provat att göra egen morotspuré och det har inte heller funkat.

Gröt funkar inte heller. Men jag ska prova den som är för 4 månaders igen, för den har jag ett svagt minne av att han gillade då, när han var fyra månader..

Det känns skönt det du skriver, viseversa, även om det måste ha varit jobbigt för er. För vi har provat ris, bitar och dylikt och det funkar bara inte. Men nu ska jag som sagt var försöka börja om. 

Och filmen ska jag kika på när sonen sover. och se vad/hur de gör!

Lucas ♥ 1 mars -13 amandiii.blogg.se
Svar på tråden Snart 1 år, äter ingen fast föda