• annika eriksson

citodon

Tänkte på en sak här om dagen.. jag delammar min 10 mån son och äter citodon pga reumatism.. Alla verkar förfärade över att ammande mammor tar citodon eftersom en del av det omvandlas till morfin.. Men då började jag fundera på min förlossning. Jag är förlöst alla mina tre gånger med kejsarsnitt och fick intravenöst stora mängder morfin säkerligen under 7 dagar.. och ingen läkare eller sköterska blinkade en sekund om att jag inte skulle amma mina nyförlösta och alla prematura barn med så höga halter morfin...

Jämfört med de halterna morfin intravenöst så är det ju en försvinnande liten mängd morfin egentligen i tabletter samt att barnen är större..

så frågan är... jag undrar hur man tänker här

• Svar på tråden citodon
  • Prutt

Morfin är ju redan i den färdiga formen (=du vet mängden) medan citodon som sagt omvandlas (=mängden man får i blodet är individuell beroende på vad man har för gener), är min spontana tanke. Det var ju ett barn som dog av en morfinöverdos för några år sedan pga att mamman tagit hostmedicin och omvandlat den till morfin för fort. Men nu lever ju ditt barn och då har du väl inte den genvarianter som är farlig, antar jag, kanske...

• Masken84

Det värsta som kan hända är väl att barnet kan bli beroende av kodein!

• Tigerliljaaa

Låter som hysteri. Inte som om mjölken blir morfindropp direkt :) kör på vad läkaren säger är ok

• mallar

Jag fick citodon på bb flera dagar efter min förlossning på grund av smärta. Ganska stora doser också. Det var inga problem trots att jag ammade. känns som om personalen på bb vet vad de gör.

• jennyz

Jag skulle nog dubbelkolla igen med VC... Min förlossning blev traumatisk och slutade med att de opererade bort livmodern, den medicin jag fick under operation gjorde att jag inte fick pumpa (eller amma) första dygnen, sedan fick jag citadon vid några tillfällen, men de gav mig inte mycket sånt trots att jag hade väldigt ont, antog att det hade med amningen att göra... Om man tar det någon gång gör det kanske inte så mycket, men ofta?

Svar på tråden citodon