• mammalovis

Inspiration till att bunkra frysen med maträtter till 8-månaders bebis

Min dotter på 8 månader äter nu 2 mål mat om dagen, lite drygt en halv barnmatsburk per gång.

Min tanke är att försöka laga det mesta själv och ha en rätt med fisk, kyckling, vit fisk, lax, köttfärs och kött att gå runt på, men jag lyckas inte komma till skott att ha mer än 1-2 rätter i frysen och fisk kan hon ju inte äta hur ofta som helst. När orken tryter har vi kompletterat med burkar med kötträtter som vi inte lagar själva, men de luktar ju inte pannkaka precis.

Jag har hämtat inspiration från Andra mosboken på biblioteket, men har fått lämna den igen, innan dess hann jag  skriva av några recept. Sedan vet jag att det finns många recepttrådar på FL, men har inte kommit så långt i läsandet.

Just nu finns en burk lax med potatis, palsternacka och morot, ett gäng frikadeller och någon burk med tärnade potatis, morötter och palsternacka samt någon burk med broccoli och morot. De två sista drygar jag ut med till full portion.

Tanken är att vi ska laga köttfärssås med tomatkross och vit fisk med Reggio Emiliasås (krossad tomat), någon fisk med bl a ärtor, men jag fastnar oftast i att laga mat med samma rotfrukter och kryddning.

Hur tänker ni för att ge bebisen lite variation och lära känna familjens matkultur? Vilka rätter har ni i frysen?

Hur varierar ni grönsaker och kryddning? Majs undviker vi då hon blev så trög i magen.

Vad serverar ni till frikadellerna?

• Svar på tråden Inspiration till att bunkra frysen med maträtter till 8-månaders bebis
  • Sannami

Lillkillen på 10 månader har hittills ätit allt han fått smaka. Om vi lagar mat som kan bli bra barnmat gör vi lite extra och fryser in och ibland gör vi storkok. Just nu finns det spagetti och köttfärssås, chili corn carne med ris, pasta och laxsås, kyckling curry med ris och potatis, fisk och broccoli i frysen till honom. I regel så blandar vi inte i extra grönsaker i burkarna (förutom fisken och potatisen som vi har just nu) utan har fortsatt med istärningsformar så vi får lite variation även där. Jag vet inte vad som finns i frysen just nu men några av de grönsaker vi gått igenom sedan han började med fast föda vid sex månader är broccoli, blomkål, morötter, haricot verts, majs, ärtor och paprika. Frukt- och bärpureer som äpple, mango, jordgubb och hallon har vi också fryst i istärningsformar och blandar i gröten.

• Bling1975

Jag gjorde varianter av den mat vi åt men mjölkfritt eftersom dottern är allergisk och med mindre salt. Tyckte att det verkade smidigast att hon vande sig vid de kryddor och smaker vi äter. Oftast blev det ca 5-10 matlådor av varje rätt.

Det mesta passar ju bebisar också om man bara är lite försiktig med allt för starka kryddor och tar bort saltet. Jag tycker inte heller att det är fel att en maträtt återkommer ganska ofta under en period när de är små. De bör ju smaka 10 gånger för att vänja sig vid nytt. Har man en 5-6 rätter i frysen under ett par veckor så blir det ändå bra.

Eftersom dottern är allergisk mot mjölk så gjorde jag en del milda grytor med curry och kokosmjölk. Hon älskade även guacamole vilket var oväntat för vanlig avokado spottade hon.

• Flizus

Låt bebisen äta det ni äter själva. Det gör vi och är superenkelt! 

Dessutom är det ett sätt att tänka på att äta nyttigare själv. Barnet kommer ju ändå att äta av familjen mat framöver. Tänk bara på att salta först efter att bebisen fått sin portion.

• Ramborg
    Flizus skrev 2014-02-26 00:45:37 följande:
    Låt bebisen äta det ni äter själva. Det gör vi och är superenkelt! 

Dessutom är det ett sätt att tänka på att äta nyttigare själv. Barnet kommer ju ändå att äta av familjen mat framöver. Tänk bara på att salta först efter att bebisen fått sin portion.

Så här gjorde vi också. Ta undan bebisens portion och salta sedan. Och så är det ju de där sakerna bebisar inte ska äta, vad är det nu igen - honung, spenat, rabarber och rödbetor, tror jag?
    42.
  • Alexi

Chili con carne är toppenbra att göra till bebisar! Man kan mixa den om det äter mer slätt eller låta det vara om de fixar bitar. Smakrikt, milt, gott och som sagt perfekt att frysa in i småburkar eller påsar.

• mammalovis

Flitiga Lis och Sannami: Det kan ju vara en idé.

Dilemmat är nog att vi äter en hel del korv, bacon, kassler, fläsk mm som är för salt för bebisen. Enligt dietisten skulle man väl vänta med det till 11 månader, tyckte hon. Sedan blir det en hel del wok och grytor, men där kokar vi ju sällan riktigt bebismjukt och hon behöver börja med lite bitar.  Likaså en hel del mat med grädde eller creme fraiche och det känns ju som att man också ska ta det lugnt med. I maten kör vi ganska mycket med woksauce, tomatpuré, curry och andra kryddblandningar och läser man på förpackningarna så finns det ju salt i det mesta, precis det man ska undvika, men visst fick hon mer mat av oss i början då det var så små smakportioner att det inte var så farligt med lite salt. Så det känns inte som att vi äter så bebisvänlig mat just nu. Lite raggmunk fick hon dock smaka på.

Chili con carné lät ju smidigt, men kör ni på vita bönor från grunden eller vita bönor i tomatsås som innehåller salt eller helt utan?

• hannis

Min lille har fått spagetti och köttfärssås, pasta med skinksås och broccoli, fisk med potatis och citron och dillsås, lasange, kyckling med vitlök och örtsås, köttbullar med potatismos och sås, fläskfilé med ris och currysås osv. Detta är sånt som jag lagat och fryst in till honom.

I övrigt har vi anpassat vår mat så att han kan äta samma. Saltat efteråt tex och gjort tex sås med skinka i stället för bacon till honom. Grädde och crème fraîche behöver man inte undvika i maten till bebisar.

• FlitigaLis

Tänk "stor kastrull, liten kastrull"

När du gör kycklingwok till er så gör du lika i en mindre kastrull bredvid, kokar det lite längre, utan salt/socker och mindre starkt.

• Alexi
    mammalovis skrev 2014-02-26 11:24:47 följande:
    Flitiga Lis och Sannami: Det kan ju vara en idé.

Dilemmat är nog att vi äter en hel del korv, bacon, kassler, fläsk mm som är för salt för bebisen. Enligt dietisten skulle man väl vänta med det till 11 månader, tyckte hon. Sedan blir det en hel del wok och grytor, men där kokar vi ju sällan riktigt bebismjukt och hon behöver börja med lite bitar.  Likaså en hel del mat med grädde eller creme fraiche och det känns ju som att man också ska ta det lugnt med. I maten kör vi ganska mycket med woksauce, tomatpuré, curry och andra kryddblandningar och läser man på förpackningarna så finns det ju salt i det mesta, precis det man ska undvika, men visst fick hon mer mat av oss i början då det var så små smakportioner att det inte var så farligt med lite salt. Så det känns inte som att vi äter så bebisvänlig mat just nu. Lite raggmunk fick hon dock smaka på.

Chili con carné lät ju smidigt, men kör ni på vita bönor från grunden eller vita bönor i tomatsås som innehåller salt eller helt utan?
    Vita bönor med tomatsås på burk. Du behöver ju inte överdriva rädslan för salt, så länge man inte tillsätter massa salt så är det ju ingen fara.
  • Lottapotta08

En rätt som funkar här är babypasta de luxe som jag hittade i Vi Föräldrar för ca fyra år sedan. Kokt pasta typ farfalle, creme fraiche, rapsolja, kokt broccoli, lite broccolikokspad, massa dill och räkor mixas ihop. Räkorna kan med fördel bytas ut mot rökt skinka. Sonen på åtta månader gillar det och det är perfekt att ha färdigt i frysen!

• Sannami

Vi använder också bönor i tomatsås. Även grädde och crème fraîche används flitigt i köket men byts ibland ut mot kokosmjölk - funkar faktiskt riktigt bra med det mesta! Du har rätt, ta det lugnt med saltet men att försöka laga helt saltfritt är onödigt och jobbigt. Vi har undvikit kassler och bacon just för att det är väldigt salt, men om det är det som lagas så finns det mat till sonen i frysen :)

Svar på tråden Inspiration till att bunkra frysen med maträtter till 8-månaders bebis