Inspiration till att bunkra frysen med maträtter till 8-månaders bebis
Min dotter på 8 månader äter nu 2 mål mat om dagen, lite drygt en halv barnmatsburk per gång.
Min tanke är att försöka laga det mesta själv och ha en rätt med fisk, kyckling, vit fisk, lax, köttfärs och kött att gå runt på, men jag lyckas inte komma till skott att ha mer än 1-2 rätter i frysen och fisk kan hon ju inte äta hur ofta som helst. När orken tryter har vi kompletterat med burkar med kötträtter som vi inte lagar själva, men de luktar ju inte pannkaka precis.
Jag har hämtat inspiration från Andra mosboken på biblioteket, men har fått lämna den igen, innan dess hann jag skriva av några recept. Sedan vet jag att det finns många recepttrådar på FL, men har inte kommit så långt i läsandet.
Just nu finns en burk lax med potatis, palsternacka och morot, ett gäng frikadeller och någon burk med tärnade potatis, morötter och palsternacka samt någon burk med broccoli och morot. De två sista drygar jag ut med till full portion.
Tanken är att vi ska laga köttfärssås med tomatkross och vit fisk med Reggio Emiliasås (krossad tomat), någon fisk med bl a ärtor, men jag fastnar oftast i att laga mat med samma rotfrukter och kryddning.
Hur tänker ni för att ge bebisen lite variation och lära känna familjens matkultur? Vilka rätter har ni i frysen?
Hur varierar ni grönsaker och kryddning? Majs undviker vi då hon blev så trög i magen.
Vad serverar ni till frikadellerna?