• Jossofräs

Sterilisera honkatt?

Min älskade kisse är 3 år gammal. Hon har haft en kull kattungar tidigare men det gick inte så bra och vi vill inte ha fler. P-piller ger ju ökad risk för cancer och det vill jag inte utsätta henne för därför känns sterilisering aktuellt. Jag har hört att katter kan personlighetsförändras vid sterilisering/kastrering, hur pass mycket sanning ligger det i det rgentligen?

• Svar på tråden Sterilisera honkatt?
  • Lady Paraplyh

Ingen alls. Om man inte räknar med att man slipper jobbiga löp perioder och kiss utanför lådan då.

Jag hjälper hemlösa katter så jag har kastrerat en hel del katter. Det har gått jättebra och de har inte blivit personlighetsförändrade. Vissa kan dock bli lite lugnare.

• nemo1

Det heter kastrera även på honor. Se till att få det gjort med en gång, katten ändrar inte beteende. Ring och boka tid i morgon redan.

• sch32

Haft två honkatter genom åren, märkte bara av positiva förändringar. Lugnare och mindre bitchig attityd hos båda.

• Jossofräs

Hon är redan stillsam och ganska sällskapssjuk. Hon är rätt dominant och ibland taskig mot andra katter men det kanske lägger sig? Har även hört och sett kissar som gått upp väldigt mycket i vikt efteråt, hur kan man förebygga sånt? Hon har inte särskilt tydliga eller dryga löp och vad jag kan se så lider hon inte av att inte ha fått det åtgärdat, men eftersom hon är ute en stund varje dag ovh vi helst inte vill ha kattungar är det kanske bäst? Skall ringa och rådgöra med veterinären på fredag när de har telefontid också.

• EnLitenSvamp
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-25 20:00:47 följande:
    Ingen alls. Om man inte räknar med att man slipper jobbiga löp perioder och kiss utanför lådan då.

Jag hjälper hemlösa katter så jag har kastrerat en hel del katter. Det har gått jättebra och de har inte blivit personlighetsförändrade. Vissa kan dock bli lite lugnare.
    +1

Har en vän som jobbar på ett katthem och som får den frågan ofta, har dessutom en kastrerad honkatt som är världens finaste.

Im a good girl with bad intentions.
  • Majsan70

De katter hos mig som är KASTRERADE (honor och hanar), är alla precis lika trevliga som innan. Bara det att de inte går runt o skriker o strilar. 
    Hurdan katten blir beror på vad man gör den till anser jag. Mina katter kastreras direkt när vi beslutar att ta någon av dem ur avel. 

• Tifastar

Håller med dom andra. 
    Man slipper skrikandet vid löp och katten blir inte förändrad i övrigt :) 

• nemo1
    Jossofräs skrev 2014-02-25 22:20:43 följande:
    Hon är redan stillsam och ganska sällskapssjuk. Hon är rätt dominant och ibland taskig mot andra katter men det kanske lägger sig? Har även hört och sett kissar som gått upp väldigt mycket i vikt efteråt, hur kan man förebygga sånt? Hon har inte särskilt tydliga eller dryga löp och vad jag kan se så lider hon inte av att inte ha fått det åtgärdat, men eftersom hon är ute en stund varje dag ovh vi helst inte vill ha kattungar är det kanske bäst? Skall ringa och rådgöra med veterinären på fredag när de har telefontid också.
    Hon är dominant just för att hon är okastrerad. kastrerade katter kommer mycket bättre överens.Man ska alltid ge sin katt ett kvalitetsfoder och under inga omständigheter ett torrfoder från mataffären, då får du en fet katt och successivt en sjuk katt. Ge katten enbart blötmat då det är mycket bättre än alla torrfoder, tex Mjau i tetra är en av de bästa blötmatssorterna.
    Släpper du ut en okastrerad katt???? Då har du garanterat snart kattungar igen. Se till att hålla henne inne och boka en snabb tid för kastrering, givetvis ska en katt även vara idmärkt, ffa en utekatt. Vaccinerad är hon väl? Och försäkrad?
  • Lady Paraplyh
    Jossofräs skrev 2014-02-25 22:20:43 följande:

Släpp absolut inte ut henne förrän hon är kastrerad! Ring och boka en tid redan imorgon. Vänta inte till fredag.

Du kan förebygga att hon går upp i vikt genom att ge rätt foder, veterinären kommer hjälpa dig med det. På många ställen får man med en liten prova på påse också.
  • Jossofräs

Självklart är hon märkt, vaccinerad och försäkrad. Hon går ut en gång om dagen i vanliga fall, förutom när hon löper, då får hon vara inne. Skulle det någon gång blivit kattungar ändå så är det inte hela världen, men det är inte att föredra eftersom det inte gick så bra sist. Har aldrig haft problem med att hon kissat där hon inte skall. Att endast ge henne mjukmat fungerar inte, hon vägrar äta allt som inte är torrfoder. Hon äter inte ens om jag så skulle bjussa på räkor eller pastej.

• Jossofräs
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-25 22:39:32 följande:
    Släpp absolut inte ut henne förrän hon är kastrerad! Ring och boka en tid redan imorgon. Vänta inte till fredag. Du kan förebygga att hon går upp i vikt genom att ge rätt foder, veterinären kommer hjälpa dig med det. På många ställen får man med en liten prova på påse också.

De har bara telefontid på måndag och fredag morgnar så jag måste vänta till dess :)
  • Lady Paraplyh
    Jossofräs skrev 2014-02-25 22:42:19 följande:
    Självklart är hon märkt, vaccinerad och försäkrad. Hon går ut en gång om dagen i vanliga fall, förutom när hon löper, då får hon vara inne. Skulle det någon gång blivit kattungar ändå så är det inte hela världen, men det är inte att föredra eftersom det inte gick så bra sist. Har aldrig haft problem med att hon kissat där hon inte skall. Att endast ge henne mjukmat fungerar inte, hon vägrar äta allt som inte är torrfoder. Hon äter inte ens om jag så skulle bjussa på räkor eller pastej.

Jossofräs skrev 2014-02-25 22:44:00 följande:
    De har bara telefontid på måndag och fredag morgnar så jag måste vänta till dess :)

Okej, men släpp inte ut henne innan. Det finns ca 200 000 hemlösa katter i Sverige. För dig är det inte hela världen om hon får ungar, men marknaden är redan överfull och fler katter bidrar till det. Dessutom är det dyrt med kattungar, en helt onödig kostnad. Katter kan bli dräktiga även om de inte löper. En katt fungerar så att då en hane oarar sig med henne får hon ägglossning efter tre dagar, då kan hon bli dräktig. Detta kan ske när som helst, allt som behövs är en okastrerad villig hane. Det är få som vet om det.

Det finns mycket bra torrfoder för kastrerade katter också som de inte går upp i vikt av.
  • Jossofräs

Jaha! Det visste jag inte. Då är det ju synnerligen märkligt att hon bara fått en kull på tre år. Men nu får hon bannemej vara inne tills allt är klart, vore ju jätte dumt om hon skulle råka vara dräktig när jag väl fått tid. Toppen att det finns anpassade torrfoder eftersom hon vägrar äta något annat ^^ visserligen är det behändigt för mig eftersom jag får ha mina godsaker ifred :P

• nemo1
    Jossofräs skrev 2014-02-25 22:59:57 följande:
    Jaha! Det visste jag inte. Då är det ju synnerligen märkligt att hon bara fått en kull på tre år. Men nu får hon bannemej vara inne tills allt är klart, vore ju jätte dumt om hon skulle råka vara dräktig när jag väl fått tid. Toppen att det finns anpassade torrfoder eftersom hon vägrar äta något annat ^^ visserligen är det behändigt för mig eftersom jag får ha mina godsaker ifred :P
    Vad ger du för foder nu? Skippa veterinärfoder, har aldrig under alla år hört en katt som går ner på bantningfoder. Läs på istället om vad katter ska äta så att du kan det, utgå sedan från ditt sunda förnuft. En katt är strikt köttätare och ska inte ha en massa spannmål.
    Att köpa foder för överviktiga utekatter innekatter kastrater långhåriga etc är bara ett försäljningsknep. Köp ett vanligt vuxenfoder med hög kötthalt och inget spannmål.
    kattstatus.se läs ALLT som står på den sidan.
  • Jossofräs

Nu är tid bokad! 10/3 är det dags. Nu tror jag inte att hon är det men OM hon skulle hunnit bli dräktig, vad händer då?

• Majsan70
    Jossofräs skrev 2014-02-28 10:37:19 följande:
    Nu är tid bokad! 10/3 är det dags. Nu tror jag inte att hon är det men OM hon skulle hunnit bli dräktig, vad händer då?
    Då tar de bort ungarna samtidigt bara. Hon kommer må jättebra efteråt.
  • Lady Paraplyh
    Jossofräs skrev 2014-02-28 10:37:19 följande:

Jättebra!

Är hon dräktig tas ungarna bort i samband med kastreringen.
Svar på tråden Sterilisera honkatt?