• Skabetti

Nervös inför skolstarten, HJÄLP?!!

Min son ska börja förskoleklass nu efter sommaren. Jag är väldigt nervös, tycker skolbyggnaden ser läskigt stor ut! Får man som förälder vara med barnen första dagarna? Hur vet man vart man ska gå/vart klassrummet ligger? Får man komma på ett föräldramöte innan skolstarten? Vilka är tiderna i förskoleklass? Hur vet man vart fritids ligger, går barnen själva från klassrummet till fritids? Är fröknarna med ute på rasterna?

Någon som vill berätta för mig hur det går till??

Tack :)

• Svar på tråden Nervös inför skolstarten, HJÄLP?!!
  • Flickan och kråkan

Det är säkert lite olika rutiner på olika skolor, men min äldsta började förskoleklass i höstas. Jag tyckte också att det kändes lite läskigt (han är född precis vid jul också så sent född på året och inte så stor ).

Under våren var alla de barn som skulle börja i förskoleklassen på besök i skolan flera gånger. De träffade sin fröken och blivande klasskompisar och gjorde saker tillsammans. En gång åt de även i bamba. Under senvåren så var det föräldramöte. Först allmän information från rektor och sedan delades man upp i de olika klasserna och man träffade respektive lärare. Fick information där om starten, fritids, telefonnummer, mail etc. Mycket praktiska saker helt enkelt.

Ja, vi (man) fick vara med vid starten. Man får vara med så länge man vill och det behövs.

• Duckan

Hos oss var det en veckas invänjning så du kommer att få vara med ditt barn i skolan. Vi har fritids precis i anslutning  till klassrummet.
    Hos oss börjar de kl 09.00 med samling och går väl över till frtidis efter mellanmålet skulle jag gissa. Vi har ingen skolgård så de går till angränsande områden och det är alltid personal med.
    Ni kommer att ha ett föräldramöte innan starten.

• Flickan och kråkan

Min pojke går inte på fritids men fritids är i samma lokaler. Klockan 08.30 börjar förskoleklassen. Innan dess är det fritids. Klockan 13.10 så slutar förskoleklassen och efter det är det fritids. 

• MalinEddie

Jag har en dotter som började förra hösten och en son som börjar nu till hösten. Jag var och är smått nervösGlad Det har dock gått jättebra för vår dotter och hon verkligen älskar det och hoppar upp ur sängen på mornarnaGlad Vi har världens bästa förskola till våra barn och jag kände väl att det aldrig kunde bli lika bra men det blev det faktiskt.  Hon hamnade i en klass med också kompisar från förskolan vilket kändes tryggt och var uppskattat. Vår son kommer också göra det.
    Hursomhelst..
    Här besöker de skolan flera gånger med förskolan under vårterminen. Har gympa där, äter i matsalen, lär känna lokaler och skolgård, träffar deras blivande lärare. Sent på vårterminen kallas föräldrar med sina barn till en möte där man går igenom allt praktiskt osv.
    Här får man vara med vid starten så länge det behövs som jag uppfattat det.
    De går mellan 8.20-13.20 varje dag.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Vårt fritids ligger också precis i anslutning till klassrummet och det finns personal ute på rasterna.

Avskyr CIO-metoder.
  • Duckan

Så olika det är! Dottern fick ett besök i skolan, helt annan lokal än hon går i. De saknar gympasal så det har hon inte (jag hoppas på ändring inför åk 1). Hon fick inte gå i samma klass som ett enda barn hon känner från fsk trots att flera barn gick till samma skola.
    Nej, jag är inte nöjd med skolan alls. Personalen ja, men inget annat.

• Rocket Mania

Det ser helt olika ut beroende på var man bor och vilken skola det gäller så det är omöjligt att svara på.

Här görs invänjningen på följande vis.
    - Först kommer den blivande läraren på besök till de olika barnens förskolor.
    - Sedan får de blivande förskoleklassbarnen komma till skolan på 3 dagars invänjning. Detta sker under våren innan skolstart så invänjningen görs redan i maj.
    - Sedan börjar barnen som vanligt i augusti och då får föräldrarna naturligtvis vara med om de vill/behövs.

Barnen går mellan 9-13 i skolan och sedan är det fritids. Fritids och skola är i samma lokaler här.

Svar på tråden Nervös inför skolstarten, HJÄLP?!!