• Suzysuz

Återflytt till Sverige 2014!

Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

• Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!
  • Lisa02

hej!
    Jag ska antagligen också flytta hem men från USA. Har varit här i 6 år men dock varit utskriven så länge också.
    Jag har småbarn med mig hem. Får tyvärr ingen mammapenning så det blir tufft innan den lila börjar dagis.
    Var flyttar du i sverige?

Vad jag förstår är det bara att anmäla sig på f-kassan när man skrivit in sig.

• Yohan
    Lisa02 skrev 2014-02-28 19:31:32 följande:
    hej!
    Jag ska antagligen också flytta hem men från USA. Har varit här i 6 år men dock varit utskriven så länge också.
    Jag har småbarn med mig hem. Får tyvärr ingen mammapenning så det blir tufft innan den lila börjar dagis.

Varför får du ingen mammapenning? När du bor i Sverige igen så har du rätt till föräldrapenning för dina barn.
  • Lisa02

man har rätt till lägsta nivå dagar de första 180,
    sen kan man få SGI om man arbetat upp den vill säga...
    du måste ha arbetat i sverige eller annat EU land 250 dagar innan födseln för att kunna ta ut SGI på alla dagar

lite tungt måste jag säga...

• glenda

Jag flyttade tillbaka i december, 10e december för att vara precis, efter 14 år i england.

Jag försöker etablera mig i Stockholm, och med bara 5-6 år i bostadskö och inga pengar till deposit för lån är bostad mitt största problem. Jag och mina två barn bor hemma hos min mamma, hoppas på att kunna hitta ngt passande under sommaren, i första hand hos privatvärd annars börjar jag kolla andra hand. Om det inte funkar får jag helt enkelt flytta till ngt opassande - min kötid räcker till lägenhet i Märsta, Upplands Väsby, vissa områden i Södertälje - men barnen är inskolade på dagis i området vi bor nu hos min mamma så jag tänker först och främst försöka hitta ngt i den här kommunen.

Jag har inte börjat söka boende på allvar än, eftersom jag fortfarande väntar på beslut från FK. Det är inte FKs fel att det tar sån tid (än så länge...) - dom måste se bevis att man inte är socialförsäkrad i annat land, och jag har väntat på de papprena från UK sen jag anmälde min flytt 10e december. Så det är mitt topp tips - fixa de papprena så fort man kan.

Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men förskoleplatser tar 3-4 månader att få, så kan vara bra att ställa sig i kö.

Jag var inte utskriven, ungefär av samma anledningar som du, Suzysuz - jag gjorde ingen grej av det och blev inte ombedd att skriva ut och in mig (än så länge...)

Ang. föräldrardagarna - man kan ju ta ut alla på lägstanivå om man inte har SGI dagar för man inte jobbat. Dagarna försvinner inte, och om man får ett jobb så börjas den inkomsten att räknas mot SGI efter 6 månader.

• Suzysuz
    Lisa02 skrev 2014-03-01 05:01:32 följande:

hej!

Hej, va kul att du med ska flytta hem! Vi flyttar till Linköping, det är där min familj bor nu.

Jag har fått brev från Skatteverket med så jag får skriva ut mig för att få skriva in mig.

Jag är nervös att vi inte ska trivas, såklart, men vi har ingen släkt där vi bor och inte mycket vänner heller, jag har varit hemmamamma i fyra år drygt så jag är redo att jobba!

Har du någon utbildning så du kan

få jobb? Jag oroar mig inför jobb då jag inte har vidareutbildning efter gymnasiet...

När flyttar du?
  • Suzysuz
    glenda skrev 2014-03-03 07:07:05 följande:

Jag flyttade tillbaka i december, 10e december för att vara precis, efter 14 år i england.

Jag försöker etablera mig i Stockholm, och med bara 5-6 år i bostadskö och inga pengar till deposit för lån är bostad mitt största problem. Jag och mina två barn bor hemma hos min mamma, hoppas på att kunna hitta ngt passande under sommaren, i första hand hos privatvärd annars börjar jag kolla andra hand. Om det inte funkar får jag helt enkelt flytta till ngt opassande - min kötid räcker till lägenhet i Märsta, Upplands Väsby, vissa områden i Södertälje - men barnen är inskolade på dagis i området vi bor nu hos min mamma så jag tänker först och främst försöka hitta ngt i den här kommunen.

Jag har inte börjat söka boende på allvar än, eftersom jag fortfarande väntar på beslut från FK. Det är inte FKs fel att det tar sån tid (än så länge...) - dom måste se bevis att man inte är socialförsäkrad i annat land, och jag har väntat på de papprena från UK sen jag anmälde min flytt 10e december. Så det är mitt topp tips - fixa de papprena så fort man kan.

Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men förskoleplatser tar 3-4 månader att få, så kan vara bra att ställa sig i kö.

Jag var inte utskriven, ungefär av samma anledningar som du, Suzysuz - jag gjorde ingen grej av det och blev inte ombedd att skriva ut och in mig (än så länge...)

Ang. föräldrardagarna - man kan ju ta ut alla på lägstanivå om man inte har SGI dagar för man inte jobbat. Dagarna försvinner inte, och om man får ett jobb så börjas den inkomsten att räknas mot SGI efter 6 månader.

Hej, va bra att man får föräldradagarna, det hade jag inte räknat med!

Hur känner du dig i Stockholm, känns det som du passar in i samhället? Stockholm är ju stort (som Adelaide där jag bor nu) så du kanske har hittat andra hemvändare som du kan umgås med? Linköping har bara över 100 000 invånare så det är en hel del mindre, oroar mig för att vi kommer känna oss lite... Kvävda.

Jag har stått i bostadskö i några år, jag har tillräkligt poäng för att få lägenhet i ett medium populärt område, dock måste man ju kunna visa intyg på jobb mm, än så länge har jag ju inget, jag hoppas att jag hittar ett jobb ganska omgående så att jag kan betala hyra, mat, mm.

Hur visar man intyg på nåt som inte finns? (Socialförsäkring). Inget står ju i mitt namn här pga mitt visum, allt är i pappans namn.

Jag antar att jag får boka in en tid med våran "försäkringskassa", men jag är ju inte ens skriven där.

Är det andra dokument jag ska tänka på inför flytten för att göra det så smidigt som möjligt?
  • Emmaks

Hej!

Glenda - Vad menar du med att du väntar på beslut från försäkringskassan? Är det tex barnbidrag du syftar till. Att du inte längre får det från England? Har du något tips på vad man borde/ måste göra innan flytt? Förutom att säga upp räknar, barnbidrag osv.

Jag ska flytta med man och ett barn från England till Sverige i maj. När jag frågade Skatteverket (jag är utskriven sedan 2011) så sa dom att hela familjen ska gå till närmaste kontor när vi kommit till Sverige för att registrera oss som bosatta i Sverige. Som jag har förstått det så kan man inte göra detta innan, eller? Min man måste få svenskt personnummer och sonens samordningsnummer ändras till personnummer mm. Min man är fransk medborgare, det borde väl inte vara något problem för han att få ett personnummer?

• Darla
    Emmaks skrev 2014-03-03 12:08:11 följande:
    Hej!

Glenda - Vad menar du med att du väntar på beslut från försäkringskassan? Är det tex barnbidrag du syftar till. Att du inte längre får det från England? Har du något tips på vad man borde/ måste göra innan flytt? Förutom att säga upp räknar, barnbidrag osv.

Jag ska flytta med man och ett barn från England till Sverige i maj. När jag frågade Skatteverket (jag är utskriven sedan 2011) så sa dom att hela familjen ska gå till närmaste kontor när vi kommit till Sverige för att registrera oss som bosatta i Sverige. Som jag har förstått det så kan man inte göra detta innan, eller? Min man måste få svenskt personnummer och sonens samordningsnummer ändras till personnummer mm. Min man är fransk medborgare, det borde väl inte vara något problem för han att få ett personnummer?

Undrar ocksa vad du vantar pa for beslut, samt vilka papper fran UK som bevisar att du inte langre ar forsakrad har?

NI nummer fran UK har du det? Ar det nagot papper man maste fylla i har for att utforsakra sig?
    Jag ar utskriven fran Sverige och inskriven har i UK (har NI nummer och far barnbidrag harifran). Har ocksa hart att det bara ar att ga till skatteverketskontor och registrera sig nar man kommer till Sverige. Usch, nu lat det krangligt.

• Emmaks

Det jag kommit på hittills är:

- Meddela Child Benefit att man flyttar.
    - Fylla i P85 och skicka till HMRC

Jag antar att det "bara" är att kontakta de ställen man får bidrag ifrån. Om man tittar på papperna om Child Benefit så finns det ett papper som ska fyllas i och skickas in om man tex flyttar utomlands. 

• Darla
    Emmaks skrev 2014-03-03 12:43:54 följande:
    Det jag kommit på hittills är:

- Meddela Child Benefit att man flyttar.
    - Fylla i P85 och skicka till HMRC

Jag antar att det "bara" är att kontakta de ställen man får bidrag ifrån. Om man tittar på papperna om Child Benefit så finns det ett papper som ska fyllas i och skickas in om man tex flyttar utomlands. 
    Aha, ja det later ju inte sa krangligt!
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!