• MarHal

Jag vill inte ha min adoptivförälder

Går det att avsäga sig sin adoptivförälder och hur gör jag det i så fall?

Anledningen är att han är misskötsam och aldrig någonsin tagit hand om mig. Han gifte sig med min mor som nu är död när jag var 8 år. Han adopterade mig när jag var 12.

• Svar på tråden Jag vill inte ha min adoptivförälder
  • Philippa

Tror inte det går.....

Bryt kontakten med honom så slipper du han?

• Mymla

Jag skulle testa att ringa socialtjänsten och rådgöra. Har du några andra släktingar? Hur gammal är du?

• Juno

Nä, man kan inte avsäga sig en förälder, adopterad eller inte. Men du kan säga upp kontakteten med honom.

• bra03

Vad glad jag blev att ditt inlägg, jag är själv adopterad och kämpar nu med tingsrätten för att få adoptionen upphävd och vad jag har förstått på domstolen ska det gå eftersom jag är myndig.
    Mitt skäl är att jag inte vill att mina adoptivföräldrar ska ha laglig rätt att kontakta mig eller mina barn.

• MarHal

Hej på er alla som svarat!

Att säga upp kontakten har jag redan gjort.

bra03 har varit hos domstol och det lät som ett alternativ, jag är myndig med råge, 53 år.

Anledningen är att denna man varit extremt elak mot min mor, som nu är död. Han har slagit henne och han har ruinerat både sin och hennes ekonomi. De skilde sig för ca 15 år sedan. Nu när hon dog ville han ha en del minnen från henne vilket jag inte vill att han ska ha.

Så jag ska kontakta domstolen och se om adoptionen nu går att upphäva, jag hade ju inget val när denna man adopterade mig, jag var då 12 år.

• en glad
    MarHal skrev 2014-03-10 20:38:31 följande:
    Hej på er alla som svarat!

Att säga upp kontakten har jag redan gjort.

bra03 har varit hos domstol och det lät som ett alternativ, jag är myndig med råge, 53 år.

Anledningen är att denna man varit extremt elak mot min mor, som nu är död. Han har slagit henne och han har ruinerat både sin och hennes ekonomi. De skilde sig för ca 15 år sedan. Nu när hon dog ville han ha en del minnen från henne vilket jag inte vill att han ska ha.

Så jag ska kontakta domstolen och se om adoptionen nu går att upphäva, jag hade ju inget val när denna man adopterade mig, jag var då 12 år.
    Möjligheten att häva adoptioner i Sverige upphörde 1971.
Svar på tråden Jag vill inte ha min adoptivförälder