• Ellisizza

Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!

Min dotter på 1,5 är helt hopplös på kvällarna. Hon ligger rätt snällt i sin säng och en av oss sitter med. Men det tar alltid minst 45 min och upp emot två timmar innan hon slutar skruva runt och somnar. Hon vaknar runt 6, sover ca 30-60 min efter lunch och nattas ca 18.45. Jag blir galen och behöver alla tips och råd! Nu har jag suttit bredvid henne i två timmar snart och hon somnar inte!

• Svar på tråden Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!
  • Masken84

Sluta med att hon får sova middag, få vara uppklänger på kvällen, mer stimulering.

Min son är 2 år sover 1h på dagis aldrig hemma bara någon gång i bilen då kan man inte göra så mycket! Han lägger sig 19.30-20.00 och vaknar vid 7-9 på morgonen.

• Ellisizza
    Masken84 skrev 2014-02-24 20:33:02 följande:
    Sluta med att hon får sova middag, få vara uppklänger på kvällen, mer stimulering.

Min son är 2 år sover 1h på dagis aldrig hemma bara någon gång i bilen då kan man inte göra så mycket! Han lägger sig 19.30-20.00 och vaknar vid 7-9 på morgonen.

En dag vägrade hon somna efter lunchen så då fick hon vara uppe hela dagen. Hon grät till och från hela eftermiddagen så hon är nog för liten för det tyvärr.
  • En blå giraff

Prova antingen att lägga henne någon timme senare. Eller ta bort dagsömnen helt. Låter som om hon inte är tillräckligt trött på kvällen.

• Ellisizza
    FlitigaLis skrev 2014-02-24 20:30:06 följande:
    Hon lägger sig för tidigt?

Hon hinner inte varva ner innan nattning?

Fick hon välja själv skulle hon aldrig gå och lägga sig. Storebror är likadan. Hon är svår att få att varva ner. Får hon bada blir hon helt galen och plaskar som en tok. Läsa funkar hyffsat men vi har fler barn, disk osv så det funkar inte att läsa hur länge som helst på kvällen.
  • pigglet

Utöka tiden utomhus. Ju fler timmar ute desto bättre sover man, funkar för nästan alla.

Nu är hon ju så liten så det kanske inte är aktuellt, men det som gjorde enorm skillnad här hemma var när vi tog bort alla skäm-tid på eftermiddag och kväll. Ingen tv, ingen dator.

Sedan finns ju undersökningar som visar att trådlösa nätverk stör sömnen. Så här har vi ingen bärbar telefon. Undviker trådlöst internet. Håller mobiler borta från barnen.

En aktiv dag, med mycket utevistelse. Sedan nervarvning sista timmen åtminstone, lugnt och tyst. Fasta rutiner. Samma läggtid varje dag, vardag som helg.

• Rosa Fluff

Jag tänker tvärtom, för lite sömn på dagen? Sömn föder ofta sömn. Låter som hon blir övertrött istället..

• Ellisizza
    En blå giraff skrev 2014-02-24 20:40:10 följande:
    Prova antingen att lägga henne någon timme senare. Eller ta bort dagsömnen helt. Låter som om hon inte är tillräckligt trött på kvällen.

En kväll somnade hon 21.30 men vaknade ändå 6 och så sov hon en timme på dagen. Alltså 9,5 timme. Känns aldelens för lite. Hon behöver komma i säng i tid för att hinna sova ordentligt på natten.

Har provat utan dagsömn men då grinade hon från klockan tre och resten av dagen.

Hon är en aktiv unge så jag tror snarare att hon behöver sova men har svårt att varva ner.
  • Ellisizza
    Rosa Fluff skrev 2014-02-24 20:43:52 följande:
    Jag tänker tvärtom, för lite sömn på dagen? Sömn föder ofta sömn. Låter som hon blir övertrött istället..

Sömn föder sömn har aldrig stämt på våra pigga ungar. Med en timme sömn på dagen brukar hon vara pigg och glad. Hon sov längre innan men då var hon ännu värre att lägga.
  • Ellisizza
    pigglet skrev 2014-02-24 20:42:35 följande:
    Utöka tiden utomhus. Ju fler timmar ute desto bättre sover man, funkar för nästan alla.

Nu är hon ju så liten så det kanske inte är aktuellt, men det som gjorde enorm skillnad här hemma var när vi tog bort alla skäm-tid på eftermiddag och kväll. Ingen tv, ingen dator.

Sedan finns ju undersökningar som visar att trådlösa nätverk stör sömnen. Så här har vi ingen bärbar telefon. Undviker trådlöst internet. Håller mobiler borta från barnen.

En aktiv dag, med mycket utevistelse. Sedan nervarvning sista timmen åtminstone, lugnt och tyst. Fasta rutiner. Samma läggtid varje dag, vardag som helg.

Tror det är nedvarvningen som vi behöver få bättre. Helgerna brukar gå bättre men när jag jobbar så kommer jag hem mindre än en timme innan läggdags så då blir hon glad och uppe i varv. Tips på hur man löser det? Tyvärr måste man ju jobba och hon behöver sova i tid för hon vaknar tidigt oavsett.
Svar på tråden Varför somnar hon inte? Blir galen!! Hjälp!