• Vattenliljan

Är insemination att kasta pengar i sjön?

Jag har PCO och väldigt dåliga chanser att bli gravid naturligt (har endast mens 1-2 ggr/år). Sambon däremot är "helt normal". Är det ett vettigt alternativ för osss att göra inseminering? Eller är det främst när det är problem med sperman som det ger en högre chans att lyckas? Vi har tidigare gjort hormonstimuleringar utan inseminering, men utan att det lyckats. Alltså är frågan: skulle vi ha större chans att lyckas med inseminering än med vanliga stimuleringar?

• Svar på tråden Är insemination att kasta pengar i sjön?
  • Jag är bara jag

Jag tror faktiskt inte det. Överlag är det låg chans bli gravid via insemination och det funkar bäst om man har andra problem än PCO Har du fått äl med Pergo alltså,men "bara" inte blitt gravid? Eller testat sprutor också? Nästa steg är ju i så fall IVF-betydligt större chans än med insemination.

• Vattenliljan

Hej, tack för svaret! Jag testade först tre cykler med Pergotime, fick aldrig ÄL. Gjorde sedan tre cykler Puregonsprutor + ÄL-spruta. Fick alltså ÄL då, men det tog aldrig. Sedan gjorde vi ett IVF-försök och lyckades på första försöket. Det är alltså syskon vi försöker få nu. I januari satte vi in ett fryst embryo som var kvar sen första IVF-rundan. Plussade men fick MF fyra dagar senare. Vi har två embryon kvar i frysen, men av sämre kvalité. Hade det varit gratis hade vi givetvis kört IVF tills vi lyckades igen. Problemet är att vi egentligen inte har råd med fler försök. Min tanke var att om inseminering skulle vara ett alternativ hade vi fått åtta såna försök för samma pengar som ETT IVF-försök... :S Jäkla pengar som ska ställa till det!

Svar på tråden Är insemination att kasta pengar i sjön?