• Anonym (Ska sluta)

Finns det någon som blivit fri sitt läkemedelsmissbruk?

Jag håller på att sluta med treo comp, efter 1 1/2 års dagligt intag. Jag har varit upp i 5-6 tabletter på slutet. Har länge vetat att jag varit beroende men har inte haft kraft att sluta, förrän nu. Jag drog ner till 2 st i torsdags, fredags och i går och idag har jag inte tagit någon. Jag är medveten om abstinensen och jag har en läkartid inbokad i morgon. Nu till min fråga, finns det någon som klarat att bli av med sitt läkemedelsmissbruk och mått bra igen? Hur länge ska jag må dåligt? Jag har flera symptom i form av frossa, sjukdomskänsla, diarré och framförallt en fruktansvärd huvudvärk. Jag kommer inte börja igen, även om jag vill så har jag sagt till min läkare att inte skriva ut fler så det finns inga alternativ (den här gången). Skulle vara skönt att höra om någon klarat att sluta med sitt missbruk.

• Svar på tråden Finns det någon som blivit fri sitt läkemedelsmissbruk?
  • frappa

Missbruk?

Missköter du ditt jobb, relationer och såna saker?

Om du vill ha en mjuk avslut, så är det bara att trappa ner i steg.

Sen har du kvar din smärtproblematik?

• Anonym (yes)

Jag har gjort det. Åt värkmedicin och lugnande mest för skojs skull i några år. Visserligen har jag också smärtproblematik i botten men det har ju varit ett problem till och från..

Har man bara bestämt sig så går det bra. Givetvis är abstinensen och utsättningen ett helvete, men är man fokuserad så går det.

Motionera mycket under tiden du trappar ner, försök att hålla dig sysselsatt hela tiden.  Unna dig något gott på kvällen, t ex något gott att äta eller en kopp god varm choklad. 

Tänk alltid på varför du vill sluta. 

Och sen så är det så att din hjärna och den delen av dig som är beroende kommer att göra allt för att du ska trilla dit igen. Du kommer att vara så sugen till och från, men stå emot. Och tar du återfall så är inte det hela världen heller.

Lycka till! Jag stöttar gärna dig.

• Anonym (yes)

Vill bara berätta att för mig tog det några dagar med abstinens. Då var jag dålig i magen, kallsvettig, ont i huvudet, okoncentrerad och virrig. och IRRITERAD till max. Detta höll i sig i tre dagar och klingade sedan av.

Men själva suget kommer du att tampas med, och att fylla dagarna med annat än medicinerna. För ruset som du får av tabletterna får du ju ingen annanstans ifrån. Och DET är det svåra att lära sig att leva med. Ruset saknar jag med ibland även att jag nu mår så mycket bättre. 

Jag är en pigg och glad människa nu, det går alltså inte att jämföra... Då var jag i ett töcken.

Sen efter några veckor utan så kommer du att uppleva de första kickarna utan mediciner i kroppen. DET är häftigt!!

• Anonym (Ska sluta)

Tack tack tack för era kommentarer. Nej jag missköter inte mitt jobb och inte mina relationer, jag missbrukar läkemedel. Smärtan måste jag ju gå till botten med nu när jag inte kan trolla bort den med läkemedel, ska som sagt till läkare i morgon och be om remiss till neurolog. Blir så glad att höra att man kommer ur det, nu måste jag på något sätt härda ut och försöka ordna så att jag kan vara hemma från jobbet, jag brukar aldrig sjukskriva mig men kan inte se hur jag ska kunna jobba med den här frossan, tröttheten och framförallt huvudvärken.

• frappa
    Anonym (Ska sluta) skrev 2014-02-23 15:20:32 följande:
    Tack tack tack för era kommentarer. Nej jag missköter inte mitt jobb och inte mina relationer, jag missbrukar läkemedel. Smärtan måste jag ju gå till botten med nu när jag inte kan trolla bort den med läkemedel, ska som sagt till läkare i morgon och be om remiss till neurolog. Blir så glad att höra att man kommer ur det, nu måste jag på något sätt härda ut och försöka ordna så att jag kan vara hemma från jobbet, jag brukar aldrig sjukskriva mig men kan inte se hur jag ska kunna jobba med den här frossan, tröttheten och framförallt huvudvärken.
    Även om det funkar säga så, med just läkemedel.
    Så tycker jag att använda missbruk är missvisande för din situation.
  • Anonym (Ska sluta)
    frappa skrev 2014-02-23 15:59:57 följande:
    Även om det funkar säga så, med just läkemedel. Så tycker jag att använda missbruk är missvisande för din situation.

Ok, men det spelar ju kanske ingen roll om jag skriver missbruk eller "tar för många tabletter, mer än vad jag borde" ni förstår ju min problematik och jag mår uppenbarligen inte så bra nu när jag inte tar dem, frågade därför om det fanns några som gått igenom något liknande samt kommit ur sitt beroende.
  • frappa
    Anonym (Ska sluta) skrev 2014-02-23 16:03:55 följande:

Ok, men det spelar ju kanske ingen roll om jag skriver missbruk eller "tar för många tabletter, mer än vad jag borde" ni förstår ju min problematik och jag mår uppenbarligen inte så bra nu när jag inte tar dem, frågade därför om det fanns några som gått igenom något liknande samt kommit ur sitt beroende.

För dig spelar det ingen större roll, har ju problemet ändå.

Men ur hjälpa synpunkt från oss andra, blir det fel.

Din situation kallar vi att du är beroende.

Har själv varit beroende av dessa mediciner många ggr, pga avancerad smärtproblematik som går i skov.

Det du ska göra är trappa ut och se till att du tar på kvällen, när du kommit så långt att du bara har en dos per dag.

Treo är ju enkla att dela, så du kan ju trappa ut väldigt mjukt och skonsamt.

En del babblar om cold turkey, det passar en del men långt i från alla.

Att gå cold turkey och misslyckas, brukar skapa mer problem.

Eftersom man vågar sig inte på att sluta, pga chocken på kroppen att gå cold turkey var för stor.

Därför rekommenderar jag alltid uttrappning.

• Anonym (Ska sluta)

Ok, jag förstår. Jag har nu slutat helt eftersom mina tabletter är slut och det blir inga nya eftersom jag "anmält mig som beroende" hos min läkare. Antar att jag då gör en cold turkey, jag får känslan av att det är lika bra sluta direkt eftersom jag ändå inte tagit dem så länge och relativt få om dagen, om man jämför med vad jag läst och hört från sjukvården. Jag vill bara må bra igen och bli frisk i kroppen och framförallt huvudet. Huvudvärken, ångest och fryser/svettas är värst. Kan liksom inte jobba i det här tillståndet.

• frappa
    Anonym (Ska sluta) skrev 2014-02-23 16:25:49 följande:
    Ok, jag förstår. Jag har nu slutat helt eftersom mina tabletter är slut och det blir inga nya eftersom jag "anmält mig som beroende" hos min läkare. Antar att jag då gör en cold turkey, jag får känslan av att det är lika bra sluta direkt eftersom jag ändå inte tagit dem så länge och relativt få om dagen, om man jämför med vad jag läst och hört från sjukvården. Jag vill bara må bra igen och bli frisk i kroppen och framförallt huvudet. Huvudvärken, ångest och fryser/svettas är värst. Kan liksom inte jobba i det här tillståndet.

Förstår din tanke bakom detta, men man vet aldrig i framtiden om du får extrem smärta.

Då kommer denna vara till stort förtret för dig, eftersom du inte kommer få adekvat smärtlindring i första taget.

Den Svenska sjukvården är ett U-land i beroendevård.

Av någon anledning så ska man må dåligt när man ska sluta med dessa mediciner, och gå cold utan nedtrappning.

Har aldrig förstått tanken bakom detta och vad man tror sig uppnå med detta.

Verkar som att det är viktigt att folk ska lida, om man råkat bli beroende av såna här mediciner.

Tittar vi på tex kortison, som man blir beroende direkt av i princip.

Så har man uttrappningsscheman som man ska följa.

Så udda måste man säga.

• Anonym (Ska sluta)
    frappa skrev 2014-02-23 18:08:16 följande:
    Förstår din tanke bakom detta, men man vet aldrig i framtiden om du får extrem smärta. Då kommer denna vara till stort förtret för dig, eftersom du inte kommer få adekvat smärtlindring i första taget. Den Svenska sjukvården är ett U-land i beroendevård. Av någon anledning så ska man må dåligt när man ska sluta med dessa mediciner, och gå cold utan nedtrappning. Har aldrig förstått tanken bakom detta och vad man tror sig uppnå med detta. Verkar som att det är viktigt att folk ska lida, om man råkat bli beroende av såna här mediciner. Tittar vi på tex kortison, som man blir beroende direkt av i princip. Så har man uttrappningsscheman som man ska följa. Så udda måste man säga.

Fast hade jag gjort detta enligt en beroendemottagnings program så hade det nog blivit nedtrappning, nu valde jag att sluta direkt själv, eftersom jag personligen inte tror att en nedtrappning funkar för mig. Hur som helst, i dag känns det lite bättre förutom huvudvärken som är så jävlig att jag bara vill dö.
  • Anonym (heja dig!)

Duktig du är! Gör vad som känns rätt för dig.

• frappa
    Anonym (Ska sluta) skrev 2014-02-24 09:08:34 följande:

Fast hade jag gjort detta enligt en beroendemottagnings program så hade det nog blivit nedtrappning, nu valde jag att sluta direkt själv, eftersom jag personligen inte tror att en nedtrappning funkar för mig. Hur som helst, i dag känns det lite bättre förutom huvudvärken som är så jävlig att jag bara vill dö.

Tror gör man i kyrkan, du verkar ju inte palla det så bra nu heller.

För du vill ju bara dö säger du.

• Anonym (anna)

Ts du kan ju köpa receptfria treo alt aspirin/magnecyl utan koffein för att linda huvudvärken. Det innehåller ju iaf i inte det starkare kodeinet som compen.

Tycker som Frappa ta uttrappning,skonsammare för kroppen. Har du dock bestämt dig för att köra som du gör tycker jag du är otroligt stark {#emotions_dlg.flower}

Är själv läkemedelsberoende av värktabletter och det finns inte i min värld att stå ut med ontet när det kommer. Tar receptfria mediciner dagligen så inget narkotikaklassat men utan kan jag inte leva tyvärr.

• Anonym (HB)

Idag är min 10 morfinfria dag och jag har ätit höga doser i 8 år.  Har en smärtproblematik men morfin ger smärtor och äter upp dig .....det värsta abstinensen är över för min del men jag mår inte 100...trött, ont, rastlös men ändå för seg för att göra nått...otroligt tung i benen samt typ växtvärk.

• frappa
    Anonym (HB) skrev 2014-03-02 13:21:57 följande:
    Idag är min 10 morfinfria dag och jag har ätit höga doser i 8 år.  Har en smärtproblematik men morfin ger smärtor och äter upp dig .....det värsta abstinensen är över för min del men jag mår inte 100...trött, ont, rastlös men ändå för seg för att göra nått...otroligt tung i benen samt typ växtvärk.

Kodein?

8 år är en lång tid, problemet med en sådan lång konsumtion.

Är att man måste ha uppehåll, säkert var 12-24månad.

Annars står man med en medicin som inte hjälper mot smärtan.

Den vägen har jag vandrat med tramadol och min rygg.

Nu slipper jag både kontuernerlig medicinering och smräta i ryggen.

Dock så har man skovsmrätor, som kräver tunga smärtstilalre under en begränsad tids rymd.

Men det hindrar inte att man får lite AT ändå, märt att efter ca45 dagar.

Så börjar beroendet sätta in och skapa fysiska reaktioner vid avslutad kur.

• Anonym (HB)
    frappa skrev 2014-03-02 15:17:52 följande:

Kodein?

8 år är en lång tid, problemet med en sådan lång konsumtion.

Är att man måste ha uppehåll, säkert var 12-24månad.

Annars står man med en medicin som inte hjälper mot smärtan.

Den vägen har jag vandrat med tramadol och min rygg.

Nu slipper jag både kontuernerlig medicinering och smräta i ryggen.

Dock så har man skovsmrätor, som kräver tunga smärtstilalre under en begränsad tids rymd.

Men det hindrar inte att man får lite AT ändå, märt att efter ca45 dagar.

Så börjar beroendet sätta in och skapa fysiska reaktioner vid avslutad kur.

Första åren tramadol resten oxycontin, morfin,oxynorm
  • frappa
    Anonym (HB) skrev 2014-03-04 09:01:25 följande:
    Första åren tramadol resten oxycontin, morfin,oxynorm

Såg du skrev växtvärk, kan la beskrivas som myrkrypningar bättre.

Problemen som jag sa innan , med så lång konsumtion.

Är att medicinen slutar och fungerar, och allt man har kvar är ett beroende.

Tramadol och oxy är duktiga på ge ovanligt otrevliga AT på.

Sen morfin har jag aldrig prövat, kan fått någon enstaka gång på sjukhuset subkutant.

Hade själv en 2-3års lång konsumtion av tramadol, frustrationen när medicinen slutar funka.
    Är väldigt enerverande, man tar ju medicinen för råda bot på smärtproblematiken ju(i alla fall jag).

Svar på tråden Finns det någon som blivit fri sitt läkemedelsmissbruk?