• Knallen12

När kan barn sitta på vuxenstol?

Hej

Vi har haft en diskussion om när barn kan börja sitta på en vuxenstol vi matbordet. Tänkte höra vad ni tycker och när era barn började sitta på vuxenstol vid matbordet?

Ha en härlig dag!

• Svar på tråden När kan barn sitta på vuxenstol?
  • Natulcien

Det är nog väldigt individuellt.

Vår snart 3,5-åring är lång, men sitter fortfarande på tripptrappstol hemma eftersom det är mest bekvämt för honom.
    Men han har suttit på vanliga "vuxenstolar" sen han var ca 2 år när vi har varit på ställen där det inte har funnits något annat alternativ, t.ex. hos farmor. Då har han suttit på knä.

• Flickan och kråkan

Vi har rätt korta barn. Båda äldsta sitter fortfarande på tripptrapp. De är 6 respektive snart 5 år. De har ju inga problem med att sitta på en vanlig stol men de sitter inget vidare när de ska äta, även om de sitter på knä. Men borta sitter de alltid på vuxenstolar så klart men hemma vill jag ju att de ska ha en vettig "ät-position".

• 3bairns

Våra sitter alla tre på ikeas högre stolar för barn Agam (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90253535/). De är 10, 8 och 5. När de pysslar sitter de på två tripptrappstolar. De kan såklart sitta på vanliga vuxenstolar när vi är borta men de sitter bättre och kan ha ett bättre bordsskick när de sitter i rätt höjd till bordet. Många av deras kompisar vill bara sitta på vanliga stolar och äter som småbarn. Inte konstigt. Jag skulle också ha svårt att dela bra med kniv och gaffel om jag hade hakan i bordshöjd.

• Sisisisi

Min 5,5-åring har precis bytt till vuxenstol. Min äldsta som vägrade höga barnstolar så han satt på vuxenstol från att han var runt 2 år.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• I969

När vår lille var 1,5 så satt han på vuxenstol om vi var borta, till exempel hela sommaren på semester. Det gick sådär tycker jag, ok med ordentlig dyna och gärna armstöd men han hasade liksom lätt på sniskan... Året efter var det inga problem, så jag skulle nog säga 2-3 år. Jag vet barn som inte vill sitta på bebisstol utan vill ha samma som alla andra i familjen, då kan man ju skaffa stolsbenshöjare. Lite nyfiken blir man på vad som har varit själva diskussionen, TS? Man märker ju s.a.s. om det inte funkar väl

• glassen

Beror väl på hur långa barn man har. Jag har korta barn och sonen satt på TrippTrappstol tills han var ca 5,5 år. Tror dottern kommer sitta på sin ungefär lika länge. Borta har barnen suttit på riktiga stolar sedan 1,5-2-års åldern.

• pigglet

För att få en bekväm ställning för armar och axlar när man äter tycker jag att de behöver vara ca 8-10 år, i alla fall våra barn. Sedan vill de kanske sitta på en vanlig stol innan dess, men ergonomiskt riktigt blir det inte.

• Mercurialis

Mitt yngsta barn, som är kort till växten, började sitta på vuxenstol när han var strax över två år. Äldsta barnet var nog närmare tre år innan han började sitta på vuxenstol.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • elyse

När de når att äta/hantera bestick från en vuxenstol. 

• Alexi

Mina på 3 och 5 år sitter alltid på vanliga stolar i köket, där äter de frukost, pysslar osv. Däremot vid lunch och middag äter vi nästan alltid vid matbordet i matrummet och där har de en tripp trapp respektive annan hög stol från Ikea. Så de har inga problem med vanliga stolar.

• LillGris

Min tvååring har deklarerat att hans lillasyster ska ha barnstol och att han är "stor kille mamma, inte bebis". Så han sitter på vuxenstol, har en kudde på så han kommer upp. Han vägrar att sitta på annat och tja, för min del får han sitta som han vill.

• Kevlarsjäl

Min son är 20 månader och han har just börjat sitta på vanlig stol. En dag bestämde han sig bara för att han inte ville sitta i barnstolen längre. Han når upp bra om man sätter en extra dyna, är inte överdrivet lång skulle jag tro, 82 cm lång.

• Apopan

Min 2åring vägrade sitta i sin barnstol efter att han började förskolan då han var ca 19månader. Så då får han sitta på vanlig stol helt enkelt. Ibland sitter han på knäna, ibland sätter vi en extra stolskudde under. Fungerar utmärkt.

• Flickan och kråkan

Också lite nyfiken på diskussionen ni fört hemma (?) TS. KAN sitta på vuxenstol kan de ju rätt tidigt. Jag är glad så länge mina vill sitta på tripptrapp eftersom de hamnar i trevligare ät- och sällskapshöjd då . 6-åringen ville ha vanlig stol för ett par veckor sedan, vilket han fick, men han upptäckte själv efter ett tag att det var rätt opraktiskt.

• scaras

I köket har vi vanliga stolar och en kökssoffa eftersom vår 2,5åring ändå inte sitter på samma ställe mer än några minuter.. suck. Sitter ju på knä när hon äter då.
    Vid stora matbordet har vi en tripptrapp som är super och även Bumbos sittkudde som är smart o ta med sig bort också. Men oftast hamnar hon på en vanlig stol utan kudden även när vi är borta.
    Myror i brallan.. javisst!!!

• Mercurialis
    Mercurialis skrev 2014-02-23 20:18:44 följande:
    Mitt yngsta barn, som är kort till växten, började sitta på vuxenstol när han var strax över två år. Äldsta barnet var nog närmare tre år innan han började sitta på vuxenstol.
    Kan tillägga att min yngste, som nu är fyra år, fram tills nyligen ville sitta i barnstol när vi äter ute. Han är så pass liten till växten att han lätt får plats. Hemma ratade han, som sagt, barnstolen för snart två år sedan.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Bling1975

Min dotter blir två snart och vägrar barnstol men bygel. Men det blir inte så bra med vuxenstol eftersom hon fortfarande är kort. Hemma har vi en tripptrapp och den är toppen. Borta blir det vuxenstol, vore kanske fiffigt med en liten kudde.

• sextiotalist

Jag tror vi skippade barnstolen när sonen var omkring ett, har aldrig ägt någon tripptrapp-stol och vårt barn var liten grabb.
    Jag tror ingen av mina syskonbarn har använt barnstol senare än de blev två.

• cosinus

Vi har nog ett bord med rätt höga stolar i förhållande till matbordet för mina har suttit tidigt själv och detta utan att vara långa (de är tvärtom ruskigt korta).

Sexåringen som är 106 cm har inte suttit på tripp-trapp de senaste två åren. Så säg att han var 4 år och 96 cm när han började sitta på vanlig stol. De andra nog lika gamla men något längre.

De har själva velat sitta på vanliga stolar, inget de behövt göra.

Svar på tråden När kan barn sitta på vuxenstol?