• Themis

Om han ljuger, är det hennes fel?

Inspirerad av en annan tråd tänkte jag ställa en fråga:

En man säger att han är steril och inte kan avla barn, kvinnan tror på detta och de har oskyddat sex men hon blir gravid.

Är det på hennes ansvar då tycker ni för att hon inte har utgått från att han är en lögnare och skyddat sig i alla fall?

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om han ljuger, är det hennes fel?
  • Jacqueline

Tror väl på situationen?

Är det en man man känner och har en relation med så är det ju mest troligt så att man litar på hans ord ,skulle det däremot vara ett ONS så får man faktiskt se till att skydda sig själv.

• jådåsåatt

Precis som i det andra fallet så är det väl mer den "sterilas" fel att det blev barn. När barnet väl är fött är det dock strunt samma, då har båda samma ansvar.

Sen är det ju skillnad på att ljuga rakt av om att man är steril och att ha fått reda på av läkaren att man antagligen inte kan få barn och "kan räkna sig som steril". Om man själv tror att man är det så är det ju inte en lögn med meningen. Jag har en bekant vars kille sen flera år hade fått reda på av läkaren att han "var så gott som steril", när hon blev gravid ändå så stack han. Som sagt, bådas ansvar bär barnet väl är fött oavsett hur det gick till.

• Jacqueline
    Jacqueline skrev 2014-02-23 11:46:13 följande:

Tror väl på situationen?

Är det en man man känner och har en relation med så är det ju mest troligt så att man litar på hans ord ,skulle det däremot vara ett ONS så får man faktiskt se till att skydda sig själv.

***beror***
  • Queenie70

Mitt eget ansvar att se till att skydda mig oavsett vad han säger .

• Idolen

Jag hade nog bett honom berätta lite mer om sin sterilitet, har han steriliserat sig eller hur kan han veta att han är steril? Det här är ingen tvärenkel fråga. Å ena sidan tycker jag att man ska utgå från att folk vill väl och talar sanning. Å andra sidan får man inte vara naiv.

• Fanny b
    Idolen skrev 2014-02-23 12:40:57 följande:
    Jag hade nog bett honom berätta lite mer om sin sterilitet, har han steriliserat sig eller hur kan han veta att han är steril? Det här är ingen tvärenkel fråga. Å ena sidan tycker jag att man ska utgå från att folk vill väl och talar sanning. Å andra sidan får man inte vara naiv.

Jag håller med. Genom sådana här frågor är det lättare att göra en egen bedömning. Även om ens partner inte medvetet ljuger så kan det ju vara som någon redan skrivit att de har fått uppfattningen att det är sterila fastän de inte är det.
  • Idolen
    Fanny b skrev 2014-02-23 12:58:03 följande:

Jag håller med. Genom sådana här frågor är det lättare att göra en egen bedömning. Även om ens partner inte medvetet ljuger så kan det ju vara som någon redan skrivit att de har fått uppfattningen att det är sterila fastän de inte är det.
    Och förstår man då att det där med "steriliteten" kanske inte är 100% säkert blir det mer självklart att man skyddar sig ändå. Även om det råkar vara tillsammans med en person som man litar på.
  • Fanny b
    Idolen skrev 2014-02-23 13:03:42 följande:
    Och förstår man då att det där med "steriliteten" kanske inte är 100% säkert blir det mer självklart att man skyddar sig ändå. Även om det råkar vara tillsammans med en person som man litar på.

Ja, så var min tanke.
  • puss

Vet inte, jämför typ "hen sa att hen inte hade hiv".

Man vill ju dels lita på folk men till slut är det ju eget ansvar som gäller ändå.

Man får stå sitt kast.

• Mymla

Om hon inte vill ha barn har hon skyldighet att skydda sig själv, finns ju inga garantier för att han är 100% steril.

• Prutt

Är man naiv och alltför godtrogen så blir man lurad förr eller senare. Det innebär inte att det inte är den som lurats som gör fel, men oavsett vems fel det är så bör man inte vara godtrogen om man inte vill råka illa ut.

Svar på tråden Om han ljuger, är det hennes fel?