• Nenna1992

Mamma som gapar & skriker på sina barn

Hej! Jag var ute och rökte & råkade höra en mamma som var i full färd med att skälla ut sina barn på puben som ligger under min lägenhet. Hon gapade & skrek på dem i minst de 5 min jag var ute & jag funderade flertalet gånger på att gå ner och säga till henne för jag blev så illa berörd.
    Hon kränkte de flertalet gånger, de var som en flock apor och fattade inte något osv. När de kom hem fick de minsann lägga sig utan någon mat. Får man lov att skrika på & kränka sina barn hur som helst? Eller är jag överkänslig? Av vad jag kunde uppfatta så var ett av barnen en pojke i 5-6 års åldern, de andra kunde jag inte se! Vad gör man när man hör sånt här, får man lov att säga till mamman att hon beter sig illa? Tack på förhand, osäker 21 åring.

• Svar på tråden Mamma som gapar & skriker på sina barn
  • glassen

Nej, det får man inte. Det kallas psykisk misshandel och gör ofta värre sår i själen än fysisk misshandel t o m. Jag tror att många föräldrar höjer rösten och säger olämpliga saker till sina barn ibland, men det du beskriver låter värre. Det är klart du får säga till mamman. Sen är ju frågan om hon lyssnar på dig eller är oförskämd tillbaka. Jag antar att du inte vet vem mamman är, annars finns ju alltid möjligeten att göra en anmälan till soc också om du märker att barn far illa. Jättebra att du reagerar!

• AnnaSthlm
    glassen skrev 2014-02-22 22:00:19 följande:
    Nej, det får man inte. Det kallas psykisk misshandel och gör ofta värre sår i själen än fysisk misshandel t o m. Jag tror att många föräldrar höjer rösten och säger olämpliga saker till sina barn ibland, men det du beskriver låter värre. Det är klart du får säga till mamman. Sen är ju frågan om hon lyssnar på dig eller är oförskämd tillbaka. Jag antar att du inte vet vem mamman är, annars finns ju alltid möjligeten att göra en anmälan till soc också om du märker att barn far illa. Jättebra att du reagerar!

Socanmälan... Suck.
  • glassen
    AnnaSthlm skrev 2014-02-22 22:02:30 följande:

Socanmälan... Suck.
    Ska jag tolka det som att du tycker det är ok att barn far illa?
  • Oleg

Satt hon på puben och drack? Vilka ungar skulle inte bete sig "som en flock apor" om de var tvungna att sitta stilla på en pub utan att få någon mat? Var inte rädd för att säga till även om du får fula ord tillbaka. Barn i en utsatt situation kan behöva känna att det finns andra vuxna som ser dem. Bra att någon bryr sig.

Svar på tråden Mamma som gapar & skriker på sina barn