• lima69

farligt att behandlas med östrogen när man haft stroke?

hej.
    Jag är en kvinna i 44 års åldern som tidigare drabbats av en mindre stroke.
    Jag och min man har under en längre tid försökt att bli gravida på egen hand, men samtliga graviditeter har tyvärr slutat med missfall, (2st). Jag äter medicin för stroke vid namn clopidogrel som skall anses som ofarlig vid en ev. graviditet. Jag har pratat med min läkare som säger att det inte skall vara någon fara med att bli gravid. Nu har min man och jag övervägt att vända oss utomlands till en äggdonationsklinik för att pröva lyckan där. Jag har varit i mailkontakt med en koordinator i Riga och talat om allt detta för henne. Hon sa att jag skulle fortsätta med medicinen clopidogrel, samtidigt som jag fått namn på en massa preparat som jag skall ta för att förbereda mig för en embryo transplantation. Dessa preparat som skall ingå i en embryo transplantation innehåller en hel del östrogen, så min fråga är: törs jag? Jag menar att hon, koordinatorn bör väl veta att et inte skall vara någon fara för hälsan, då det rör sig om några få veckor? någon fler som vet mer om sånt här? Vi vill absolut verkligen det här, men samtidigt funderar man ju.. Flört

• Svar på tråden farligt att behandlas med östrogen när man haft stroke?
  • Lindsey Egot the only one

Rådfråga och dubbelkolla med den läkare du har här hemma som skriver ut din medicin mot stroken. Läkaren borde kunna svara på det bättre än familjeliv.

• Redan47

går på ava riga, jag har ej haft stroke. men jag och många andra behandlas med trombyl och motsv fragmin, blodförtunnande. jag pga av minus o missfall 2 försök, visar sig att mitt blod blir något för trögt av östrogenet, vilket kan påverka cirkulationen också  i livmoder och försämra oddsen att embryon ska överleva! så jag startade med trombyl direkt med östrogen denna gång. och vid fet start med sprutor. 
    så so jag ser det , behöver du en kontakt så du kan ta blodprover regelbundet här i sverige. annars ha kontakt med ava rigas samarbetspartner i sthlm att de skriver remisser på de prover du behöver ta. lycka till. Vi har en tråd med många Ava riga klienter. där finns mycket erfarenhet du kan ta del av. lycka till.

Svar på tråden farligt att behandlas med östrogen när man haft stroke?