Felaktig sjukanmälan=soc?
Hej! Jag är en mamma som har varannan vecka med pappan. Min dotter blev sjuk i Måndags. Jag ringde till skolan och sjukanmälde som jag alltid har gjort. Min dotter fortsatte va sjuk. Och tre dagar efter sjukfrånvaro såg jag att skolan hade ringt för två timmar sen. Jag ringde upp och fick som vanligt inte tag på någon på skolan. Sen hörde dotterns pappa av sig att skolan hade ringt och att det va jätte viktigt. Skolan ringde igen och läraren berättade att dom va oroliga. Jag hade missat att sjukfrånvaro anmäla via internet som tydligen var en ny rutin. Läraren säger då att hon ville att jag skullle va medveten om att hon kan skicka orosanmälan till soc om hon ville,
Min fråga är, får man som lärare komma med detta hot? Skulle inte skolan ha meddelat mig dag 1 att jag inte anmält frånvaro på internet? Dom visste att min dotter var sjukanmäld via telefon måndag och tisdag och ringer i panik att dom är oroliga på onsdagen till mig och oroar pappan i onödan för att jag missat att dom ringt för 2 timmar sen. Att bli hotad med soc av denna situation tycker jag är mycket konstigt och kränkande. Är inte en orosanmälan till för när läraren misstänker att barnet mår dåligt i sin hemmiljö?