• Nettan80

Felaktig sjukanmälan=soc?

Hej! Jag är en mamma som har varannan vecka med pappan. Min dotter blev sjuk i Måndags. Jag ringde till skolan och sjukanmälde som jag alltid har gjort.  Min dotter fortsatte va sjuk. Och tre dagar efter sjukfrånvaro såg jag att skolan hade ringt för två timmar sen. Jag ringde upp och fick som vanligt inte tag på någon på skolan. Sen hörde dotterns pappa av sig att skolan hade ringt och att det va jätte viktigt. Skolan ringde igen och läraren berättade att dom va oroliga. Jag hade missat att sjukfrånvaro anmäla via internet som tydligen var en ny rutin. Läraren säger då att hon ville att jag skullle va medveten om att hon kan skicka orosanmälan till soc om hon ville,

Min fråga är, får man som lärare komma med detta hot? Skulle inte skolan ha meddelat mig dag 1 att jag inte anmält frånvaro på internet? Dom visste att min dotter var sjukanmäld via telefon måndag och tisdag och ringer i panik att dom är oroliga på onsdagen till mig och oroar pappan i onödan för att jag missat att dom ringt för 2 timmar sen. Att bli hotad med soc av denna situation tycker jag är mycket konstigt och kränkande. Är inte en orosanmälan till för när läraren misstänker att barnet mår dåligt i sin hemmiljö?

• Svar på tråden Felaktig sjukanmälan=soc?
  • Viktisen

Vad konstigt men tala om att du välkomnar anmälan så du kan tala om hur läraren hotar fast du sjukanmält redan

• Tow2Mater

Nettan80 skrev 2014-02-22 02:44:22 följande:
     Läraren säger då att hon ville att jag skullle va medveten om att hon kan skicka orosanmälan till soc om hon ville,
    En person du är i beroendeställning till - hon kan gora det hon tycker, for att visa sin makt, i denna situation, tragiskt nog. Allt enligt svensk lag.
  • Nettan80

Jag hade förstått situationen om jag inte anmält frånvaro alls. Men att hon ringer dag 3 och lägger fram att hon kan orosanmäla mig kändes riktigt kränkande. Nu skulle inte den här läraren lägga en anmälan. Men kan man ta kontakt med rektor på skolan och framföra det hon sa. Jag kan inte släppa hennes samtal med mig. Så får väl inte en lärare göra? Plus att hon dag 3 ringer till pappan och oroa honom direkt efter hon inte fått tag på mig. Men vi har varannan vecka så oftast vet inte pappan exakt när barnen är sjuka eller varför inte jag svarar. Det har hänt förr att läraren ringer pappan om jag inte svarat direkt och oroat pappan i onödan.

• Tow2Mater
    Nettan80 skrev 2014-02-22 03:38:56 följande:
    JMen att hon ringer dag 3 och lägger fram att hon kan orosanmäla mig kändes riktigt kränkande.
    Kränkande? Menar du "hotfullt"?

Hur menar du att det var kränkande?
  • hammarhajen

Är du säker på att det var ett HOT då? Inte bara information om nya rutiner? Skolan ringer socialtjänsten om föräldrarna varken sjukanmäler eller går att nå på telefon, det är väl bra att veta? MÅNGA föräldrar undrar över varför man ska sjukanmäla varje dag och anledningen är helt enkelt att skolan måste veta var alla barn befinner sig. Det ÄR rutin på många håll att man ringer polis/socialtjänst om barnet inte är frånvaroanmält och ingen svarar hemma/på mobil. Inte första gången någon svarar så klart, men efter någon dag eller två...

Konstigare saker har hänt än att mamma/pappa ligger utslagen av alkohol och barnet sitter hjälplöst bredvid. Eller att den vuxne slagit barnet och sedan dragit hemifrån till puben. Eller att en överstressad förälder glömt sin ettåring i bilen. Eller att en åttaåring blivit iväglockad av en ful gubbe på väg till skolan. Eller att en förälder fått hjärtinfarkt och barnet väntar och väntar och undrar varför föräldern aldrig vaknar...

De flesta kanske inte tänker så långt när de missar att anmäla sitt annars lyckliga barn vid feber, och det är ju tur. Att de flesta lever i en sådan glad verklighet att det värsta med sjukanmälan är att läraren ringer upp om man glömmer, menar jag. Men i varje skola finns något eller några barn som lever i misär och/eller hem där våld är ett vanligt inslag. Plötslig livshotande sjukdom drabbar NÅGRA föräldrar i Sverige per år, även om det är ovanligt. Psykisk sjukdom kan göra att en aldrig så fin och välmenande förälder glömmer både spisplatta, barn och livsviktiga mediciner.

Därför finns rutinen. Läraren kanske bara ville vara vänlig och förklara hur viktigt det är att sjukanmäla och svara på samtal från skolan, så att ni slipper polisen som knackar på. Skolan ringer inte polisen för att föräldrarna ska få ett straff eller socialen för att någon ska komma och utreda en som olämplig förälder. Skolan ringer av omsorg för barnet och i förlängningen omsorg mot föräldern. 

• elieelie78

Absolut så är det jättebra att dom ringer om barnet inte dyker upp utan en anmälan från förälder. Men i detta fall så ringde jag och sjukanmälde på telefon och pratade med en lärare på skolan. Och den läraren har sett att mitt barn inte vart närvarande i tre dagar. Då reagerar hon. Jag tycker att det är oroande att dom reagerade dag 3. Jag har frånvaroanmält som jag gjort i två år. Och dag tre så ringer hon i panik och berättar att hon ska orosanmälan. Jag kanske ska lägga en orosanmälan till henne som inte informerat mig om nått annat och som inte sett att mitt barn inte vart där måndag,tis,onsdag.

• glassen

Lite konstigt är det allt, men jag tycker du överreagerar. Troligtvis förklarade läraren de nya rutinerna på ett klantigt sätt, och hon skulle ju inte göra någon orosanmälan om jag förstod dig rätt.
    Annars är väl det vanliga att man sjukanmäler barn varje dag, så är det i alla fall på vår skola. Om någon inte sjukanmäler och de inte får tag på föräldern så förstår jag om de blir oroliga.

Svar på tråden Felaktig sjukanmälan=soc?