• Jamku

Inget gruppfoto pga ev. något barn med skyddad adress?

En tjej i Älvkarleby klagade i Ring P1 om rubricerat.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/327880?programid=1120

Hon menade att det fåtalet barn inte behöver vara med men han i radion tyckte de kunde bli utpekade då.
    Våra gruppfoton är minnen för livet, jag fick inte ta några på Lucia i dagis men i skolan tycks det fungera med fotograf. 

De barnen kan väl bara säga att dom inte vill vara med men kanske är svårt för småttingar. 

Risken att fel person kan råka hitta sitt barn med gruppfoton måste vara försumbar?

Från dagis har vi nu bara ett suddigt dåligt gruppfoto de tagit själva.

Själva köper vi alltid skolkatalogen med alla bilder.

Jag gör omröstningar för att spara lästid
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 02:05
    Om du lyssnar, vad hette hon Mikalea....?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inget gruppfoto pga ev. något barn med skyddad adress?
  • GrodanHopp

Håller med om dessa barn inte behöver/ska vara med på gruppbild, inte heller med namn (det står ju vilka som är frånvarande)

MEN det jag reagerar på är att du säger att "risken är försumbar". FÖRSUMBAR?! Dessa familjer lever under ett konstant dödshot av någon som gör allt för att hitta dem! Skatteverket, polisen samt övriga samhället tänker också som du, "risken är försumbar"! Ta hoten på allvar och sluta bagatellisera dem!

• MissMolgan

Jag var ett sådant barn. Det är definitivt inte försumbart!! 

Vi talade i familjen och med skola/dagis om hur man skulle göra det hela. Jag fick individuella kort på mig och avstod gruppfotot - ingen notis i katalogen om att jag var frånvarande. När jag blivit äldre och gick i högstadiet var jag med på gruppfoto med lite modifierat namn. Jag har ett unikt dubbelnamn, vi skrev bara det namn jag kallas vilket gjorde att jag kunde vara "vem som helst". I vissa familjer kanske inte den lösningen fungerar heller, och barnet får avstå gruppfotot helt.

Med den förståelse jag hade för min egen situation redan som väldigt litet barn, så har jag aldrig känt mig utanför vid gruppfotograferingar, jag har istället känt mig skyddad. 

Men,.. försumbart är det INTE - det var nog det värsta jag läst på länge, en annan människas liv kan inte vara ok att riskera för ett fotografi. Hade det varit lika försumbart om det vore ditt eget barn eller er familj som var utsatt?

• Simon 681

Det är skolorna och förskolorna som hålls ansvarig om något miffo lägger ut en gruppbild och bloggar om den. därför är det skolor och förskolor bestämmer.

Det är nog lättare än TS tror att hitta någon om man är en psykopat som lägger ner all vaken tid på detta. Har själv på kul identifierat en hel del människor på FL baserat på vad de skrivit i olika trådar, bildsökning på google och liknande.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
Svar på tråden Inget gruppfoto pga ev. något barn med skyddad adress?