Klipp vid kommande förlossning mm
Hej!
Jag hade en grad 3 bristning vid förra förlossningen,med delvis sfinkterruptur,tror det står så i journalen, hur som helst gick den inte helt sönder o den som rev sönder var troligast den kl 05 som det står i journalen,så har min bm sagt.
Jag väntar barn igen, bf 11 mars o har pratat med ny bm,då min ord blev sjukskriven o den förra hade inte uppmärksammat detta utan det var jag som tog upp det för ett par veckor sen o då kopplades läkare in som bedömde genom min journal att jag får föda vaginalt igen,kraven är från mvc: med erfaren bm, troligast gynställning samt ev bli klippt.Gynställning för att bm ska se optimalt bra. Är gynställning bäst då???
Så inför kommande förlossning är jag ganska orolig för att bli klippt,min bm menar på att det är det bästa OM det ser ut att börja brista,att en bm då klipper snett för att rikta bristning mer snett o inte mot ändtarmen.
Är detta bästa rådet? Att bli klippt? Och hinner man få bedövning?Och hur ont gör den? Är inte rädd för sprutor alls,men för att få de i underlivet är jag rädd för!!
Har läst en del om hur svårläkt klipp är o att det kan bli smärtor efter o tom behöva opereras om! Hur ligger det till med allt detta??
Och får man fortfarande spruta i underlivet som bedövning sen när man ska sys eller HUR bedövas man? Jag tyckte inte bedövningen hjälpte sist! O påtalade detta o läkaren sa ngt i stil med att "fokusera nu på din nyfödda som ligger på din mage så är det snart klart"
Så den bedövningen oroar mig oxå,OM jag då måste sys efter ett klipp, för jag antar man sys efter klipp??
En fråga till: Fick värkstimulerande dropp sist, hur bra är det för bebben egentligen? Läst en hel del om att det påverkar bebben o att hjärtljuden kan gå ner.Hur ligger det till med det??? Och finns annat alternativ OM de igen vill ge det?? Nu gick allt bra sist o vi fick en frisk flicka,men vill slippa oroa mig för det oxå...Räcker med oro inför klipp just nu.....