• labermo93

Hungerkänsla

Jag har diagnosen magkatarr (vet inte om man ska kalla det för en diagnos) och jag går på medicin just nu. Jag har lite problem med min mage när det gäller mat.

På morgonen äter jag oftast yoghurt, müsli och russin samt ett glas apelsinjuice eller någon annan juice som vi har hemma. Andra dagar äter jag två stycken toasts samt ett glas apelsinjuice. På skoldagar äter jag frukost när jag vaknar vilket är 7:45, men ibland tar det 2 timmar för mig att bli hungrig vilket är strax före lunch vilket inte gör mig någonting. 

Ibland är jag inte hungrig överhuvudtaget. Har inte lust att äta frukost lunch eller middag. På helger och lov äter jag bara 2 gånger per dag: frukost och middag. Men jag försöker alltid trycka i mig lunch runt 12-13 tiden. 

Idag åt jag frukost runt 10 och nu är klockan 12:32 och jag är fortfarande inte hungrig, jag tvivlar på att jag kommer vara hungrig framåt middagen.

Bör jag äta även fast jag inte är hungrig?

• Svar på tråden Hungerkänsla
  • Jacqueline

Asså magkatarr kräver väl regelbunden kosthållning?

Apelsinjuice och juice i sig är ganska så starkt för magen och är man då känsligare pga magkatarr så är det nog inte så smart att dricka för mycket sånt.

Man vill nog ha milda saker och sånt som magen mår bra av...om du googlar kan du hitta bra mat som fungerar vid magkatarr

• Fjärilslarv

Precis som ovan skriver så ska man äta lite och ofta när man har magkatarr och inga starka saker, där ingår apelsinjuice t ex.
    man ska äta lite samma kost som när man är magsjuk, dvs snäll mat.
    Inget kryddat, inget stekt, inget rostat, inte för mkt fullkorn, små portioner, kokt mat osv.

magkatarr är inte att leka med, kan bli magsår om man har otur. är man så pass illa att man måste ta medicin som i ditt fall så är det allvarligt. respektera din mage och din sjukdom!

• labermo93

Jag har gastroskopi inbokad på lasarettet eftersom sist jag fick en magkatarr "attack" så spydde jag, så min läkare ville kolla hur det såg ut i magmunnen och i själva magsäcken. 

• Fjärilslarv
    labermo93 skrev 2014-02-21 13:19:11 följande:
    Jag har gastroskopi inbokad på lasarettet eftersom sist jag fick en magkatarr "attack" så spydde jag, så min läkare ville kolla hur det såg ut i magmunnen och i själva magsäcken. 
    ja och då är det extra allvarligt.
    respektera din sjukdom!
Svar på tråden Hungerkänsla