• Emka82

Underhållsbidrag

Tänkte bara höra vad som är rimligt att betala i underhållsbidrag. Min sambo har två barn sedan innan och är höginkomsttagare och jag är låginkomsttagare , hans ex fru är låginkomsttagare. Hon har skaffat en ny man/sambo men de är inte gifta. Hennes nya sambo tjänar mer pengar än min sambo och hon tjänar mer än mig. Hon tog allt i skilsmässan, min sambo fick ingenting, dessutom så fick hon 1,6 miljoner i vinst när hon och hennes nya sambo sålde hennes och min sambos gemensamma hus som de köpte tillsammans när de var gifta efter att totalt lurat min sambo med ett listigt skrivet äktenskapsförord så min sambo fick ingenting. De har byggt ett nytt hus tillsammans och vi fick inte reda på det förrän två veckor innan barnen skulle börja ny skola. Vi fick panik och tvingades flytta efter och stressade utan att tänka efter och köpte ett nytt hus i närheten av barnen utan att ha sålt vårt gamla först. När vi skulle sälja vårt hus så fick vi inte sålt det i tid och blev tvungna att pris dumpa vilket har lett till skyhöga lån och levnadskostnader för oss. Vi väntar vårt 2:a gemensamma barn så min sambo är snart 4barns pappa. Han betalar 4000kr i underhållsbidrag till sin ex fru plus att hon får hela barnbidraget. Trots att min sambo tjänar så mycket så har vi knappt över pengar till oss själva och främst till våran gemensamma dotter när räkningarna och underhållet är betalda pga av den katastrofala bostadsaffären. Vi betalar mer i underhåll än vad jag,min sambo och vår dotter har tillsammans varje månad och snart har vi dessutom ett barn till. Ex frun vägrar att sänka underhållsbidraget och min sambos advokat säger att eftersom han tjänar såpass mycket mer än sin ex fru så kan vi till och med bli skyldiga att betala mer om vi skulle göra en juridisk beräkning av underhållet. Jag och hennes nya sambo får tydligen inte räknas med när man räknar ut underhållsbidraget. Ex frun och sambon åker tillsammans med barnen på sommar semester och skid semester på sportloven och vi har knappt råd att gå på bio. Får det verkligen gå till så här. Finns det någon annan i samma situation?

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Lisa)

Det verkar ju inte riktigt att din sambo ska behöva betala så mycket att han knappt har råd att försörja sig och er. Dock förstår jag att du och xfruns sambo inte ska räknas med, bonusföräldrars pengar är ju valfritt om man vill lägga på bonusbarnet eller inte, det är ju föräldrarna som har skyldighet att försörja barnen. Och om advokaten uttrycker sig som han gör så är det väl inte värt risken att stämma så sambon kanske får betala ännu mer. Låter som ni sitter i en riktig rävsax... Bor ni dyrt idag eller kan ni sänka era boendekostnader på något vis?

• M Y L F

Listigt utformade äktenskapsförord? Låter märkligt.

Men det står inget om vad han tjänar, för det är ju ändå där som man utgår från.
    Att ni har 2 barn till spelar också in, men som sagt var allt beror på vad han tjänar.

Varken din eller hennes nyas inkomster räknas.

• sextiotalist

Det bästa är att din man tar kontakt med en jurist och ber honom räkna på det.
    Din inkomst och hennes nyas inkomst räknas inte, men däremot så kommer era boendekostnader delas. Dvs du coh din sambo delar er boendekostnad.

Men grunden är att man tar överskottet av föräldrarnas inkomst, överskottet det är det man har kvar efter boendekostnader, de kostnader man har för hemmavarande barn, underhåll för andra barn och sedan ett avdrag åt egna kostnader.

Sedan tittar man på barnets kostnader, drar ifrån barnbidraget och det som blir över ska föräldrarna dela på efter förmåga.
    Så skulle t.ex din sambo ha ett överskott 5000 och hans ex på 3000 så får din sambo bidra med 62% av barnens kostnader, skulle det vara tvärtom så får han bidra med 38% (dock kommer han aldrig under 1273)

• Anonym (hh)

Din inkomst räknas med på ett sätt.
    Han ska försörja era barn också efter sin förmåga och du efter din.
    Så det är sant att hennes nya och din inte räknas med mellan dom.
    Men alla hans barn har rätt till samma standar.
    Även era så det ska räknas på alla barnen.
    Hoppas du förstår hur jag menar.
    En dum fråga hur mycket tjänar han om året?
    Och hur mycket tjänar du och mamman? 

• sextiotalist
    Anonym (hh) skrev 2014-02-21 13:45:49 följande:
    Din inkomst räknas med på ett sätt.
    Han ska försörja era barn också efter sin förmåga och du efter din.
    Så det är sant att hennes nya och din inte räknas med mellan dom.
    Men alla hans barn har rätt till samma standar.
    Även era så det ska räknas på alla barnen.
    Hoppas du förstår hur jag menar.
    En dum fråga hur mycket tjänar han om året?
    Och hur mycket tjänar du och mamman? 
    De tar inte hänsyn till partners inkomst så länge det inte är superhöga inkomster eller väldigt låga.
  • Anonym (hh)

Det måste dom göra när dom räknar på deras gemensamma .
    Pappans alla 4 barn ska ha samma standar.
    Så tjänar hon dåligt måste han bidra mer även hemma.

• sextiotalist
    Anonym (hh) skrev 2014-02-21 15:34:43 följande:
    Det måste dom göra när dom räknar på deras gemensamma .
    Pappans alla 4 barn ska ha samma standar.
    Så tjänar hon dåligt måste han bidra mer även hemma.
    Jag skrev att det är endast om det är väldigt höga löner eller väldigt dåliga löner.
  • Anonym (snille)

Han ska självklart försörja sina barn utifrån sin inkomst. Att han verkar vara inkompetent ekonomiskt samt ha en förmåga att skylla ifrån sig ansvaret för sina handlingar på sitt ex är inte bra.

• MadHatter

Hur påverkar bostadsaffären er nu? Har ni stora skulder efter den som ni betalar på?

Rutinen är som 60-talist skriver och har ni pratat med jurist som menar att underhållet snarare skulle bli högre om ni gick vidare med det stämmer säkert det.

Det finns annars en mall på FKs sida där man kan räkna ut era överskott och barnens underhåll. Det kräver ju dock att du känner till mammans inkomster och utgifter.

• MadHatter

Förlåt jag såg nu att set fanns info om bostadsaffären.

Mannens kostnader för boende tas ju hänsyn till bär man räknar ut överskottet.

Hur kommer det sig att mamman kunde byta skola för barnen utan pappans tillstånd?

• NummerTvå

Exet verkar sitta på en liten förmögenhet medans din man endast sitter på skulder. Det är helt irrelevant när man beräknar underhållsbidraget hur de kommit till.

Exet och din man ska försörja sina barn efter förmåga. I praktiken tittar man på båda föräldrarnas överskott när underhållsbidraget fastställs. Det är summan som blir kvar av inkomsten efter avdrag för personliga levnadskostnader och kostnader för eventuella andra barn.

Exets överskott är förmodligen lågt eftersom hon tjänar lite MEN skulle kunna vara ännu lägre om hon inte satt på ett skuldfritt hus. Din mans överskott är förmodligen högre MEN skulle kunna vara ännu högre om han inte hade höga boendekostnader på grund av sina höga räntekostnader.

Det verkar dock konstigt att ni har så extremt lite pengar att leva på. Har ni mycket andra lån förutom bostadslån? Andra skulder? Onödiga omkostnader?

Svar på tråden Underhållsbidrag