• Filosofia08

Sugteknik - Bebis kan inte suga

Min dotter på tre veckor har dålig sugteknik och kan inte skapa det vakuum som behövs. Hon får därför knappt i sig något när hon ammas (trots amningsnapp). Besökt amningsmottagningen på KS men även BVC som båda säger att hon med tiden kan lära sig att suga ordentligt, så vi ammar ändå för att hon ska träna.
    Är det någon av er här inne som har erfarenhet av det? Att ert barn med tiden lärt sig att suga och fått i sig tillräckligt på egen hand?

PS. Är här inte ute efter några tips om hur jag ska få amningen att fungera, utan vill bara ha svar på den frågan. Har testat olika metoder, läst mängder, använder amningsnapp etc etc.

• Svar på tråden Sugteknik - Bebis kan inte suga
  • Dr to be

Hur känns det när hon suger på tex ditt (tvättade) finger? Kan hon skapa ett vakuum då? Flaskmatas hon i dagsläget eftersom sugtekniken är dålig? Om hon flaskmatas- får hon till rätt teknik där? Om hon får det så får ni kanske enbart flaskmatas henne? Du kan ju pumpa ur mjölk och ge henne. Viktigast är ju art hon får i sig mat och går upp i vikt. Det ska inte krävas mer energi att få i sig maten än vad maten kan ge

• lillaao

Ja det går!!! Min dotter hade också svårt med sugtekniken de första 4 veckorna. Sen en dag bara tog hon tag och ammade som om hon inte hade gjort annat!

Svar på tråden Sugteknik - Bebis kan inte suga