• Jess8303

4 månaders slår bort flaskan

Min tjej blir nu 4 månader och har sedan någon vecka tillbaka börjat slå bort flaskan. Vrider på huvudet åt båda hållen. Viftar med armar o ben... Hon har aldrig varit någon storätare, lite o ofta men detta är väldigt påfrestande. Har fått flaska sedan födseln Hade stl 2 på nappen, men har provat 1:an igen men samma visa....... Tips???

• Svar på tråden 4 månaders slår bort flaskan
  • Plopps80

Vänta ut henne. Hon äter nog när hon är riktigt hungrig. Hon kanske är i ett utvecklingssprång då brukar flaskmatade barn bete sig just så.

• Majblomman

Kan relatera till nappen bara. Exakt i den åldern började hon peta ut nappen och krångla med den. Jag tog bort den för jag trodde att hon hade växt ifrån den eller nåt. I efterhand så vet jag att det var utvecklingsfas.

När hon gör så så är det bara att bort flaskan och prova senare. Hon kommer ta den när hon blir hungrig förhoppningsvis.

• bullerbyn

Vid 4 månader börjar dom ofta krångla vid matning! Jag ammade och precis vid 4 månader började min son vrida bort huvudet och gnälla. Jag höll ut, sen försvann det. Tror det är därför många ger upp amningen vid 4 mån, jag gjorde nästan det också.

• kaffetunnan

mina killar får flaska och är drygt 4 månader. De håller på att lära sig hålla i flaska själv. Det är iaf vad jag tolkar det som. Sedan så är de mer rörliga idag än vad de varit förut. Ingen direkt koll på armar och ben än men det kommer. Ta det lugnt tror inte det beror på hålet i nappen. Du hör om det går för fort att äta då är det en bra ide att ta tillbaka det mindre napparna.

• Natulcien

Det är vanligt med "matstrul" i den åldern. Det är så mycket annat som är mer intressant...
    Jag ammade sonen och han krånglade också. Han vred bort huvudet, sög, släppte, sög, släppte, bet, skrek etc.
    Men det var en övergående fas.
    Ibland avbröt jag och provade att amma en halvtimme senare igen. Eller så bytte jag från att sittamma till att liggamma, eller så bytte jag rum etc. Man får jobba lite hårdare och försöka hitta på lösningar tills fasen är över.

• Snultan

Samma sak gjorde min lille! Sen blev det bättre! Nu vill han hålla flaskan själv även om han inte håller den själv utan mer håller på den men sen har han ju lärt sig hur man strular oxå... dvs vänder huvudet o förväntar sig att flaskan ska följa med.. tar ut flaskan, tar in flaskan osv..

Mitt tips är att låta henne hålla på å blir de för jobbigt ta bort flaskan o säg nej.. de förstår mer än vad man tror! Ge oxå liten mängd i taget. Jag har oxå en småätare, han äter oftast 90 men ibland räcker de med 60 för att han äter oftare ist.. o spec när han steular med flaskan är de bättre med liten mängd

Matheus 131002!
  • Jess8303

Bara till att härda ut... Har inte så mycket mer att välja på.... Men bra frustrerande är det när man ska iväg på nåt. Är man bara hemma så är det lugnt. Snottan har även fått smaka på gröt o katrinplommon. Längtar tills man kan stoppa i henne nåt annat än flaskan!!!

Svar på tråden 4 månaders slår bort flaskan