• Anonym (fundersam)

Hur långt får en mamma gå?

Jag bara undrar en sak...Jag och min man ha varit gifta i flera år och har två barn tillsammans och han har ett barn sen innan. 

Barnets mamma och han har varit skilda i 14 år men hon kan inte släppa taget om min man. Hon skickar massor av mail och sms och talar om hur dålig pappa han är mm fast han inte får träffa sitt barn. Hon talar illa om mig inför deras barn så barnet har fått en bild av mamma att jag är en hemsk människa. Barnet har inte fått en chans att lära känna mig för hon började direkt tala illa om mig när jag och min man träffades. 
    Jag skulle vilja veta hur långt får en förälder som inte mår bra psykiskt utöva sin sjukdom på barnet. Jag vill inget annat är att vi får och framför allt att han får kontakt med sitt barn igen och att vårt barn kan få träffa sitt halvsyskon. 
    Hur ska man göra?

Jag känner att detta börjar bli jobbigt eftersom hon har hållit på i flera år nu, Jag tycker så synd om barnet som får höra massa skit av sin mamma. 
    Snälla...tips tack.

• Svar på tråden Hur långt får en mamma gå?
  • Zirkon

Första steget borde väl vara att få gemensam vårdnad? Då har hon inte lika mycket att säga till om.

• Det elaka exet

Vilken pappa "får" inte träffa sitt nästan vuxna barn? Om de varit skilda i 14 år så torde barnet vara i den åldern eller äldre? Vilken kontakt har barnet och pappan haft under alla dessa år? Många frågor men dessvärre relevanta när du ställer frågan...

• nymedlem
    Det elaka exet skrev 2014-02-20 02:24:08 följande:
    Vilken pappa "får" inte träffa sitt nästan vuxna barn? Om de varit skilda i 14 år så torde barnet vara i den åldern eller äldre? Vilken kontakt har barnet och pappan haft under alla dessa år? Många frågor men dessvärre relevanta när du ställer frågan...
    Bra frågor,  undrar också?
  • petersson

Nu vet jag inte om hon har någon kontakt med dig men om så är fallet kan du ju försöka få hennes förtroende genom att säga att du undrar lite över om det är något fel på din man för du har märkt si och så. Detta kommer hon eventuellt att nappa på. Om hon gör det så kommer du få en massa värdefull information om vad hon tycker och varför.
    det låter som att hon har svårt att släppa och det kan ju vara av två anledningar. antingen är hon så pass kränkt och upplever att hon inte fått upprättelse eller spå har hon fortfarande känslor . Återkom när du vet viulket av dessa två det är.

• Tow2Mater

Det normala är ju att gå via Familjerätten och upprätta umgängeschema, men är barnet ganska gammalt är det ju kanske for sent for det, eftersom barnet själv har mycket att säga till om, om det vill träffa pappan eller ej. Men vill barnet, och inte får for mamman, är det ju forsta steget. Vill mamman inte gå med på umgänge, tar man det vidare till rätten.

Svar på tråden Hur långt får en mamma gå?