Mitt råd är att successivt vänja in hästen på "nytt" foder om du har möjlighet till det. Precis som att man låter hästarna beta periodvis innan sommarbetet. I vilken takt du ska vänja in det nya höet avgör du själv lite beroende på hur din häst brukar reagera vid foderbyte. Någon superlång process behöver det inte bli, när jag har bytt stall har jag tagit med mig ca 20-25 kg att vänja in mina hästar med.
En annan sak som kan vara värt att tänka på är att hästar är kräsna även vad gäller byte av vatten. Se till att hästen dricker ordentligt när ni bytt stall. Detta har inte varit några problem för mina hästar, men det kan vara värt att hålla koll på i alla fall.
Lycka till med stallbytet, TS! :)
Majsan70 skrev 2014-02-21 21:07:09 följande:
Jag ger alltid Aloevera Gel i några veckor innan foderbyte. Det stabiliserar inifrån. Har du möjlighet så varför inte fasa in det gamla fodret några dagar?
Vi bytte precis stall till dotterns ponny för en vecka sedan och där fanns det inte möjlighet att fasa ut så det blev stor mängd aloevera istället.
Vad är Aloevera Gel för något? Jag blev lite nyfiken och undrar om du har någon länk eller så som beskriver detta?