• Mortilla

stallbyte och foder

Ska byta stall och undrar hur jag gör med fodret? Ska jag bara ge hästen det nya höet eller ta med mig av det "gamla" höet och vänja in? Vill inte att det ska bli några magproblem eller liknande pga stallbytet Hur gör ni när ni flyttat hästar till annat stall? Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden stallbyte och foder
  • Mollsans

beror väl lite på hur känslig din häst är för kolik. jag har aldrig haft med mig gammalt foder när jag bytt stall och det har aldrig varit några problem alls. Kanske har hästarna varit lite lösa i magen eller galliga i benen några dagar men inget värre än så.
    Men såklart, finns det möjlighet att ta med lite gammalt hö så är väl det såklart det bästa. Så kan man fasa in det nya höet i lugn och ro.

• Mortilla

Den är inte speciellt känslig, så då kanske det bara är att byta ändå....

• Mollsans

ja det skulle jag ha gjort. Som sagt, har aldrig varit några problem med mina hästar.

• Dr Mupp

Jag fick med foder när jag köpte hästen så hon fick 50/50 de två första dagarna och sen gick hon helt över på det nya fodret. Inga problem med magen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mortilla

Får fundera lite Någon sa att b-vitamin kunde vara bra att ge i samband med foderbyte?

• Majsan70

Jag ger alltid Aloevera Gel i några veckor innan foderbyte. Det stabiliserar inifrån. Har du möjlighet så varför inte fasa in det gamla fodret några dagar?
    Vi bytte precis stall till dotterns ponny för en vecka sedan och där fanns det inte möjlighet att fasa ut så det blev stor mängd aloevera istället. 

• Marie0201

Mitt råd är att successivt vänja in hästen på "nytt" foder om du har möjlighet till det. Precis som att man låter hästarna beta periodvis innan sommarbetet. I vilken takt du ska vänja in det nya höet avgör du själv lite beroende på hur din häst brukar reagera vid foderbyte. Någon superlång process behöver det inte bli, när jag har bytt stall har jag tagit med mig ca 20-25 kg att vänja in mina hästar med.

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att hästar är kräsna även vad gäller byte av vatten. Se till att hästen dricker ordentligt när ni bytt stall. Detta har inte varit några problem för mina hästar, men det kan vara värt att hålla koll på i alla fall.

Lycka till med stallbytet, TS! :)

Majsan70 skrev 2014-02-21 21:07:09 följande:
    Jag ger alltid Aloevera Gel i några veckor innan foderbyte. Det stabiliserar inifrån. Har du möjlighet så varför inte fasa in det gamla fodret några dagar?
    Vi bytte precis stall till dotterns ponny för en vecka sedan och där fanns det inte möjlighet att fasa ut så det blev stor mängd aloevera istället. 
    Vad är Aloevera Gel för något? Jag blev lite nyfiken och undrar om du har någon länk eller så som beskriver detta?
  • Majsan70

www.foreverliving.se/aloe-vera

Jag använder alla deras produkter både till djuren och till oss. De har dessutom en hel folder med tips och råd vad gäller hästar och deras produkter. 

Nej jag säljer inte för dem om nån undrar. Jag vet bara hur jäkla bra deras produkter är.

Svar på tråden stallbyte och foder