Sluta suga på tummen - hur?
Hur hjälpte ni era barn att sluta suga på tummen? Hur gamla var de och vad gjorde ni?
Det är ju inte som med en napp som man helt enkelt kan lämna bort. ;)
Hur hjälpte ni era barn att sluta suga på tummen? Hur gamla var de och vad gjorde ni?
Det är ju inte som med en napp som man helt enkelt kan lämna bort. ;)
Lite stopp-och-väx på tumnageln vid två tillfällen. Barnet var 3,5 år.
Min dotter började suga på tummen redan från början! Tog ut den och satte i nappen dagarna i ända! Sa till alla som passade höll henne att hon inte fick suga på tummen! Nu är hon sju månader och suger bara någon gång i veckan, tar ut och säger så får man inte göra, stoppar in napp istället!
Intressant att det gick så fort för vissa.... Har en tumsugande dotter på 2 ½ och har svårt att se henne hantera vissa situationer utan tummen: om hon blir jätteledsen eller när det skall sovas tänker jag främst på....
Min son var 2,5 år när vi beslutade att han måste sluta suga på tummen.
Han sög mycket både på dagen och på natten.
Vi pratade men honom och sa att det bara var bebisar som suger på tummen och nu är det dags att sluta. Ingen annan i familjen sög på tummen, det kunde han ju se själv.
Sedan sa vi att om du slutar med att suga på tummen så åker vi efter en tid till leksaksaffären och han får välja vad han vill i present.
Vi hade provat med stopp och väx men det sög han bara av på några sekunder och fortsatta.
Vi hittade dock ett fullgott alternativ i YES diskmedel. Vi smorde in tummen i det. När tummen var torr och om den åkte in så fick han en liten droppe diskmedel i munnen. Han hatade det och skrek som en stucken gris.
Dock tog det honom inte mer en någon dag att lägga ned tummsugandet.
Vi såg itll att han hade sin älskade gosekatt nära sig hela tiden när han var hemma och när han skulle sova.
Vi sa att krama katten när det känns som att du måste suga på tummen. Den hade han med sig till dagmamman varje dag så att han kunde ha den under vilan och hem igen till kvällen.
Efter en månad så tyckte vi att han var så duktig så då åkte vi till TOys RUS och han valde en polismotorcykel.
VI sa att vi tar bort den om han börjar suga på tummen igen.
Nämen! Hade min mamma satt Stopp och väx på min tumme när jag var liten hade jag blivit jätteledsen. Hon brukade berätta om att mormor satte senap (och annat mamma tyckte var äckligt) på hennes tumme när hon var liten och pratade om hur taskigt det var. Vi var överens om när man fick suga på tummen och inte. Jag fick inte suga på tummen i skolan, min snälla fröken hade ett litet tecken till mig när jag råkade stoppa in tummen i munnen (gjorde det utan att tänka). Sög på tummen när jag skulle sova (i smyg) tills jag var 10 år gammal :)
Varför är det så viktigt att barnet ska sluta? Kan ni komma överens om att man bara suger på tummen när man sover?