7-åring som vägrar allt
Hej, jag är nyseparerad med tre barn som bor varannan vecka hos mig. Just nu har jag problem med 7 -åringen och jag vet inte om detta är en normal fas eller en reaktion å separationen. Sonen har alltid varit tempramentsfull och "svår" men också ganska känslig. Nu är han dock helt omöjlig. Han vägrar totalt att samarbeta. Han vill inte stiga upp på morgonen, inte klä på sig eller klä av sig, inte duscha, rymmer när vi tex är och handlar, vägrar stänga av tvn när jag säger till etc. Jag har försökt att prata med honom men jag tycker inte att det hjälper. Jag har försökt med uppmuntran och beröm men ingen effekt. Vad ska jag göra? Jag känner mig mest arg och irriterad på honom eftersom vi har så mycket konflikter hela tiden. Ibland tänker jag att jag har varit för dålig på att sätta gränser och curlat för mycket och att jag borde ge honom straff när han beter sig illa och tex rymmer. Men samtidigt känns en uppfostran baserad på straff inte rätt heller. Hur kommer man vidare? Jag vill inte ha det så här och jag tror inte att min son vill det heller.