• Rubinen

Sömnbrist! Tips och råd snälla!

Vår dotter är 1 mån gammal. Hon sover inga längre stunder, jo på kvällen mellan ca kl 18-22, annars ska det ätas mest hela tiden... Jag tillbringade första två v i sängen dygnet runt ammandes. Vill ju ge henne det hon behöver såsom närhet och bröstmjölk men efter två v blev jag tokig på att inte ens kunna gå ut i köket och brevmig en smörgås eller gå på toa. Inhandlade då en bärsjal som funkat bra, men bara om hon är mätt och belåten innan, vilket inte är så ofta. Börjat ge en flaska ersättning sent på kvällen, runt midnatt. Efter två v började hon sova kvällstid några timmar i sträck och gör fortf. Hon får ersättning vid midnatt, ibland somnar hon efter det, ibland inte. Tycker hon blir mer tillfreds efter flaskan än end bröstet. Så fortsatt med ersättningen som tillägg. När hon vaknar nästa gång, mitt i natten, så funkar inte amningen. Hon hittar inte bröstet, det gör jätteont när hon väl hittar det osv, katastrof uppstår med skrik och elände. Så nu får hon flaska mitt i natten också. Ibland ersättning, ibland som jag pumpat ur på kvällen innan. Hon är extremt lättväckt! Vaknar när vi släcker lampan, den lyser svaaaagt, om någon av oss rör sig i sängen osv, och gråter. Vill då tröstas/ammas/bäras ochså får jag liksom börja om med hela läggproceduren igen... Vaknar även sekunden jag lägger ifrån mig henne, även om det bara handlar om att lägga henne precis bredvid mig, så hon sover på mig nätterna igenom. Jag liggandes helt orörlig livrädd att skada henne. Vaknar stel som en pinne med värk i nästan hela kroppen. Men vår dotter är nöjd. Dilemmat för mig är också att jag har en häst som behöver mig på kvällarna. Detta är i sig inget negativt, jag får komma ut i friska luften och hämta ny kraft i stallet, men eftersom min sambo bara är hemma efter kl 18 vardagar så måste jag iväg och ta hand om/motionera hästen på enda tiden på dygnet som jag skulle kunnat ha möjlighet sova igen den saknade nattsömnen. Jag sover 4-6 timmar totalt mellan kl 02 och kl 11 nästa fm. dottern håller mig vaken en eller flera timmar där emellan, för att sedan vara vaken till kl 18/19. Då tar pappan över en sovande bäbis som sedan sover till strax efter jag är åter från hästen. Sömnbristen börjar ta på mitt humör och mitt tålamod mer och mer. Jag vill vara en bra mamma men känner inte att jag är det alltid. Ammar och tröstar hela dagarna, har konstant sömnbrist. Min sambo vägrar hjälpa till på nätterna om han ska upp och jobba dagen efter vilket jag förstår och fått acceptera men känns lite orättvist att han lyckats pricka in hennes sovtid den lilla tid han har hand om henne, kan inte hjälpa jag känner så nu :( Är det bara att stå ut eller bör min sambo/jag kanske väcka henne efter några timmars sömn på kvällen? Tex byta blöja och sätta på pyjamas eller så? Är det elakt på en så liten en? Skulle det kunna få henne att sova ngn timme mer på natten? Andra tips?

• Svar på tråden Sömnbrist! Tips och råd snälla!
  • Dimitra

Mitt tips är att sambon tar ut ett gäng dubbeldagar med föräldrapenning och avlastar där hemma. Att inte gå upp på natten för att han ska jobba är ju bara trams. Ska inte du upp och jobba då? Om han nu tror att det är en promenad i parken att vara hemma med en bebis så kan han gott göra det själv några dagar så att du får vila.

Och du, det här att bebisen vill ha närhet 100% av tiden kommer att ge sig. Sakta men säkert kommer saker i omgivningen att bli intressanta och du kommer tex att kunna fixa dig lunch medan bebisen ligger under babygymmet i köket

The Dimitra universe.
Svar på tråden Sömnbrist! Tips och råd snälla!