• Anonym (hkbh)

ang sammarbetssamtal

Jag är så förvirrad :( måste få ventilera men så ber er inte hoppa på mej. Jag vill det ska funka men känns hopplöst Har ensam vårdnad om ett barn över året. Pappan hae funnits där men ändå inte. Han har inte direkt involverat sig alls. Efter x antal månader ansåg han att han skulle ha barnet själv. Jag vägrade och sa han inte var redo Tiden gick och sen kom han igen. Samma sak och då jag pratat med familjerätten så sa jag deras rekomenation. Tiden gick igen och helt plötsligt ville han till familjerätten för sammarbetssamtal Varit på ett möte idag och känner mej så smutskastad!! Han sa typ att allt är mitt fel. Dvs att han inte kan läsa är mitt fel och såna saker :/ (jag ifrågasatte bara hans påståenden men familjerätten sa inget alls om det...) Att han ska ha barnet ensamt trots barnet inte är tryggt med honom osv. Rätten bara gick på och var på hans sida. Är det verkligen barnets bästa att göra så?? Och är det meningen att pappan bara ska göra roliga saker? Ska han kunna ha barnet själv måste han väl kunna barnets rutiner?? Veta hur man nattar och allt?? Enligt honom så hindrar jag honom till saker. Hur jag hindrar honom byta bajsblöja när jag diskar/lqgar mat/kollar tv/ kollar data är ett mysterium för mej :o Jag vet varken in eller ut!!! Ska kontakta en advokat men har massor denna veckan så det blir svårt Snälla någon måste veta något om sånt här :(

• Svar på tråden ang sammarbetssamtal
  • Litet My

Nä, pappan får ju börja träffa barnet tillsammans med dig och lära känna det innan han kan ha det själv. Familjerätten kan inte heller besluta något. Själv förlorade jag förtroendet för FR när de sa att "ibland måste barnets bästa stå tillbaka för att pappan ska vilja finnas i deras liv". Köp inte det TS, självklart ska pappan få finnas med men på barnets villkor och efter barnets behov. Korta men täta umgängen är det som rekommenderas för så små barn, i synnerhet om pappan inte funnits med kontinuerligt.

• Anonym (?)

Varför är barnet inte trygg med pappa?

• Anonym (hkbh)

[quote=72542252][quounk]Litet My skrev 2014-02-17 23:52:33 följande:[/quote-nick]Nä, pappan får ju börja träffa barnet tillsammans med dig och lära känna det innan han kan ha det själv. Familjerätten kan inte heller besluta något. Själv förlorade jag förtroendet för FR när de sa att "ibland måste barnets bästa stå tillbaka för att pappan ska vilja finnas i deras liv". Köp inte det TS, självklart ska pappan få finnas med men på barnets villkor och efter barnets behov. Korta men täta umgängen är det som rekommenderas för så små barn, i synnerhet om pappan inte funnits med kontinuerligt.[/quote] Men hur gör jag då? Familjerätten ansåg jag skulle låta dem vara ensamma inom typ 2 mån (=Totalt 24 h umgänge under den tiden) Anser som du att han måste lära känna barnet först och attset kommer ta tid, men han förstår inte det utan stressar :/ Är så orolig för barnets skull! Visst kännet barnet igen sin pappa MEN är inte trygg med honom :(

• Litet My

Tycker ni ska göra upp ett schema fram tills dessa 8 veckor gått, där han aktivt och så mycket det går träffar barnet, är ensamt med det vissa stunder efter ett tag, tar med det ett par timmar och sedan utökar ni umgänget i takt med barnet. Dock kommer det ju att krävas en del engagemang från hans sida. Ett engagemang han borde haft redan från början.

• Anonym (?)

Jag förstår inte... hur gammalt barn handlar det om? Varför skulle barnet inte kunna vara trygg med pappa efter 2 månader?

• Anonym (hkbh)
    Litet My skrev 2014-02-18 00:03:15 följande:
    Tycker ni ska göra upp ett schema fram tills dessa 8 veckor gått, där han aktivt och så mycket det går träffar barnet, är ensamt med det vissa stunder efter ett tag, tar med det ett par timmar och sedan utökar ni umgänget i takt med barnet. Dock kommer det ju att krävas en del engagemang från hans sida. Ett engagemang han borde haft redan från början.

Jag jobbar och de lediga dagarna får han komma på. Eftersom det är nattjobb så behöver jag även minst en dag i veckan att återhämta mej på så för mej blir det nästintill omöjligt att klämma in han fler gånger än de gånger vi bestämmt.

Får nytt schema var månad så svårt att veta innan
    Anonym (?) skrev 2014-02-18 11:20:16 följande:
    Jag förstår inte... hur gammalt barn handlar det om? Varför skulle barnet inte kunna vara trygg med pappa efter 2 månader?

Barnet är mellan 18-24 månader. Pappan känner inte barnet och kommer inte lära känna barnets rutiner på de 24 h umgänge han ska ha under denna tid. Barnet måste ju lära känna pappan med och bli trygg med honom men det förstår han inte.

Idag fick han inte ens barnet att äta. Han har aldrig heller tagit upp på morgon eller nattat på kväll. Barnets gudmor har just fått börja natta barnet och vi ses minst 2 gånger vecka.

Förstår du bättre nu varför det kommer ta längre tid än så?

Dock misstänker jag nu andra orsaker (eller fler) så ska bli kul å se hur länge intresset finns där
  • Anonym (?)
    Anonym (hkbh) skrev 2014-02-18 22:53:28 följande:

Jag jobbar och de lediga dagarna får han komma på. Eftersom det är nattjobb så behöver jag även minst en dag i veckan att återhämta mej på så för mej blir det nästintill omöjligt att klämma in han fler gånger än de gånger vi bestämmt.
    Får nytt schema var månad så svårt att veta innan

Barnet är mellan 18-24 månader. Pappan känner inte barnet och kommer inte lära känna barnets rutiner på de 24 h umgänge han ska ha under denna tid. Barnet måste ju lära känna pappan med och bli trygg med honom men det förstår han inte.
    Idag fick han inte ens barnet att äta. Han har aldrig heller tagit upp på morgon eller nattat på kväll. Barnets gudmor har just fått börja natta barnet och vi ses minst 2 gånger vecka.
    Förstår du bättre nu varför det kommer ta längre tid än så?
    Dock misstänker jag nu andra orsaker (eller fler) så ska bli kul å se hur länge intresset finns där
    Sorry. Blir du stämd kommer rätten att strunta i att du tycker att du behöver en vilodag. Barnets behov går före.
Svar på tråden ang sammarbetssamtal