• moster helen

blöjfri på natten??

Min dotter är 3½ och har precis slutat med blöja på natten. Hon kissar innan hon lägger sig ca kl 19-19:30. Sen tar vi upp henne på toaletten innan vi lägger oss så hon får kissa igen. Ungefär varannan natt går de bra och varannan kissar hon i sängen (ibland varje), oftast ropar hon framåt morgonen att de kommer kiss..hon vaknar alltså men hinner inte, eller vaknar av att hon kissar. Vet inte om hon inte är redo än eller om de bara tar lite tid. Har hållit på i ca 2 veckor.

Vad är era erfarenheter? Hur lång tid har de tagit innan era barn är torra på natten?

• Svar på tråden blöjfri på natten??
  • ClaraV

Min erfarenhet är att ett barn som kissar i sängen nästan varje natt inte är redo. Bättre att behålla blöjan ett tag och sen försöka igen när blöjan faktiskt är torr på morgonen.

• Hannah76

Jag skulle inte fortsätta eftersom hon kissar i sängen så ofta. ta en paus och börja om senare.

Båda mina barn blev torra på dagen o på natten samtidigt, inga olyckor på natten alls.

• Zirup

Jag håller med, har ni testat i två veckor så har ni underlag för statistik. Har ingen förbättring skett på den tiden så skulle jag absolut avvaktat och kört blöjor ett par månader till innan jag testade nästa gång. 

• pigglet

Tips: se till att hon kissar ofta under dagen. För äldre sängvätare är det visst rådet man ger på barnmottagningen. Jag kommer inte riktigt ihåg orsaken, men något om att om man håller sig för länge under dagen så händer något med urinblåsan och då kissar man på sig under natten.
    Så det kan vara idé att se över toarutinerna under dagen.

• SandraMariaH

Min äldsta slutade med blöja dagtid som 2,5åring, hon blev torr på tre dagar. Nattblöjan behöll vi i ytterligare 3-4månader då den var full av kiss varje morgon. En kväll testade jag med att hon fick kissa innan läggning och det gick bra, ingen olycka. Sedan kom det några dagar där det blev varannan dag. När hon efter det hade kissat ner sig fem nätter på rad orkade jag inte mera men testade en sista gång och sedan den natten blev hon helt torr :) vissa nätter vaknade hon och sa att hon vela kissa men oftast sover hon igenom hela natten. Hon är nu 3år och 2månader. Tänk på hur mycket vätska ni ger på kvällen. Redan vid middagsbordet, även saker som fil och yoghurt innehåller ju vätska.

• honeydew

Läste nånstans att det är lagom att ta bort nattblöjan då den är torr minst en vecka i sträck. Vi prövade ta bort efter att nattblöjan var torr och hon dessutom vaknade själv av att hon behövde gå upp och kissa. Slutade för en månad sen då hon var 3,8 år, har hänt en olycka sen dess. Vi har aldrig väckt henne på natten för att hon ska kissa och hon vaknar själv ca en gång i veckan och vill gå upp, annars sover hon hela natten.

• moster helen

tack för alla tips och tankar! Inatt fick hon ha blöja och när hon vaknade var den torr! Vi kör på så ett tag och ser om den fortsätter vara torr då kan vi göra ett försök till. Hon är ingen stordrickare direkt. Dricker max ett halv glas till middagen. På kvällen håller vi på att ta bort vällingen just för att de blir för mkt vätska, hon dricker nu 100 ml och de är ju inte super mkt. Vi får testa oss fram!

• jennyz

Vår dotter hade aldrig torr blöja på natten, så vi väntade med att ta bort den... Helt plötsligt när hon var ung 3,5 år ville hon inte ha blöja på natten, hon vaknade och vi gick på toa tillsammans och kissade, aldrig någon olycka!!! Så då var hon redo... Vi skyndar inte på henne generellt, hon var likadan när hon lärde sig gå, höll oss i handen hela tiden, om dock väldigt lite, tills hon var ett år, sedan släppte hon och var hur stadig som helst, härligt att hon slapp falla och slå sig som många gör när de lär sig...

Svar på tråden blöjfri på natten??