• Anonym (Förvirrad!!!)

Studerande och timanställd... Föräldrapenning? Förvirrad!!!

Hej!

Jag har under de 3 senaste åren arbetat som timanställd på ett företag där jag haft en inkomst mellan 150 000-200 000 kr/år. Detta gör att jag skulle kunna ha rätt till en högre föräldrapenning än grundnivån.
       I höstas började jag studera en 2-årig utbildning, utan CSN - då jag saknade 4 poäng från ett tidigare tillfälle. När jag hade fått dessa poäng sökte jag CSN och blev beviljad studiemedel från och med december samt att jag fick retroaktivt för november. Jag studerade alltså utan studiemedel under september och oktober, och har hört att detta "glapp" kan ha gjort att min SGI har nollställts - men eftersom jag har fortsatt som timanställd och arbetat mellan 3-10 timmar/vecka har jag egentligen inget "glapp" mellan arbete och studier. Har min SGI nollställts?

Jag är gravid med beräknad födsel 1 juni och ska nu fylla i uppgifter om min inkomst och skicka in till Försäkringskassan. Hur ska jag göra? Ska jag utgå från vad jag har tjänat de senaste 12 månaderna, de 12 månaderna innan jag blev beviljad studiemedel eller de 12 månaderna innan jag började studera? Vad gäller för mig som studerande och timanställd?

Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan flera gånger, och fått svaret att jag skulle kunna ha rätt till en högre föräldrapenning än grundnivån - men ingen har kunnat säga hur jag ska göra och vad som gäller för mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Studerande och timanställd... Föräldrapenning? Förvirrad!!!
  • Försäkringskassan

Hej!

Det ”glapp” då du inte hade studiemedel kan ha påverkat din sjukpenninggrundande inkomst. Normalt när du är studerande vill handläggarna veta delvis hur du arbetade innan studierna, och hur du arbetar under studietiden.

Du kan därför skicka in inkomstuppgifter från och med nu och upp till ett år bakåt från det att du började studera. Alltså delvis inkomsten under augusti 2012 – augusti 2013 och inkomsten under september 2013 – den månad då du skickar in uppgifterna. Skriv även under vilken period som du studerar.

Hälsningar

Harry, handläggare

• Anonym (Förvirrad!!!)

Tack för svaret! Så min SGI är inte vilande när jag studerar? I den blanketten jag har fått av Försäkringskassan kan man bara fylla i sin inkomst under 12 månader... Behöver jag en till blankett om jag ska fylla i min inkomst under 18 månader? Var fyller jag i att jag är studerande och under vilken period jag studerar?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Den sjukpenninggrundande inkomsten är skyddad under den tid som du studerar med studiestöd. Jag kan inte svara på om det har påverkats av den tid då du inte hade studiestöd, utan det får handläggarna utreda när du skickar in dina uppgifter.

Det finns en särskild inkomstblankett för studerande. Den heter "Förfrågan Studier eller arbetsmarknadspolitiskt program". Du kan beställa hem den från Kundcenter. På den fyller du i under vilken period som du studerar samt hur du arbetade och vilken inkomst du haft innan och under studierna.

Den blankett som skickas ut automatiskt heter "Uppgifter Inkomst och årsarbetstid". Det går bra att du använder den istället. Be att din arbetsgivare fyller i hur du arbetar under studietiden, och skriv på övriga upplysningar att du studerar. Skicka även med bilaga där det framgår hur du arbetade innan studierna.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Studerande och timanställd... Föräldrapenning? Förvirrad!!!